Gå till innehåll

Denna tro på bakterier på burk...


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag måste få lyfta ett ämne, och tona ner en dels entusiasm över vad en burk med "bra" bakterier kan åstadkomma vid bakteriell obalans. Den korta utläggningen och uppfattningen från mig är att det hjälper helt enkelt inte.

ta tex  DINO/cyano. orsaken där(vid kraftiga utbrott) är enligt min uppfattning en obalans i bakterie o mikrofloran. En sådan går bara INTE återställa med att tillsätta "bra" bakterier. Så simpel är inte bakteriologen tyvärr. En människa eller ett djur med ett infekterat sår kan ej botas med att hälla ner bra bakterier. Jag tror vi lite grann kan jämföra både cyano o dino med den situationen. Kolkälla är också kontraindicerat förresten, för det är mat åt såväl dino som cyano. Det är som att hälla ner socker i ett infekterat sår, det älskar bakterierna! Glöm inte att cyano är en (sorts) bakterie. Och dino är en mix som också kan leva av organiskt material.

I ett nystarat kar som är "sterilt" kan ett bakteriepreparat påskynda mognaden i viss grad, det är visat, men inte mer än så, och faktiskt även i den nystartsprocessen en begränsad effekt. Hur många ggr som helst har jag sett nystartade kar med sk "kickstarter" där man öser ner bra bakterier ( o kanske kolkälla med), utan att fosfat eller nitrat för det särskilt snabbt går ner. Processen måste mogna på egen hand och det tar lång tid. Men som sagt, i uppstartsfas, i ett väldigt omoget system, där finns viss effekt av startbakterier. Men sen, att bota ett problem som beror på kolonisation av fel bakterier, det kan INTE avhjälpas med att hälla ner bra bakterier. Det finns tyvärr en alldeles för stor marknadsföring åt andra hållet. Även inom humanbiologin föreligger denna villolära, och jag kan lova er, som varje dag stöter på situationer där kolonisatipn med elaka bakterier är problemet. Verkningsgraden att dosera bra bakterier är i dessa lägen lika med noll. Det måste bli ett slut på alla dessa "biologiska" helt verkningslösa preparat. Nu är jag en smula upprörd som ni hör, för det tangerar mitt jobb o ett område jag ser baksidorna på varje dag. Men även inom akvaruistiken ser jag baksidan...jag har inte sett ett enda bevis, eller fall, där metoder med probiotika hjälpt mot dino, cyano, osund kultur etc etc. En del säger, men min cyano försvann ju efter 8 veckor....grejen är att efter viss tid försvinner väldigt mkt oavsett vad man gör, det sk naturalförloppet. Då han den troende väldigt lätt att ta till ett orsakssamband, som troligen inte alls finns, en sk confounders.

Så, nu har jag fått sagt det....oavsett...var i alla fall kritiska till sensationella preparat som stoltserar med metoder baserade på "naturlig väg" "bionedbrytning" o allt vad dom hittar på i nyuppfunna ord. Vi kommer förstöra våra akvarium om vi tror på allt som står på flaskornas bak o framsidor!

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det därför man ibland får cyano när man tex tillför nopox?

Har provat nopox 2 ggr kör de nu för att jag va lite slö under några månader så jag fick lite höga värden.

Körde nopox värdena sjönk, blixtsnabbt när nitrat var under ca 10 då kom cyano snabbt. Inte haft en tillstymmelse till det innan på ca 1 1/2 år.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, Gocky75 sa:

Är det därför man ibland får cyano när man tex tillför nopox?

Har provat nopox 2 ggr kör de nu för att jag va lite slö under några månader så jag fick lite höga värden.

Körde nopox värdena sjönk, blixtsnabbt när nitrat var under ca 10 då kom cyano snabbt. Inte haft en tillstymmelse till det innan på ca 1 1/2 år.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja det tror i alla fall jag. Det har alltid varit min tro, som inte alltid, men rätt ofta bekräftas. Sen kan man spekulera i om en sänkning av nitrat, eller lågt nitrat kan påverka också, det är en del som tror, men där tror jag att nitrat är bara en sekundär markör på att ngt annat händer, dvs lågt nitrat(eller sänkning) i sig är inte orsaken till cyano. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-01-30 at 13:39, Gocky75 sa:

Är det därför man ibland får cyano när man tex tillför nopox?

