Gå till innehåll

Jonas uppgradering


Elcopo

Rekommenderade inlägg

Hej. 

Nu tänkte jag att jag skulle blotta min okunskap och dela med mig av mina erfarenheten under resans gång.

Jag är relativt ny i hobbyn och köpte ett akvastabil 275 liters akvarie for 3 år sedan. För att göra en lång historia kort, så mådde akvariet väldigt bra fram till dess att min skummare började tacka för sig och började fungera sämre och sämre. I samma veva så tappade jag en full matburk i akvariet samt så hade vi precis flyttat till ett nytt hus med en massa andra projekt som tog min uppmärksamhet.

 

Det slutade med att mina vattenvården blev väldigt dåliga och efter att ha skickat iväg lite vattenprover till triton, då en hel del koraller dog, så kände jag att det var dags att börja om. Och när ändå karet skulle tömmas och tillfälligt flytta ut till extrakaret i garaget, så passade jag på att uppgradera storleken oxå. 

 

Jag var först inne på att köpa ett större akvastabilkar, men deras effektline markIIhar utgått och jag var inte intresserad av deras nya move. Det slutade med att jag beställde ett kar från diamantaquarien från Tyskland. Jag kan inte annat säga än jag än så länge är väldigt nöjd med mitt inköp.

 

Akvariet

Akvariet är ett diamantaquarien 576 liters i deras modern serie. Optiwhite på 3 sidor.

 

Sump

Jag har även uppgraderat min sump till ett 200 liters då jag hade tänkt skapa ett refugium.

 

Belysning

3 st Ecotech radion XR30w pro

 

Cikulation

2 st RW-8 jebao max 8000l/h ställbar

1 st RW-4 jebao max 4000l/h ställbar

 

Retur

Jecod DCT 9000  max runt 8000 l/h ställbar

 

Skummare

Bubbel Magus Nac7 (ska uppgraderas när jag känner mig mer stadd i kassan)

 

Övrigt

universalreaktor med biopellets

Deltec 10w UVC

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygget har startat. Än så länge sitter där bara 2 lampor, då den tredje är över extrakaret.

Pvc-dragningen är ej limmat än då jag fortfarande funderar på bästa lösningen.

Herbieowerflow tror jag att installationen heter. Jag är osäker på hur mycket "gallerinsugningsdelen" hämmar flödet.

jag glömde säga till diamantaquarien att jag ville ha en blå bakgrund så det har jag målat baksidan och i ytavrinningslådan och sedan har jag lagt 2 lager epotex lack ovanpå. Även i sumpen så har jag målat de 2 skivorna där refugiumet ska vara. 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessvärre blev det tajtarna där under än vad jag hade önskat. Efter lite våndande fram och tillbaka så satte jag ändå in sumpen under akvariet. Sumpen var redan inhandlad, glaskivor beställda, installerade och målande. Tanken på att börja om kändes jobbig. 

Men efter lite funderande så beslöt jag mig för att behålla den. Min nuvarande skummare får jag in där och jag såg att deltec hade en skummare, Deltec SC1456 för kar 800-1000 liter som jag skulle kunna uppgradera till när det blir aktuellt, som oxå kommer att kunna få plats. Men jag kan hålla med om att det inte är optimalt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Då e vattnet och salt påfyllt. Efter några dagar med full cirkulation och värme, så började jag flytta från mitt tillfälliga kar till det nya.

 

Dessvärre blev Kocknicks farhåga ett omedelbart problem när jag skulle installera min skummare. Hade den varit 1 cm smalare så hade jag fått in den i sumpen. Svettpärlorna började komma och pulsen ökade när jag insåg att det var helt omöjligt att få plats med den, så det blev en tur till akvariebutiken där jag köpte deltecs sc1455 (tror jag att den hette). Den skulle passa enligt deras måttangivelser, men efter att ha kommit hem och försökt få in den under sumpen så var skummarkoppen givetvis 0,5 cm för bred..... Pulsen och svettpärlorna i pannan låg på topp, när jag packade ner den nyinköpta skummaren och körde till akvariebutiken igen. Väl där så beställde jag tunze doc 9011 skummaren. Den e grymt smal och ska inte vara några problem att få in i sumpen. Jag hoppas bara att den finns hos leverantören då akvariet är ingång utan någon skummare alls i några dagar. I värsta fall så får jag göra ngn patentare med min gamla skummare och binda fast den vid sidan av akvariet.

Det e svårt att ta några vettiga bilder med kameran. Har ngn något bra tips?

 

image.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...