Gå till innehåll

NOPOX tips sökes


runstenen

Rekommenderade inlägg

Allright. Jag fortsätter med det evinnerliga spritduttandet .....
Visst är det bra låga fosfatvärden. Men nu går vi ifrån syftet.
Jag ville öka fosfaten för att kunna dosera mer kolkälla och därigenom sänka nitrat.
Vattenbyten hjälper inte märkbart ... Testerna är ok .. Stenen är ok .. Suck ;)

Men lyxproblem iofs. Har jättefin tillväxt och polyp exp, så det enda problemet är egentligen ett mätvärde och mycket alger på rutorna ( detta har blivit bättre senaste veckorna faktiskt. Från skrapning varje dag till var 3-4 ca. Sen är man ju pedant också .. Och frågan är om det går att slippa detta med låga näringsvärden ... ( Och där gick Roman igång igen haha ;) Tack alla !

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle verkligen avråda från att dosera fosfat. Den teoretiska bakgrunden till att dosera känner vi till o lämnar därför därhän ,  men tänk så här:

För att eliminera ngt du tycker är halvdåligt så tillsätter du nåt som är heldåligt. 

Det är den lite barnsliga o ovetenskapliga argumenteringen. Det finns nämligen en risk att det ej kommer funka trots fosfatdosering och då står du där med koraller som mår sämre än nu. Allt handlar ju i slutändan om hur ditt kar mår. 

Detta är  en av riskerna med kolkälla, man börjar gasa o bromsa samtidigt o sen har du tappat kontrollen. Du är inte den första som gjort detta. 

Alla sådana här åtgärder som att dosera det du egentligen vill exportera bygger ju på att precis alla andra faktorer/värden är Hyffsat sanna o korrekta. Dvs du måste isåfall vara säker på dina fosfatvärden(vilket du sällan kan) och på dina nitratvärden(också osäkra). 

Sen är det trots att du får upp din fosfat inte säkert att nitrat går ner för det kan föreligga andra faktorer som det är brist på. 

Sen om nu mätvärdena är korrekta så har du en mkt skev kvot mellan N o P. Det är enligt mig en indikation på att kolkälla ej är optimal metod för dig vilket också ditt kar bevisar för det fungerar ganska dåligt eller inte alls. 

Jag är slltså tveksam till om kolkälla är rätt (jag ändrar alltså mitt svar ovan om att höja dosen!). Sen tror jag inte man kan räkna som Lasse med redfieldkvoten att om fosfat går ner 0.1 så går nitrat ner 1. Redfieldkvoten gäller marina phytoplankton, bakterier kan ha andra kvoter. Det stämmer med vår erfarenhet att nitrat när kolkälla funkar går ner mkt mer än den förmodade redfieldkvoten säger. Tvärtom så erfar ju många att nitrat nästan nollas medans fosfat står nästan still. Det har alltid förbryllat oss en smula som vill utifrån redfield etc förstå allt. 

 

Som jag postade i en annan tråd så har makroalger en helt annan n o P kvot nämligen ca 90/1, dvs mer i paritet med dina värden. 

Du skall nog inte lyssna för mkt på oss för det är ditt kar o ditt ansvar. Men jag hade:

slutat med kolkälla o testat ett algfilter samt kanske testat ett denitrifikstionsfilter, se nedan. Samt faktiskt över tid bytt 50 procent vatten så du startar på 12 i nitrat istället. 

Känns helt enkelt inte som du uppfyller indikationerna för kolkälla. 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak till: det är vanligt att man driver kolkällan för långt och ej stoppar när den faktiskt inte fungerar. Det är ganska ofta msn läser om detta scenario. Jag tror vi lätt kan låsa oss i en uppfattning att nu tusan skall denna metod fungera men sen blir lite blinda i utvärderingen. 

Ju mer jag funderar på detta desto mer vill jag be dig tänka: du har verkligen testat men utan den effekt du vill ha, samt du har ett fint akvarium redan som du ej vill förstöra, och det finns andra metoder för export av kväve. Tre bra skäl att tänka om o tänka nytt. 

Ytterligare en åtgärd du kan över är att bygga en nitratteaktor. Ta bara ett ytterfilter eller klassisk reaktor o fyll den med siporax. Mata den med en pump som ger 150-200l/timman (kanske ännu mindre). 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En update på hur det gick för mig :)

Jag valde att inte dosera fosfat då det inte "kändes" rätt (med Jonas ord i bakhuvet). 

