Gå till innehåll

Min saltresa


bslask

Rekommenderade inlägg

hej på er!

Är gammal sötvattensakvarist som "tagit steget upp" till den mer ädla saltvattenssidan. Är på förväg oerhört tacksam för alla duktiga akvarister som delar

med sig på det här forumet, och ser fram emot att vara en del av gemenskapen! Ska försöka använda sökfunktionen så mycket jag kan för att undvika ställa frågor som

redan besvarats, vet dock att det kan vara svårt ibland. Är bosatt i Karlstad, så är det någon i närheten som vill snacka salt IRL så PM:a gärna.

Tar även emot tips på bra saltbutiker i någon av de närmre städerna som man skulle kunna besöka då jag reser en del.

Har börjat med ett litet Fluval Edge på knappt 50liter att starta upp med. Startade med tomt kar 9 mars och har sedan dess tagit små små steg framåt och följt värdena noga.

I karet:

10kg Levande sand (RedSea Live Reef Base)

ca 6kg levande sten från lokala affären

4st mjuka "koraller"

1 putsarräka

2st Turbosniglar

Nuläge värden. Om det är något jag missar att mäta så hojta till!

När Salt NO2 NH4 PH Temp

Efter uppstart 24/3 1.025 0,025 0,05 8,0 25

En månad senare 19/4 1,027 0,05 0,05 8,0 25

Originalbelysningen är för dålig, jag letar efter en bra lösning för fluval edge karets lite speciella "topplåda" är tyvärr inte

särskilt händig, så en enkel lösning utan för avancerat hemma-snickeri vore fint. Har beställt några vattentäta blå LED-stripes

som förhoppningsvis går att ordna till, dom har dock ej hunnit anlända.

Mina första frågor:

1. Mina turbosniglar hamnar på rygg i sanden ibland och klarar inte av att vända sig? Är detta normalt? 2st har dött på detta sätt när det har skett mellan stenarna och

jag inte sett det i tid. =(

1.1 Det följde med en eremitkräfta med den levande stenen, som syntes de första dagarna, därefter försvann den. För en vecka sedan dök skalet upp och bebos nu av något

som verkar vara en snigel. Är det en turbo som lämnat sitt uppochner vända skal och tagit över eremitens?

2. Jag har en Tunze Nanostreamer 6015 som ska vara anpassad 40-200l upplever det som väldigt svårt att ställa in så den inte flyttar väldigt mycket sand och gröper ur hörnen, tips på hur jag ska rikta den mottages gärna.

post-8945-14468935831424_thumb.jpg

Lite bilder på karet, allt har hittills flytit på fint tycker jag.

post-8945-14468935805212_thumb.jpg

post-8945-14468935805595_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Victor,

Välkommen....

Undrar dock över ett av dina värden.

Salinitet på 1.027!!!

Felskrivet eller felmätt?

Annars måste du sänka till minst 1.025 men rek 1.023 så att du har lite marginal.

Tror inte de flesta koraller eller djur klara 1.027, speciellt inte eremiter och turbosar.

Lyckatill!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Välkommen till en spännande hobby! Angående cirkulation och sand, så hade/har jag liknande problem. Jag fick rikta min pump mot ytan för att undvika alltför kraftiga nedåtriktade virvlar i hörnen. Vänster sida är mer turbulent och passar mina stenkoraller bra. Den vänstra sidan har ett lugnare flöde och passar ephyllian, läderkorallerna, stjärnpolypen, xenian, capnella och skivanemonerna. Mitt akvarium håller ca 110 liter vatten, är kubformat med en tunzepump a 2800 liter/h.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Victor,

Välkommen....

Undrar dock över ett av dina värden.

Salinitet på 1.027!!!

Felskrivet eller felmätt?

Annars måste du sänka till minst 1.025 men rek 1.023 så att du har lite marginal.

Tror inte de flesta koraller eller djur klara 1.027, speciellt inte eremiter och turbosar.

Lyckatill!

1.027 är inte alls några problem :) Jag skulle närmare säga att 1.023 är på den låga sidan. NSW ligger på 1.026 (varierar såklart geografiskt, men överlag) , och det är väl det vi vill sträva efter? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.027 är inte alls några problem :) Jag skulle närmare säga att 1.023 är på den låga sidan. NSW ligger på 1.026 (varierar såklart geografiskt, men överlag) , och det är väl det vi vill sträva efter? ;)

Salinitet på 1.027!!!

Felskrivet eller felmätt?

Annars måste du sänka till minst 1.025 men rek 1.023 så att du har lite marginal.