Har provat nopox 2 ggr kör de nu för att jag va lite slö under några månader så jag fick lite höga värden.

Körde nopox värdena sjönk, blixtsnabbt när nitrat var under ca 10 då kom cyano snabbt. Inte haft en tillstymmelse till det innan på ca 1 1/2 år.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tillför du en kolkälla (som NoPoX är) så att värdena förändras snabbt så kommer du att få en obalans mellan fosfat och nitrat i karet och därmed en bra grogrund för cyano, det är min (och flera andras) upplevda erfarenhet. Men efter en tid av stabila värden försvinner det igen. Det är ju som man brukar säga, det finns inget bra som sker snabbt i ett saltvattenskar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On den 31 januari 2016 at 21:36, Laggeman sa:

Tillför du en kolkälla (som NoPoX är) så att värdena förändras snabbt så kommer du att få en obalans mellan fosfat och nitrat i karet och därmed en bra grogrund för cyano, det är min (och flera andras) upplevda erfarenhet. Men efter en tid av stabila värden försvinner det igen. Det är ju som man brukar säga, det finns inget bra som sker snabbt i ett saltvattenskar. :)

Delar den uppfattningen, att ibland är det också själva förändringen som ger cyano. Dvs en förändring i båda riktningar:-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar var som bäst under den tiden jag körde VÄS och zeostart tillsammans. Hur och varför vet jag absolut inte men karet såg sterilt ut fast koraller etc växte fint. Hade även lätt för att hålla fosfaten stabil på 0.02 mätt med Hanna checker. Ni som kan en del kanske har en aning om ifall VÄS har någon speciell effekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolkälla och cyano.

 

Normalt anses Cyanobakterier vara autotrofa - det vill säga använder oorganiskt kol. När jag har haft cyano-utbrott av mattbildande arter så har det alltid funnits organiskt material där mattorna börjar växa. Även om jag inte har belägg för det så skulle det inte förvåna mig om Cyanon också kan använda organiskt kol och på så sätt får bättre överlevnadsmöjligheter i en miljö där andra organismer som lever på ytor och som använder fotosyntes har svårt att hävda sig. En tillsats av organiskt kol skulle då ge dem en extra skjuts -  En tanke bara

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon vecka så har mitt akvarium varit igång i 9 år. Jag har haft tur för jag har inte haft cyano en enda gång under de åren. Annat var det på 70- och 80-talet. Minns jag rätt så har cyanobakterinen funnits i över 4 miljarder år, det tyder på en exceptionell anpassningsförmåga. Av de 9 åren mitt kar varit igång så har jag kört med VÄS i 8,5 år. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu kört med wikings recept på väs i 3år , aldrig haft cyano eller dino i det karet. I mitt gamla 600 liters kunde jag få grön slime nästa på begäran. Nitrat skyhögt (50-10ppm) fosfat relativt lågt i förhållande 0.04-0.1) , om kh gick ner under 7 kunde jag dagen efter se slime, höjning av kh till 8 så var slime borta på några dagar. Att låta kh sjunka provade jag 3 grr medvetet för att se om jag fick samma effekt och det blev samma resultat varje gång. Så något samband med höga näringsvärde känns troligt i mina ögon 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Lasse sa:

Kolkälla och cyano.

 

Normalt anses Cyanobakterier vara autotrofa - det vill säga använder oorganiskt kol. När jag har haft cyano-utbrott av mattbildande arter så har det alltid funnits organiskt material där mattorna börjar växa. Även om jag inte har belägg för det så skulle det inte förvåna mig om Cyanon också kan använda organiskt kol och på så sätt får bättre överlevnadsmöjligheter i en miljö där andra organismer som lever på ytor och som använder fotosyntes har svårt att hävda sig. En tillsats av organiskt kol skulle då ge dem en extra skjuts -  En tanke bara

 

MVH Lasse

Det tror jag också, alltså att cyano är inte alls bara en autotrof cell. Det är en bakterie(sorts) som kan fotosyntetisera, ja, men har för mig att jag läst det på fler ställen att dom även är heterotrofa. Jag har precis samma erfarenhet som du, att dom trivs bäst på där det finns organiskt material.  Och det sista du skriver, det är vad jag haft som "käpphäst" och budskap i flera år, Cyano älskar organiskt kol. Jag anser det är kontrainidcerat med kolkälla vid cyanoproblem. Det hör inte till vanligheten;-)...men vi har exakt samma teori från början till slut:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gång i tiden när jag höll på med sötvatten och innan vi mätte nitrat och fosfat sade man att cyano kom när man hade osmälta foderdelar eller vissnande växtdelar i karet.

