Gå till innehåll

SPS tank med enbart LED


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Sitter och efterforskar lite kring LED och SPS och kom fram till att det inte finns speciellt mycket info eller delning av sina LED endast sps/mix tanks på forumet!

Så jag tycker vi delar med oss av våra kar, lägg gärna med hur era belysningsschema ser ut.

exempel på hur det kan se hur

Bild på karet

Inriktning: (enbart sps/mix)

Belysning:

Belysningstid: (gärna lite detaljer, hur många olika inställningar, kelvin, intensitet med mera)

Parametrar:

Hoppas att detta kan ge upphov till diskussion och givande information kring ämnet, själv har jag svårt att hitta "sweet spots" på min Zetlight zt6600, vissa koraller trivs hur bra som helst o vissa inte så mycket.

Kommer själv posta min info när jag väl är hemma så kanske andra kan hjälpa mig komma till rätta med mina inställningar :)

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i korta drag drag.

Karet tänds vid 11.00
Börjar med mkt blått just fram till 12
Därefter börjar dom flesta andra kanaler komma igång och ifrån 14 till 17 är det fullt ös medvetslös. Sen avtar det sakta fram till kl 22.
ifrån22-24 är det blåljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut! allt är ju relativt, jag har i dagsläget inte någon belysningsperiod som går ned under 15000k (uppskattat) vilket kan bidra till lägre tillväxt som jag fötstått, även intensiteterna på mina program är relativt låga då jag alltid är rädd för att bränna mina koraller!

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kör med enbart Led över mitt akvarium. Två år nu till jul i 1800 litaren, Korallerna gick ett år innan dess i fyrametaren under LED.

Ja å innan dess gick dom ett år eller så i 500 litaren under Led.

 

Har LPSer, SPSer, Anemoner och skivor. Har även en mussla.

Det sker alltid en viss urvalsodling (det tror jag sker i alla akvarium), en del dör bort annat säljs.

Säg att ja har 50 sorters Acropora, 40 växer kanon, 5 växer svagt och 5 inte alls.

De som inte växer alls vet ja inte varför, kan mycket väl vara Led-ljuset som stör dom.

 

Sen har mina koraller sedan starten alltid varit inkonsekventa, En del växter bäst i ena läget andra vill ha lite andra parametrar för att växa på bra.

 

Kör blått i 12 timmar, resten i steg ner till 6 timmar. 

Ja ändrar belysningstiderna minst 4 ggr/år. Mina koraller verkar gilla ombytet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...