 

Jag valde att dra ner ganska kraftigt på kolkälla (halverade) samtidigt som jag började mata lite mer. Jag har haft bra fosfat på morgonen därför valde jag att dosera kolkälla på morgonen 75% av dosen och 25% en timme efter ljuset släkts. Jag ökade matningen väldigt nogrant för att inte få en ketchup-effekt på fosfat eller nitrat. Först ett salifertmått med korallfoder nls på eftermiddagen 2 timmar efter firrarna fått sin frysmat. Märkte att det blev bättre rent utseendemässigt på korallerna men ingen skillnad på mätvärden och jag va som mest uppe i ca 15 på nitraten med icke mätbart fosfat efter kl 11 på förmiddagen ett par timmar efter ljuset tänds. Lade sedan till en fryskub till och det såg ännu bättre ut.

 

Nu matar jag met 2 st salifertmått med korallfoder och fryskub mer än tidigare på utspridda tider över eftermiddagen för att få en så "jämn" tillförsel av fosfat som möjligt under eftermiddagen,  då det verkar vara som lägst med fosfat.

Ligger nu på under 5 i nitrat och ifs forfarande icke mätbart fosfat men korallerna ser kanon ut.

 

Tack för hjälpen

/Peter 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till obalansen mellan nitrat och fosfat är att han kört med fosfatreducering tidigare. 

Därför tror jag att utan fosfatreduceringen kommer det med tiden att bli en bättre balans och så småningom också behövas lite fosfatremover igen för att hålla optimalt värde.

Jag skulle inte använda järnchelat. 

Är det chelaterat med edta (Det vanliga i kommersiella preparat) är det så hårt chelaterat att järnet inte reagerar med fosfat i vattnet utan måste frigöras av bakterier eller alger.

Är det chelaterat med citronsyra är chelateringen så vek att en del av järnet fäller ut som rost i akvariet.

Jag har inte hört talas om något offentligt akvarium som använder järnchelat.

Men där kanske Lasse vet mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att du mäter på morgonen och har siffror där. Ta och mät både på morgonen och kvällen under några dagar - då kan du lätt se vilken förbrukning av fosfor du har (och även den interna produktionen) och anpassa din skötsel därefter. När du har de siffrorna så kan du välja metod som du vill, avvakta, dra ner på kolkällan eller öka fosforhalten. Det Peter (Izfisk) har gjort är just att ha ökat fosfortillsättningen men gjort det med en lite mer ostyrbar metod än ren tillsättning. Dessutom får han in mer kväve - men även det fungerar

Vad gäller siporax så är min uppfattning att det krävs en aktiv transport igenom för att få ett hållbart tidsperspektiv i det om man avser att denitrifiera. Däremot handlar genomströmningen inte om flera hundra liter i timmen utan kanske 10 - 15 liter dagen, kanske ännu mindre. Åtminstone i uppstartsfasen. För att få en bra och mer snabbstartad denitrifikation kan man framförallt i uppstarten sätta till den organiska kolkällan just i ingående vatten till filtret.

I mitt nya kommer jag bygga en form av remote DSB med vattenspalt under. Den kommer inte bli passiv utan det troliga är att jag kommer att sätta in en liten vattenström "baklänges" - kanske tidsstyrd. Möjligheten att köra det som ett mycket långsamt botten filter kommer också att finnas. Möjligheter att lägga in kolkälla i bottenvattnet kommer att byggas in. Likaså möjligheten att mäta redox i bottenvattnet. Första skiktet av bädden kommer med stor sannolikhet bli siporax. Ovanför sandbädden kommer jag försöka odla makroalger med omvänd belysning i mindre omfattning men med försök att näringsmaximera just dem utan att få ut fosfaten (mer än jag vill ha) i koralldelen.

I  mitt nuvarande arbete så är min uppgift att bygga en recirkulerande odlingsanläggning för Clarias med både nitrifikation och denitrifikation. Av vissa anledningar vill jag inte arbeta med extern kolkälla utan omvandla de långsamma kolkällorna som det finns gott om i slammet till snabba kolkällor internt. Och det går men det tar tid och kräver en kraftig belastning.

Det är självklart att ett omvänt refugium är ett av de bättre sätten att lösa problematiken men som jag brukar säga så är Tessla den absolut bästa miljöbilen just nu -  men eftersom jag av många olika skäl (främst ca 10 x 100 000) inte kan välja det bästa så har jag valt en miljöklassad KIA Picanto och anpassar min körning istället. :)

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
felstavning, förtydligande
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse att du kanske skall ha ännu lägre flöde genom siporaxreaktorn än jag skrev. Jag vet en akvarist som dock fick noll i nitrat på utvattnet med 200l/h men ju lägre desto bättre kanske. Du kan ju experimentera. 

