Gå till innehåll

Behöver vi tillsätta Kalium?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vill lyfta detta med att tillsätta kalium...jag pratar ej nu om Zeovit där zeoLITEN som ett led i sin jonbytaregenskap kan ta upp kalium. Jag pratar om vanlig drift utan kemiska absorbera, dvs hur mkt kalium förbrukas i ett kar pga av biologisk växt av koraller? Som jag alltid hävdat med en dåres envishet behövs mkt sällan kalium tillsättas och överhuvudtaget är det mkt mkt vanligare (o farligare) med för mkt element av olika slag, där i princip endast ca o KH är det som behöver tillsättas. Jag är verkligen fortsatt enormt skeptiskt till alla flaskor, för att inte tala om de sk "slow release" tabletten som ännu mer okontrollerat frisätter potentiellt giftiga joner av saker som knappt förbrukas. Jag vet att jag tjatar, men jag gissar into, utan har belägg. Jag mäter o mäter, med triton, o läser om olika element o deras upptag av koraller, o sen kan vi räkna. Sen ser vi ju rätt ofta , akvarister som har problem och det lyser rött på triton lan, och nästan jämnt är det att det är för mkt av nåt. Eller hur?. Så, nu har jag räknat lite på KALIUM, eftersom det är det ämne man pratar så mkt om och det tillsätts nog ganska mkt. Så, hur mkt sjunker kalium i tex mitt kar på ett år OM jag inte vare sig byter vatten eller tillsätter nåt?, om vi räknar med att det går åt 5kg reaktormedia på ett år, dvs det bildas CaCO3 av koraller o annat med 5Kg/år. Låt oss anta det...vi har ett utgångskalium på 400ppm. 
Nu gör jag ngr antaganden, kan vara delvis inkorrekta men inte i hästväg fel tror jag:
Tittar vi på kaliuminnehåll hos koraller kontra Kalkförbrukning så har jag hittat en siffra där relationen K/Cavid tillväxt är cirka 0.14 promille! (tex kan man läsa på ARM media där det redovisas relationen av K kontra Ca hos stenkorall). Obs, denna siffra kan va fel men knappast avsevärt avvikande.
Om det bildas 5 kg kalk på ett år (ungefär vad som förbrukas i min reaktor per år), så bildas det 50 Mol CaCO3 per år. Då går det år 2000mg Calcium. Då går det åt 2000mgX0.014% kalium=0.28 gram kalium.
280 mg kalium på mina 650 liter ger en minskning per år av Kalium med:0.43ppm!!
Så om jag hade 400 ppm i kalium i mitt kar på nyårsafton så har jag nästa nyår om jag inte tillsätter ngt, 395ppm K. 
Det finns säkert felkällor i detta, tex att kalium kan förbrukas av annat, bakterier mm...men ändå....Jag kommer inte köpa någon flaska med Kalium...Sen har vi ju numera förmånen att veta, nämligen mäta med Triton. Jag skulle aldrig lita på ngt hobbytest när det gäller ngt annat än Ca, kh, Mg och fosfat(Hanna) för att ta beslut om dosering av ngt.

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, hagbard sa:

Har fått rådet att ha koll på kalium både på euphyllia o montipora...V'ldigt stor euphyllia massa..monti= färg...många delvatten byten för att vända detta...kan man helt avfärda kalium då´´

Sådana råd är livsfarliga...hur vet du med säkerhet vad du har i kalium?...en av medlemmarna både här o på fb hade 700 i kalium, fiskarna stendog. Det tvistas om orsaken men jag tror det berodde på "hyperkalemi". 

Sen får man ju inte färger bara för att man har mer av ngt, eller ens om man har rätt av ngt,  möjligen tappar man färger om man har tydlig brist(fast nog knappast visat ens det). Dvs denna koppling mellan joner o färg känns extremt spekulativ och drivit fram en trend som i sin tur med jämna mellanrum lett till överdosering bland alltför många akvarister. Såklart är det inte bra med brist, men hur ofta har vi det?...och om vi har det på ett visst ämne, spelar det nån roll för just detta ämne? 

