Gå till innehåll

Krabbfälla?


Lille Skutt

Rekommenderade inlägg

Inatt lös jag med röda lampan och upptäckte en krabba som satt på min Ephyllia och mumsade på nåt! Första gången jag sett den för övrigt men om den nu råkar gilla att smaska koraller vill jag nog inte ha den trots att jag tycker dom är coola..

Så tips mottages hur man enklast fångar krabbor som inte inkluderar att ringa bröderna Hillstrand på Time Bandit! :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av krabbfångst är att det funkar bäst att luta ett glas mot en sten i närheten där du sett krabban. Lägg i bete, tex en bit räka och upprepa ev proceduren några nätter. Kan ge fel fångst ett par ggr men har stor chans att lyckas.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av krabbfångst är att det funkar bäst att luta ett glas mot en sten i närheten där du sett krabban. Lägg i bete, tex en bit räka och upprepa ev proceduren några nätter. Kan ge fel fångst ett par ggr men har stor chans att lyckas.

Lycka till!

Ja det ska jag testa och se om man lyckas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Mjaaa jag struntade i att försöka fånga den...:rofl:

 

Den är ganska stor nu och kolsvart med håriga ben men verkar äta alger och annat skräp så jag låter han vara så länge. Minns inte namnet på den men verkade vara en ganska harmlös variant men kunde tydligen ta räkor i ömsningsögonblicket så det kan vara den som ligger bakom försvinnandet av min putsarräka som spårlöst var borta ena dagen...

 

Det är ett roligt djur att titta på när man slänger i mat för då kommer klorna fram och viftar runt som han vore så jävla osynlig för att han gömmer resten av kroppen..-skrattar hysteriskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ja kommer nog försöka ett tag med glaset, imorse låg bara en blåbenad eremit i glaset.. 

Jag har märkt att det blivit mer håligheter i stenarna och 3 små Chromisar försvann mystiskt, är ju lätt att skylla på krabban men nu är jag som besatt av att få den :D 

Har än så länga bara sett klorna, extremt skygg.. sååå känns som det blir svårt 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Rameau sa:

Okej, ja kommer nog försöka ett tag med glaset, imorse låg bara en blåbenad eremit i glaset.. 

Jag har märkt att det blivit mer håligheter i stenarna och 3 små Chromisar försvann mystiskt, är ju lätt att skylla på krabban men nu är jag som besatt av att få den :D 

Har än så länga bara sett klorna, extremt skygg.. sååå känns som det blir svårt 

Ja dom håller verkligen säg undan men lycka till och hoppas du får behålla övriga invånare och att dom inte också försvinner mystiskt...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...