Gå till innehåll

Tips på stimmande fisk!


mogge77

Rekommenderade inlägg

Söker efter någon trevlig stimmande fisk, som är korallrevsvänlig, och som rör sig i de öppna ytorna.  De enda jag hittar som verkar funka bra är Anthias och Chromisar,  finns det några fler som ni kan tipsa om  ..  Akvariet är 320cm långt och 70x70 cm.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår vad du menar, det är nog anthias som gäller då. Chromis har jag haft tidigare och gillar utseendet skarpt men det har alltid slutat med att en blir chef och alla andra gömmer sig för den. Det finns dock intressanta varianter som tex vanderbilti som ska vara mindre aggresiva, svåra att få tag på bara.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man skall ta hänsyn till hur fisken lever i det vilda. Chromis och Anthias lever utanför revet ofta på bränningssidan och varierande långt ned. Alltså fiskar för det livligare sällskapet. Chromis är substratlekare där hanarna försvarar sina ägg intensivt. Anthias är frivattenlekare där man i stort sett inte ser något revirbeteende.

Och nu munruvarna. De här listade håller inte revir men leker ofta i akvarium.

Zoramia leptacantha är betydligt mesigare. Se här: http://www.aquariumdomain.com/viewSpeciesMarine.php?id=235  Och Lasse har rätt. När de är invanda i ett kar med hårt ljus skimrar de i regnbågens alla färger. Det är ingen fisk som är till sin fördel i affären.

Ostorinchus parvulus skulle väl inte jag rekommendera då den är liten, relativt färglös och kortlivad.

En annan Apogonoid jag skulle rekommendera för det passiva akvariet är Sphaeramia leptacanta. Ett utseende som man antingen gillar eller ogillar. Men de brukar alltid hålla ihop.

Apogon cyanasoma är enligt min erfarenhet ofta aggresiva mot varann (kanske revirhållare?) medan margaritophorus ofta går bra i stim. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varken chromis eller anthias stimmar direkt. De kan ibland röra sig i grupp men oftast simmar de bara omkring i närheten av varandra. Vet att@nike83 köpte en drös stimmande fisk. Liknade neontetror lite. Hör med honom om namn. Annars tycker även jag att apogon leptacanthus är ett bra val

Har för mig att det var Ostorhinchus Parvulus. Med tanke på vad Stig skrev vore det intressant att höra hur det gått@nike83 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag nämnde inte Pyamasen Stig (Sphaeramia leptacantha). Alla vet nog vad jag tycker om den. En av mina absoluta favoriter. Hade 12 st i mitt stora under 5 år. Snäll, majestätisk och faktiskt ganska vacker.

 

Om man skall köpa kardinaler - va inte för heta på gröten. Köp helst inte nyinkommen fisk om ni inte har ett bra karantänskar hemma. De är rätt så kinkiga i början - när de är invanda - inga problem

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Vidofner sa:

Varken chromis eller anthias stimmar direkt. De kan ibland röra sig i grupp men oftast simmar de bara omkring i närheten av varandra. Vet att@nike83 köpte en drös stimmande fisk. Liknade neontetror lite. Hör med honom om namn. Annars tycker även jag att apogon leptacanthus är ett bra val

 

Parvulus, det stämmer!

4 timmar sedan, Strikt sa:

 

Har för mig att det var Ostorhinchus Parvulus. Med tanke på vad Stig skrev vore det intressant att höra hur det gått@nike83 ?

 

det har gått jättebra! tappat 1st av 10. tror det var den som åkte över i överrinningsboxen och sedan jagade jag den för att få över den igen (har lång box)....
jag har tidigare prövat denna fisk. då dog 1 om dagen, typ! vet ett par andra har haft samma erfarenhet av denna fisk.

kanske fick jag jättefina exemplar av Aqua Stockholm? :)    de käkar dessa http://www.aquastockholm.se/nls-thera-a-small-fish-50-g samt fryst foder med god aptit. de tog pellets i butiken redan.

stimmar riktigt fint!

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...