 

Finns ngn här, Stig?, som har länk eller uppgifter om kaliumförbrukning av koraller? jag har letat ihjäl mig, men hittar bara innehållet i som är analyserat av ARM på stenkoraller...men skulle vilja ha fler referenser. Stig du sa nåt om samma mängd som fosfat? Har du referens?

Mvh

Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men förbrukningen av gödningsämnen hos fanerogamer (kärlväxter) är förvånansvärt likartad vad det gäller N, P och K.

Och genom att koraller också har klorofyll som energibindare förutsätter jag att förbrukningen är liknande. 

För NPK är det ungefär 21 - 4 - 7 men där är det ju P inte PO4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, stigigemla sa:

Nej men förbrukningen av gödningsämnen hos fanerogamer (kärlväxter) är förvånansvärt likartad vad det gäller N, P och K.

Och genom att koraller också har klorofyll som energibindare förutsätter jag att förbrukningen är liknande. 

För NPK är det ungefär 21 - 4 - 7 men där är det ju P inte PO4.

Kan vi verkligen likställa korallen med fanerogamer bara för att båda fotosyntetiserar?  Jag har letat ihjäl mig efter en källa om det finns mätningar på koraller...hittade ngr artiklar men som kostade pengar. 

Men intressant med 21-4-7...skall räkna lite på det. Spontant tror jag det är för högt värde men säger inte emot dig då jag ej vet, utan bara tveksam...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos växter på labb så används  KH2PO4 som tas upp oreducerat ( i ffa roten ) , lagras sedan upp  i två former R-C-O-P (ester) ) och oorganiskt Pi , och sedan vidare.

 

 Fosfor (P) är väldigt metabolt aktivt  och 1 gram aktiv cellmassa av tex majs kan syntetisera 5 gram ATP per dygn, omsättningshastigheten kan vara  i medeltal 30 sekunder ( alltså Pi  till ATP tillbaks till Pi), upptaget  och omsättningshastigheten torde vara universellt hos växter åtminstone när det gäller konservativa strukturer som  som fotosyntesen mm , så och hos zoxanthellen.

 

 Jag har också letat efter  " In vitro culturing Zoxanthellae ..." men har inte heller hittat något ännu som är producerat nyligen om zoxantheller.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara zooxantellens klorofyll jag likställer. Naturligtvis är det viktigt vad korallen ätit och därmed har som avföring. 

Artemia har ett förhållande. Mysis ett annat. Det är inte ovanligt med vetemjöl i pellets som är i stort sett osmältbart av fiskar. Hur inverkar det?

I akvarier får vi lite lustiga värden om vi t.ex tillsätter Aminosyror. De vanligaste där är ju knappast 21 - 4 - 7. Asparginsyra och Glutaminsyra är det väl oftast mest av.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry för trådintrånget.

Hos Aminosyror så  är det viktigt med Svavelbryggor eftersom de bygger upp strukturen hos en del enzymer  -S-S bryggor (tertiärstruktur) och  påverkar även aktiviteten  (redox) i   -SH grupper  (R-S-S-R) .

Sådana Aminosyror är Cysteine , Methionine och Glutathion (tripeptid).   Aminosyror deltager  därför  i  enzymer bla Citronsyracykeln .  

Man kan undra om det finns Esssentiella Aminosyror hos Symbiodinum ??????

 

Jonas : Du har väl tillgång till Medline  ?   och kan läsa hela.

se tex

ttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18315536/

Metabolic interactions between algal symbionts and invertebrate hosts.

 
För att återkoppla  till K  - Kalium metaboliseras vanligtvis inte hos växter , troligtvis gäller samma hos zoxantheler) utan bidrager till mobiliteten inom celler ,cellförband och till att upprätthålla turgor = celltrycket (osmotiskt tryck) för att ta det  i grova drag. 
Därför tror jag på Jonas påstående i första inlägget.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...