Gå till innehåll

Deltec MC500 eller MC600 skummare


oualid

Rekommenderade inlägg

Har en med nya vita pumpen och har ägt en av den äldre varianten med.

De skummar fin fint men lever om rejält. Med en egengjord dämpare på luftslangen blir det bättre men långt ifrån tyst.

Ångrar mig något fruktansvärt att jag inte byggde sump så att jag kunde ha en "riktig" skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en med nya vita pumpen och har ägt en av den äldre varianten med.

De skummar fin fint men lever om rejält. Med en egengjord dämpare på luftslangen blir det bättre men långt ifrån tyst.

Ångrar mig något fruktansvärt att jag inte byggde sump så att jag kunde ha en "riktig" skummare.

OK, tack för informationen.

Jag har inte heller nån sump.

Jag har en Juwel 350L med intern Juwel skummare.

Jag är inte riktigt nöjd med den dock.

Håller med, det är bättre med en sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Hej,

Tänkte försöka blåsa lite liv i den här tråden då jag befinner mig lite i samma situation.

Har också en Juwel 350l med deras skummare. När man stänger av den för rengöring så är det lite samma känsla som att stänga av köksfläkten.

Har kikat på både Deltec MC500 och MCE400, undrar bara om det kommer bli tystare eller om jag bara får en bättre rening?

Gärna lite tips och erfarenheter kring dessa, har plats för båda lösningarna.

En tanke/undran med MCE:n är att det verkar svårt att se nivåer och att allt funkar som det ska om man, som i mitt fall, vill hänga den mellan akvariet och väggen den står mot. Går det att se om koppen börjar bli full?

Eller finns det en bättre lösning för en som lever ett sumplöst liv och vill ha det lite tystare?

Kan fiskar få tinnitus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...