Min setup är mkt lik den Lasse tänker sätta upp och fungera bevisligen. Ngt jag fått en del  påhopp för i svunnen tid men nu börjar fler o fler köra DSB. Som Lasse sa om koldioxidtvätt så får jag väl anse mig skyldig till en del av DSB-vågen i vårt land;-)

jag tror inte ett skvatt på att en DSB kraschar till slut. Gör man rätt håller den hur länge som helst. Min har gått i 2.5 år och är hur stabil som helst. Helt ren på ytan dvs all dedtritus processas o i botten helt ren utan svavelväte. Lasse skall köra med plenum. Det tror jag ej behövs. Jaubert gjorde studier på det o kontentan var att det tillförde inte mkt eller inget alls. Behövs inte enligt min erfarenhet. 

 

 Jag vågade ej föreslå en DSB för dig eftersom det kräver ett betydande arrangemang. Men kan du fixa en sådan i din sump så är det kalas. 

Jag håller med Lasse om att en liten dos kolkälla kan en DSB må bra av. Jag har således ändrat min uppfattning lite där. 

 

En sak är säker i min värld: du måste ändra strategi. Kolkälla rakt upp o ner funkar inte för dig o att dosera fosfat ..där säger min erfarenhet o intuition bara nej nej. 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, izfisk sa:

En update på hur det gick för mig :)

Jag valde att inte dosera fosfat då det inte "kändes" rätt (med Jonas ord i bakhuvet). 

 

Jag valde att dra ner ganska kraftigt på kolkälla (halverade) samtidigt som jag började mata lite mer. Jag har haft bra fosfat på morgonen därför valde jag att dosera kolkälla på morgonen 75% av dosen och 25% en timme efter ljuset släkts. Jag ökade matningen väldigt nogrant för att inte få en ketchup-effekt på fosfat eller nitrat. Först ett salifertmått med korallfoder nls på eftermiddagen 2 timmar efter firrarna fått sin frysmat. Märkte att det blev bättre rent utseendemässigt på korallerna men ingen skillnad på mätvärden och jag va som mest uppe i ca 15 på nitraten med icke mätbart fosfat efter kl 11 på förmiddagen ett par timmar efter ljuset tänds. Lade sedan till en fryskub till och det såg ännu bättre ut.

 

Nu matar jag met 2 st salifertmått med korallfoder och fryskub mer än tidigare på utspridda tider över eftermiddagen för att få en så "jämn" tillförsel av fosfat som möjligt under eftermiddagen,  då det verkar vara som lägst med fosfat.

Ligger nu på under 5 i nitrat och ifs forfarande icke mätbart fosfat men korallerna ser kanon ut.

 

Tack för hjälpen

/Peter 

Det låter hur bra som helst! Du har matat med fosfat på naturlig väg(korallmat) , dratt ner på kolkällan och nu har du 5 i nitrat!

Bra jobbat o kloka åtgärder du vidtog:-)

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem en phosphorus mätare häromdan. 

 

Dagens mätn:

 

Lilla 100 liter

Fosfat 0.00

Phosphorus 0

Nitrat 25

 

Stora 250 liter

Fosfat 0.02

Phosphorus 10

( = 0.032 PPM fosfat )

 

Hoppar över att dosera på lilla några dar. Sen försvinnande liten dos igen. Stora fortsätter jag med 1,5 ml dagsdos. Frågan är om man skulle prova att göra ett större vattenbyte över en veckoperiod. Har inte provat detta i kombo m kolkälla. Vad tror ni ?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du gör ett vattenbyte - ta då ut 1 liter gammalt vatten och ta ett nitratprov. Sätt till 9 liter nytt. Blanda väl och ta ett nytt nitratprov. Då får du en liten värdemätare på om du kan lita på ditt nitratprov. Värdet skall sjunka 10 gånger - 25 ppm på gamla vattnet skall visa 2,5 i den nya blandningen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - du skall blanda 1/10 del gammalt vatten med 9/10 nytt saltvatten.

Om du vill kolla din testmetod så blanda till olika spädningar. Du kan också ta 1 del gammalt till 1 del nytt saltvatten och mäta. resultatet du får skall då vara hälften av det som du fick i orginalvattnet.Om du gör lite olika spädningar så får du ut en kurva. Kurvan är linjär om testen fungerar och du inte har störjoner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...