Gå till innehåll

Behövs osmos i lund?


BKarlsson

Rekommenderade inlägg

Välkommen till SVG!

 

Ja, det kan du. Men det kan vara instabilt beroende på arbeten i vattennätet. R/O är alltid att föredra om man har den möjligheten.

Om du väljer kranvatten, tänk på att använda ett salt som inte är avsett för R/O-vatten så slipper du förhöjda värden av bl.a. KH. 

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det dalar snabbt om man har lite stenkoraller..

Själv så kör jag numera kranvatten både i påfyllnadsfacket och till vattenbytena, LPSerna älskar det, köttiga och fina!

Klart, det finns annat som ackumuleras som man ändå måste exportera genom vattenbyten.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Bekolsyra sa:

Det dalar snabbt om man har lite stenkoraller..

Själv så kör jag numera kranvatten både i påfyllnadsfacket och till vattenbytena, LPSerna älskar det, köttiga och fina!

Klart, det finns annat som ackumuleras som man ändå måste exportera genom vattenbyten.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

Det funkar bra, jag har själv kört med kranvatten förr.

Numera använder jag enbart R/O-vatten för att slippa en massa onödiga skräpalger, och allt annat skräp vattnet kan innehålla..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, BKarlsson sa:

Tack för så snabba svar! Är det något annat jag behöver tänka på utöver de vanliga värderna? Typ få bort klor och dylikt?

 

Allt sånt får du bort med ett R/O-filter utrustat med kolfilter och silikatfilter. 

Vad är anledningen till att du vill använda kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha sönder blandaren är nog en myt men det som kan hända är att du trycker in kallvatten i ditt hus varmvattensystem. Brukar inte vara det mest populära bland grannarna och kan orsaka en viss ilska hos din hyresvärd som hittar felet efter veckor av felsökande. Jag vet - jag har felsökt i många timmar på grund av att någon kopplade blandaren mot en diskmaskin.

 

Jag själv har Göteborgsvatten och har alltid kört med kranvatten men skulle faktiskt tänka både en och flera gånger innan jag körde med kranvatten i Lund. Detta på grund av det höga KH och kalciumvärdet. I alla fall så skulle jag nog försöka använda RO vatten till saltblandning men ta ersättningsvattnet direkt från kranen för att dra nytta av kalciumet och bikarbonat/karbonat i kranvattnet

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för din input Lasse. Att riskera tt trycka ner kallvatten i varmvattenssystemet låter ingen vidare :/. 

 

Det här med KH och kalcium värdena ni nämner gör mig lite fundersam, för jag ringde nämligen Vattenverket och fick en tabell med vattenvärden där det står 3,6 dH och 23 mg/L kalcium. Gav hon mig fel tabell då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om det fortfarande stämmer att vattnet i Malmö/Lund innehåller mycket kalk. Det var nog tidigare innan de ändrade var de hämtar sitt vatten.

Jag kör med kranvatten och har inget problem med höga kH eller Ca. Snarare tycker jag de ligger i underkant med vanliga Red Sea saltet, men så länge allt levande verka trivas och växa så är jag nöjd. Funderar på att gå över till Red Sea Pro istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lund tar då förmodligen sitt vatten från en sjö längre norrut nuförtiden, därav det mjukare vattnet. Lokalt Skånskt vatten brukar hålla runt 7 i hårdhet.

Med 3,6KH ur kranen hade jag nog valt att prova t.ex. Red Sea Coral Pro, Blue Treasure SPS eller liknande revsalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag testat vattenvärdena i kranen och det verkar stämma med  vattenverkets tabell (3,6dH och 23mg/L kalcium). De tar numera vatten från sjön bolmen en bit norr ut.

 

Så nu består bara frågan om klor, hur gör ni andra här i lund när ni byter vatten, låter ni det bara stå och åldra bort kloret eller tillsätter ni något för att aktivt ta bort det?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om det fortfarande stämmer att vattnet i Malmö/Lund innehåller mycket kalk. Det var n

34 minuter sedan, BKarlsson sa:

Nu har jag testat vattenvärdena i kranen och det verkar stämma med  vattenverkets tabell (3,6dH och 23mg/L kalcium). De tar numera vatten från sjön bolmen en bit norr ut.

 

Så nu består bara frågan om klor, hur gör ni andra här i lund när ni byter vatten, låter ni det bara stå och åldra bort kloret eller tillsätter ni något för att aktivt ta bort det?

 

Jag kör med  Easy life som vattenberedningsmedel. Tror inte det går att lufta bort klor längre eftersom de använder en annan form av klor nuförtiden om jag minns rätt. Däremot vet jag att många kör kranvatten direkt utan problem, men jag är en fegis så jag kör vattenberedning i alla fall. ;)

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ju inte svårt att ta fram KH testet och mäta vattnet så ser du direkt vad du har för KH, lägg på det på ditt salt så ser du vilka värden du kommer landa på.

Kör du inte automatiserade system för att få stabila värden så ser jag inte så stor risk med att köra med kranvatten sålänge du inte slarvar med vattennbyten. Men har du tänkt satsa på ett stabilt revkar med SPS eller lite svårare koraller så borde du absolut had det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom någon sa att det var "hårt" vatten i Lund (hårt - mycket kalcium) kollade jag aldrig - ursäkta för det. Är det Bolmenvatten - så kör på bara. När det gäller Malmö så vet jag att det blev problem där för några år sedan då de kör från två vattenverk och de blandade ihop vattnet. Hur det ser ut nu vet jag inte.

 

Coral pro eller vanligt "fisk" salt är nog en smakfråga - jag föredrar det som inte är boostade - för om jag vill boosta mitt salt så kan jag göra det själv och ha bättre styrning av det.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lugnt, orterna kring lund varierar från 3,6 till 13,6 enligt vattenverkets hemsida, inte så konstigt att det blir funderingar när det är 3 olika vattenverk på så liten yta.

 

Fortsätter med saltet jag har och ser om det funkar bra annars byter jag till något av era förslag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...