Gå till innehåll

Aqua Illumination-inställningar


Bekolsyra

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla,

 

Här tänkte jag dra igång en tråd där man kan dela med sig av sina inställningar till Aqua Illumination-ramper av diverse slag.

 

Jag kan börja:

Jag har ett akvarie på 146*25*29cm.

Akvariet är LPS dominerat, med en del Montiporor av diverse slag i översta skiktet (dock så är de närmare släkt med PLS än SPS enligt nya taxonomiska studier).

Till mitt akvarium så har jag 2st AI Prime, cirka 35cm ovan vattenytan, ungefär 70-80cm isär. Dessutom har jag ett 39W T5 actinicrör för att verkligen träffa de fluorescerande pigmenten.

 

Polyputsträckningen är riktigt bra och jag har redan börjat märka av att korallerna börjat färga ut, efter bara en dryg månad.

 
Bifoga gärna en bild på schemat.
 

Ser fram emot era uppladdningar!

/Oskar 

AI Setting (1).aip

post-2426-0-03140400-1451479305_thumb.pn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar gärna med mig av mina inställningar. 

Akvarium 80x50x50 med 2 st AI Prime

Jag har inte någon tanke på att enbart rikta in mig mot en korallgrupp men om jag måste välja får det bli SPS, men som sagt har lite av varje idag.

Jag har även jag planer på att komplettera med ett eller två t5 rör, då jag med dessa upplever att korallerna skuggar sig själva vilket jag tror har att göra med att alla leds är centrerade på så liten yta, tror jag så här efter att ha testat dessa föredrar ramper med mer jämnt utspridda leds över större yta, men dessa är förbannat läckra, prisvärda, och flexibla stort plus för den användarvänliga styrningen.

 

Håll till godo :)

 

OBS! Glöm inte att spara ner era egna inställningar innan, så att ni snabbt kan ändra tillbaka.

 

post-4830-0-97353800-1451488767_thumb.pn

Axel AI Setting.aip

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Väldigt bra initiativ tycker jag, Bekolsyra!

 

Jag har en nyköpt Prime till mitt 40x40x40cm och då jag inte har haft koraller innan så har jag väldigt svårt att avgöra vad en bra ljuskurva är!

Just nu bara mjukisar (Sinularia, Discosoma, Pachyclavularis o zoa) men, när jag tror att de kan överleva att bo hos mig, kommer det bli några LPS/SPS oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan jag det.

Notera dock att denna är oprövad och jag kan inte säga något om hur bra den är, då jag fortfarande experimenterar.

Mina mjukisar verkar dock tycka om den rätt ok (men mjukisar gillar det mesta om jag fattat rätt), bara en halva av en zoa-fragg som inte vill visa sig men det kan lika gärna bero på något annat. Stegar fortfarande upp ljuset (kör full ut först om två veckor).

 

56b5f50b50196_Fil2016-02-06142742.thumb.

 

AI Setting soluppned.aip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt en hydra 26 till mitt 80-35-35 kar. Tips på höjd och inställningar mottages tacksamt. 

Om du vill ha bra utfärgning efter någon månad eller två så kan jag rekommendera min inställning. Tror dock att de andra har samma effekt.

Lägg gärna upp dina inställningar om du vill.

Jag kör utan vädereffekter, vill inte skrämma firrarna med blixtarna;)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan jag det.

Notera dock att denna är oprövad och jag kan inte säga något om hur bra den är, då jag fortfarande experimenterar.

Mina mjukisar verkar dock tycka om den rätt ok (men mjukisar gillar det mesta om jag fattat rätt), bara en halva av en zoa-fragg som inte vill visa sig men det kan lika gärna bero på något annat. Stegar fortfarande upp ljuset (kör full ut först om två veckor).

 

56b5f50b50196_Fil2016-02-06142742.thumb.png.7b330aea87d7fd62a50cdccd34d48976.png

 

AI Setting soluppned.aip

Får man lov att fråga varför du kör upp det röda så väldigt? Solupp/ned-gångseffekt?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man lov att fråga varför du kör upp det röda så väldigt? Solupp/ned-gångseffekt?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Japp, sol upp och ner. Sen om det faktiskt har betydelse är en annan femma, men jag utgick ifrån "naturligt" ljus där gryning/skymning är väldigt röda.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-02-07 at 11:23, runstenen sa:

Jag ska som sagt byta ut min mars aqua mot en hydra 26. Karet är 80-35-35. Linserna urtagna på marsen så det är 120 grader nu. Vitt på väldigt lågt blått ca 60%. 20 cm ovanför karet. Hur skulle ni programmerat invänjningsperiod på hydran ? 

Fick rampen idag. Sjukt nöjd. Kör aklimatisering en månad fr 50%. Sitter ca 20cm ovanför vattenytan.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, runstenen sa:

Fick rampen idag. Sjukt nöjd. Kör aklimatisering en månad fr 50%. Sitter ca 20cm ovanför vattenytan.
 

Eller vad tycker ni är bäst när man byter lyse ?

Den ramp jag bytte från är en Mars Aqua 165w. Karet är 80-35-40. Körde med linserna urtagna på marsen så det vart 120 grader.  Vitt på väldigt lågt blått ca 60%. 20 cm ovanför karet med denna tidigare ramp.  Hur skulle ni programmerat invänjningsperiod på hydran ? Är det för nära att börja på 20 cm. ? Kör som sagt upptrappning fr 50% under en månad. 

 
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller vad tycker ni är bäst när man byter lyse ?

Den ramp jag bytte från är en Mars Aqua 165w. Karet är 80-35-40. Körde med linserna urtagna på marsen så det vart 120 grader.  Vitt på väldigt lågt blått ca 60%. 20 cm ovanför karet med denna tidigare ramp.  Hur skulle ni programmerat invänjningsperiod på hydran ? Är det för nära att börja på 20 cm. ? Kör som sagt upptrappning fr 50% under en månad. 

 

Svårt att säga.. är det 52an eller 26an du har?

Börja på hälften av vad du hade. Ser ingen nytta att gå upp så starkt med tanke att ditt kar är litet i förhållande till ljuset, oavsett om du har 52an eller 26an.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...
On 2015-12-30 at 13:42, Bekolsyra skrev:

Hej på er alla,

 

Här tänkte jag dra igång en tråd där man kan dela med sig av sina inställningar till Aqua Illumination-ramper av diverse slag.

 

Jag kan börja:

Jag har ett akvarie på 146*25*29cm.

Akvariet är LPS dominerat, med en del Montiporor av diverse slag i översta skiktet (dock så är de närmare släkt med PLS än SPS enligt nya taxonomiska studier).

Till mitt akvarium så har jag 2st AI Prime, cirka 35cm ovan vattenytan, ungefär 70-80cm isär. Dessutom har jag ett 39W T5 actinicrör för att verkligen träffa de fluorescerande pigmenten.

 

Polyputsträckningen är riktigt bra och jag har redan börjat märka av att korallerna börjat färga ut, efter bara en dryg månad.

 
Bifoga gärna en bild på schemat.
 

Ser fram emot era uppladdningar!

/Oskar 

AI Setting (1).aip

post-2426-0-03140400-1451479305_thumb.pn

Hej får jag fråga hur ni får fram bilden med Manual  Auto. Jag har laddat ned myAI men där finns finns ingen control längst ned bara dashboard , lightning, settings. Och det är tydligen där enl filmer på youtube man kommer in i den bilden.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...