Gå till innehåll

Sliter med euphylliorna


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Som rubriken säger så sliter jag med mina euphyllior och jag finner inte ut anledningen.

 

Jag har sedan tidigare importerat euphyllior från Bali. De har stått i karantän och doppats. Först stod de i karantän i cirka 4-5 månader (förvaring till det nya akvariet kom på plats). Så doppades de och nu har de placerats i det nya akvariet men med samma belysning som i karantänsakvariet.

 

Belysningen är på i lika stor utsträckning som tidigare och det är exakt samma lampor som hänger ovanför det nya akvariet och ändå så får jag massor med konstigheter i beteende i form av polyp bailout.

 

Det konstiga är att det bara är euphyllior från ett utav karantänsakvarierna som agerar konstigt. Det flyttades över euphyllior från 3 st karantänsakvarium men det är bara från akvarium nr 1 som euphylliorna flippar. Det är i huvudsak E. paradivisa och E. paraancora som sliter.

 

Vattenvärdena i akvariet är bra och jag har bara 2 fiskar i akvariet. Det är en Z. desjardii och en Z. xanthurum.

 

Någon som har tankar och ideer om detta?

 

/Andre.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tänker du?

Brist/Överskott.

Akvariet har helt stabila grundvärden och vattnet är nytt så det skall hålla ok värden.

 

Euphylliorna har varit ok i en period också men visar nu en del negativa tecken.

Nästan som att de smälter.

De luktar hemskt när de smälter. De drar ihop sig in i polypen och "ruttnar" där inne så det är inte någon brun sörja ute/runt polypen.

 

Nästan som om det kunde varit något bakteriellt men jag har svårt att köpa det när de har stått precis vid sidan av varandra i många månader utan någon negativ effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök på Brown jelly disease (BJD) här på guiden och på nätet. Vi har det titt som tätt i vårt akvarium med mycket Euphyllia. 

 

Har inte hittat något bra sätt att bli av med det när det väl börjat. Slemmet verkar smitta tycker jag, så att blåsa bort det tror jag inte är bra då det kan spridas. 

Jag tycker att det brukar komma då något har ändrats i akvariet, som att botten rörts upp, pH varit lågt eller liknande. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har misstänkt att det kan vara något sådant och det stämmer ju in till viss del på symptomen som korallerna har. 


Både på sjukdomsförloppet men också på vad det blir av dem när de smälter ihop och geggar sig. 

Det är ju en ändring i förhållande till miljö (även om vattenkvalitet är bättre) så kan det ju vara den ändringen som gör att det blommar upp. 

 

Tidigare bytte jag vatten och tog ut alla koraller som uppvisade symptom. Får säkert sikta på att göra detsamma nu också. 

Sjøfartsmuseet: Jag har inget bottensubstrat och akvariet skall vara helt stabilt men vad brukar ni göra med de kolonierna som uppvisar symptomen och har ni en karantänstid innan ni stoppar i nya koraller igen? Dopp i något som kan hjälpa till att hålla bakteriella sjukdomar bort?

 

Tycker det är så synd när man har kolonier på 40-50 polyper och så tynar de bort en efter en.. :(  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har som sagt inget lösning tyvärr. Och sen har vi låtit dom sitta kvar, hos oss har det varit max 2-3 polyper som dött per gång. Vi kanske haft tur där. Akvariet har så många Euphyllia att det inte märks av så mycket. 

 

Men jag hade nog försökt plocka bort all vävnad som ser drabbad ut, plus lite till, om det nu ser ut som det sprider sig. 

 

Jag gissar att det är bakterier som finns hela tiden men ibland för övertag och "blommar". Och att det triggas av någon förändring. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack David.

Jag rensade ut allt som såg sjukt ut och allt som var i närheten av det sjuka. Ser bättre ut idag och nu är det knappt 2 polyper som är misstänkt små (men de slår ut).

Ska låta dem stå lite nu och se över dem varje dag i en period tänkte jag.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått ett par bredsidor av detta med huvuden som helt plöstligt gör det du beskriver...tappat hakan iomed blixt från klar himmel.

 

Har fått rådet kaliumbrist på flera håll...men då skulle väl allt kasta in handuken? iofs har jag börjat göra massa delvattenbyten o därmed fått upp det värdet kanske?

har inte mätt kalium

 

Sista skörden av detta gissel kostade mig 18+ huvuden av 2 arter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte på någon brist av kalium. Har ju både nytt vatten och doserar spårämnen genom ballingen.

 

Korallerna uppträder mycket mer som att det skulle vara något bakteriellt så jag behandlar korallerna på det sättet.

 

Sjukdomssymptom = isolering/avlägsning utav korall.

Hoppas på att stoppa det på det sättet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...