Gå till innehåll

Plats för skummare och ev kalkreaktor?


Eastwood

Rekommenderade inlägg

Detta är mitt första inlägg, har läst på forumet en hel del, men det är först nu som jag sätter upp mitt första saltkar.

Det skulle egentligen blivit det ultimata Sydamerikakaret, träbänk redan byggd för 200x80x70 (1120 l) kar. Under resans gång bestämde min fru och jag mig för att istället göra slag i saken och bygga ett rev, något vi pratat om men inte riktigt vågat dra igång tidigare.

Läget just nu är att det finns en mycket gedigen träbänk med utvändig höjd på 80 cm. Den invändiga höjden (sump inräknad) blir dock bara 57 cm, dvs plats ovan botten på sump...

Min fråga är om jag begränsar mig för mycket i val av skummare och kalkreaktor med den höjden? Jag har iofs sett att Genio har en skummare som bygger 50 cm och Grotech har en reaktor som bygger 53 cm och det fungerar ju. Men det mesta verkar ju ligga på 60 cm plus i höjd och går då bort.

Så vad tros, kan jag behålla bänken eller bör jag såga ned den och bygga alternativt köpa en ny med bättre invändig höjd?

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramarna samt överliggarna är 95 mm så där går 19 cm. Dessutom stjäl bottenplattan ytterligare 19 mm plus en cm frigolit under sumpen samt 10 mm bottenglas i sumpen. Håller med, blir mer än man tror...

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit på svaret själv...

Jag tar fram tigersågen och kapar ned den egensnickrade bänken och låter firman som levererar kar och sump fixa en ny som passar. Jag kollade med dem och det kostade strax under 3000 för en snyggt klädd stålbänk och får plats på samma fraktpall. Köper från

http://akwarium.szczecin.pl/

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo iofs... problemet är att karet står i vardagsrummet och det känns inte optimalt att ställa sumpen mer eller mindre rätt på golvet.

Det får skrivas upp på lärokontot, mitt eget fel att jag tvärvände i setupen, hade varit perfekt för sötvattenssumpem.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...