Tror inte de flesta koraller eller djur klara 1.027, speciellt inte eremiter och turbosar.

Tack för era synpunkter, kanon med input. Innan jag stoppade i sniglarna låg min salinitet på 1,024 när jag tog upp det med lokala fiskhandlaren så rådde han mig att höja till 1,026 då just sniglarna inte gillade för låg salthalt?

Jag har själv läst mig till att 1,025 är det man ska "sikta på". Fler får gärna lämna sina synpunkter, tills dess ska jag försöka justera ner något så jag iallafall inte ligger över 1,026 ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Välkommen till en spännande hobby! Angående cirkulation och sand, så hade/har jag liknande problem. Jag fick rikta min pump mot ytan för att undvika alltför kraftiga nedåtriktade virvlar i hörnen.

Tack Ante, precis så riktade jag om den för två dagar sedan och det fungerar riktigt bra, fint att få bekräftat att det inte är helt fel att rikta den upp mot ytan. I det här lilla karet blir det ju ganska bra med rörelse ändå i alla hörn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäter man med en flytboj mäter den specifika vikten på vattnet och den är ungefär 0,0025 lägre än 1,000. Med den är 1,023 ungefär 3,5% salthalt.

Med en refraktometer bör man ha 35 som salthalt längst ut till höger.

Har man en vipparmmätare vet man ingenting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäter man med en flytboj mäter den specifika vikten på vattnet och den är ungefär 0,0025 lägre än 1,000. Med den är 1,023 ungefär 3,5% salthalt.

Med en refraktometer bör man ha 35 som salthalt längst ut till höger.

Har man en vipparmmätare vet man ingenting.

Jag mäter med en refraktometer, har hittills endast tittat på vänster sida och försökt nå 1,025. Men enligt dig ska jag titta på högra sidan och ligga på 35, (vilket i såfall skulle bli 1,027 på vänster sida)

Isåfall ligger jag spot-on? Verkar som att det finns lite olika erfarenheter och råd i frågan =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med vikt på vattnet är ett speciellt problem.

Vatten utvidgas med temperaturen vilket gör att det är lättar än 1,000 vid 25 grader. En flytboj skall alltså visa 2,5 streck mindre än 1,000 om man testar i sötvatten. Men glas utvidgas också med temperaturen fast mycket mindre. ( ungefär 8 ppm per grad) Det gör ungefär 0,6 streck för 25 grader. Men den är kalibrerad för 15 eller oftare 20 grader så det blir mycket mindre skillnad.

Refraktometrar mäter hur mycket brytningsindex för ljus har ändrat sig beroende på de lösta salterna och mängden av dem. De kan vara kalibrerade för en ren natriumkloridlösning (vanligast) eller saltvatten.

Sedan är den skalan omräknad på displayen till en tänkt vikt där sötvatten av den temperaturen har vikten 1,000 och en skala till höger som visarsalthalten i promille. Och så finns det Deltecs refraktometer som har en helt egen skala. En vanlig refraktometer visar ungefär 3,65% när den "borde" visa 3,5%.

Mer att läsa finns här: http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lokala är det amazon? köpte min första sten därifrån med..fick med sådana där knappar som du visar på bild 3..de är inte i mitt kar längre kan jag säga..giftiga tydligen..även luftburet om man bråkar med dom..går bort i mitt kar..stör dom inte i onödan eller inte alls helst..ville bara tipsa så du inte gör bort dig på de..det kan vara bra att vara medveten om deras pontens.Såg också att du puttat i 10 kg levande sand..lutar åt DSB i det lilla karet..deep sand bed..finns mycket att läsa om..tror det är enklare med ett tunt lager upp till 2-3 cm(?) ang pumpen får du mecka runt den..mot någon ruta eller eller någon sten som tar värsta "smällen".till du blir nöjd..kan ju vara bra att trycka vattnet mot ytan annars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lokala är det amazon? köpte min första sten därifrån med..fick med sådana där knappar som du visar på bild 3..de är inte i mitt kar längre kan jag säga..giftiga tydligen..även luftburet om man bråkar med dom..går bort i mitt kar..stör dom inte i onödan eller inte alls helst..ville bara tipsa så du inte gör bort dig på de..det kan vara bra att vara medveten om deras potens.Såg också att du puttat i 10 kg levande sand..lutar åt DSB i det lilla karet..deep sand bed..finns mycket att läsa om..tror det är enklare med ett tunt lager upp till 2-3 cm(?) ang pumpen får du mecka runt den..mot någon ruta eller eller någon sten som tar värsta "smällen".till du blir nöjd..kan ju vara bra att trycka vattnet mot ytan annars