En verksam metod var då att hålla bättre koll på matningen, plocka bort alla vissnande blad och inte byta vatten på flera månader. (Men en del sötvattenfisk gillar inte lågt pH).

Sedan kom oxydatorn som pytsar ut lite väteperoxid kontinuerligt och rensar ofta sötvattenskar på 24 timmar.

 

När det gäller saltvatten har jag mina 9 korallkar förbundna med tre sumpar och skummare. Där har jag problem med cyano men om jag täcker botten i ett kar helt med koraller försvinner den i det karet. Det spelar ingen roll om det är mjukisar, skivanemoner eller stenkoraller. Och sedan dyker det upp i det karet som nu har färre koraller.

Jag har flödet ungefär en akvarievolym per timme mellan kar och sump. och 200 liter per timme mellan sumparna.

På det sättet har jag samma värden i karen - bara ett vattenbyte och en Ballingpump.

Jag rekommenderar alltid att sluta med kolkälla och aminosyretillsats vid cyanoutbrott. Speciellt aminosyrorna verkar ha ett starkt samband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja oxydator har jag också kört i salt och det funkade då rätt bra.

 

Vad gäller Cyano och heterotrofi så har jag letat rätt ordentligt utan att hitta något om det. De anses allmänt vara autotrofa. Dock har jag sett samband med organisk debris och cyano. Det kan finnas andra mekanismer som gör att cyano börjar just där. Däremot finns det purpurbakterier som i grunden är heterotrofa 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Ja oxydator har jag också kört i salt och det funkade då rätt bra.

 

Vad gäller Cyano och heterotrofi så har jag letat rätt ordentligt utan att hitta något om det. De anses allmänt vara autotrofa. Dock har jag sett samband med organisk debris och cyano. Det kan finnas andra mekanismer som gör att cyano börjar just där. Däremot finns det purpurbakterier som i grunden är heterotrofa 

 

MVH Lasse

Om jag inte drömt alternativt blandar ihop min egna teori med vad jag läst, så vill jag minnas att jag läst om cyano o heterotrofi. Men jag får nu anledning att kolla upp detta. Om dom inte är heterotrofa så tror jag oavsett det finns ett samband att dom trivs på ytor där dedtritus samlas. Jag har vidare märkt tydliga samband mellan aminosyror o cyano...vilket ju stöder heterotrofitesen. 

Stig: Kan det inte va så enkelt att när du täcker botten med koraller så ljusbegränsar  du cyanon?

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm...nu blir jag väldigt osäker på om cyano kan fungerar som heterotrofa celler....fixera fritt kväve, det kan en del, autotrofa är dom...men heterotrofa...det är nåt jag liksom du Lasse haft i bakhuvet att det nog kan va så...men jag gjorde en blixtsökning genom nätet...en del litteratur...inte ett ord nånstans om heterotrofi....jag måste ha drömt...

dom kanske bara får en fördel att rent mekaniskt fästa på ytor som innehåller organiskt material?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, stigigemla sa:

Nej cyanon på t.ex Euphylliaskelett och bakrutan försvinner också. Och ljuset på bakrutan ändras ju inte nämnvärt.

När cyanon börjar dö tar det högst 2 veckor så är det karet rent.

 

okej, då förstår jag. Intressant:)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju dock undantag inom humanbiologin! Fekal transplantation har ju i ett flertal studier visat sig vara en effektiv behandling mot bl.a clostridium difficile-infektion och där kan vi ju verkligen snacka "bakterier på burk" för att konkurrera ut en patogen bakterieflora! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 6 februari 2016 at 12:39, ChristianA sa:

Finns ju dock undantag inom humanbiologin! Fekal transplantation har ju i ett flertal studier visat sig vara en effektiv behandling mot bl.a clostridium difficile-infektion och där kan vi ju verkligen snacka "bakterier på burk" för att konkurrera ut en patogen bakterieflora! :D

Fast det skall du nog jämföra med att starta om ett kar..ej bara hälla ner bakterier..;-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...