Gå till innehåll

makroalger men ej mikro


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Haft en liten tråd parallellt, om fenomenet att i vissa kar, ofta mogna, så ser man knappt nån växt av mikroalger (rena rutor vecka ut o vecka in) men ändå förekomst av N o P. Jag har högre nitrat idag än för ett årsedan (oavsett osäkerhet vid mätning kan man på samma salt se en trend ändå och den är stigande, 5 ppm enligt salifert, o 7 ppm enligt triton lan så nej, jag har ingen nitratbrist, det ser jag dessutom på korallerna), samt fosfat 0.04.

För ett årsin var dessa värden hälften o då ganska mkt algväxt på rutorna. Nu högre värden men ingen algväxt. det är mystiskt. 

Ännu mer mystiskt blir det av det faktum att makroalgerna växer kanon, dvs dom följer ett mer logiskt mönster.

 

Jag har en teori: makroalger bildar antialgmedel för att kunna konkurrera ut mikroalger!...vem vet??...sug på den o kommentera. Skulle isåfall förklara detta fenomen i mitt kar.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittat lite som kan stödja min tes:_)! Caulerpa bildar en allsköns ämnen som är "anti" antisvamp, antiprick(!), och:"We showed that organic extracts of C. taxifolia and caulerpenyne inhibit or delay the proliferation of several phytoplanktonic strains to various degrees. Seasonal variations of the toxicity were observed with a maximal effect in the summer.
 
Experiments with Dunaliella minuta showed that caulerpenyne did not affect the protein content but strongly reduced that of the cell chlorophyll A."
 
 
 
Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...