Ja, det var Amazon (finns det andra saltbutiker lokalt i Karlstad med omnejd?). Conny (Ikola) har via PM gjort mig uppmärksam på dessa knappar och att de är speciella, har ej bestämt mig för hur jag ska gå vidare, kanske inte helt lämpligt att ha dom som nybörjare. Någon mer erfaren som är intresserad av ett byte?? =)

Ska plugga på mer om sandbädden och djupet, tack för synpunkten. Pumpen är jag som sagt nöjd med nu då jag riktat den ganska bra uppåt och upplever inte den längre som ett problem :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten update. Det mesta går bra, fick ledstripes i fredags, (1 lila, 1blå & 2 vita) helt klart stor skillnad vilket är glädjande! Samtliga 4 koraller växer så det knakar, inklusive de "livsfarliga" knapparna, får snart fundera på hur jag ska lösa den pucken.

Putsarräkan verkar också må fint, ömsat skal en gång utan problem.

MEN nu har de sista 2 turbosniglarna dött, och jag misstänker mord. Det fanns(finns) hyfsat gott om brunalg vilket de bägge gladeligen mumsade i sig på slutet så jag tror inte de har svultit. jag hittade dem en efter en stående på rätt köl i sanden

så de har ej "kapsejsat". Jag har också sett en ca 4cm Bristleworm, kan denne vara skyldig?

Ska beställa några nya sniglar till veckan, och kanske en pepparmintsräka för glasrosorna, håller den sams med putsarräkan tro i mitt lilla kar?

Dagens vattenvärden:

Salt NO2 NH4 PH Temp

1,025 0,01 0,05 8,0 25

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det hänt lite i karet, i torsdags blev den en omväg hem via Motala för att besöka ArkenZoo, trevlig butik tycker jag, (dock är min erfarenhet begränsad av saltbutiker) oavsett var personalen väldigt hjälpsam och trevlig!

Inhandlade 2st clowner, 1 mussla, 1 sjöstjärna samt två nya sniglar Trochus denna gång. Samma dag på eftermiddagen blev det en tur förbi Conny där jag fick både en dunk Osmosvatten och köpa några riktigt fina fraggar, tack! =)

Beklagar mina dålig foto-kunskaper, färgena kommer verkligen inte fram i bilderna!

post-8945-14468935894374_thumb.jpg

Samtliga verkade må bra direkt, även om det tog stjärnan över ett dygn att röra sig, så hade nästan dömt ut den, men nu är den i full gång att dammsuga botten, även sniglarna gör ett bra jobb så brun-algen har fått det riktigt tufft, heja heja!

Men sedan ca 1 dygn nu så har en av clownerna börjat "gömma sig" längst ner bakom stenarna och rör sig lite, ibland kommer han fram, men verkar bli lätt "jagad" av sin kompis, brukar det bli osams? Jag upplever heller inte att de äter särskilt mycket

av fodret jag ger dem. "Hikari Marine 5" små kulor köpte jag i Motala, samt ett flingfoder jag haft sen tidigare till räkan. Upplever bägge clownerna som mindre "aktiva" nu än de första dagarna då de simmade ganska intensivt vid ytan där strömmen är starkast.

Har de lugnat ner sig, eller är det tecken på hunger att de inte simmar lika intensivt?

post-8945-14468935894637_thumb.jpg

"Deprimerad" Clown?

Dagens vattenvärden:

Salt NO2 NH4 PH Temp

1,025 0,025 0,05 8,0 25

post-8945-14468935894148_thumb.jpg

post-8945-1446893589481_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten kort uppdatering med bild. Allting går fantastiskt bra över förväntan. Kunde inte motstå att köpa en "Doris" (Paracanthurus hepatus - Palettkirurgfisk) trots att jag vet att en snart kommer växa ur mitt lilla kar, men vi får väl se hur vi löser det framöver,

den verkar trivas gott nu iallafall. Enda bekymret är väl glasrosorna, men de stör inte alltför mycket.

[h=3][/h]

post-8945-14468935938222_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, har hört så mycket motargument när det gäller både Pepparmintsräka & filfisk att de hellre käkar fiskmat än rosor, och eftersom övriga fiskarna behöver mat kan jag ju inte lika gärna sluta mata heller?

Preparat med spruta är ju hopplöst, det växer ju gärna på sidorna&under stenarna vilket gör det helt omöjligt att träffa rätt =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...