Gå till innehåll

380L akvarium med måtten 90x70x60 - Akvarium Nerlagt


wrang

Rekommenderade inlägg

Uppdaterar med lite bilder från idag

20070408 kl 2045

post-736-14468913924196_thumb.jpg

Akvariet framifrån

post-736-14468913925529_thumb.jpg

Akvariet sidan

post-736-14468913925067_thumb.jpg

Sett där ytavrinningen går ner och de 2 streampumpar sitter.

Helt okey att komma åt OM de skulle behövas göras rent eller går sönder ;)

post-736-1446891392538_thumb.jpg

post-736-14468913924346_thumb.jpg

post-736-14468913924535_thumb.jpg

post-736-14468913924765_thumb.jpg

post-736-14468913924907_thumb.jpg

post-736-14468913925227_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla. Känns som om man fått till en lyckoträff -haj-

Har iallafall test kört hela alltet med sump rördragning å allt håller tätt och funkar. men skall starta upp det senare ändå då

-skummaren fick tokfnatt fick sätta upp den på en behållare.

- Lite svårt att ställa in vattennivån inne i ytavrinningen men så här långt så verkar det vara helt tyst

Ted:

Japp har kollat in några både på MarinAkvariet och ciklidleken så nån sådan blir det allt igenBanana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Christian!

Jag gillar att inte tekniken syns. Ger mer energi åt mina framtidstankar.

Jag gillar sista bilden som visar den lilla "bron". Det är sådana detaljer som lyfter aquascapingen. är ju inte så erfaren så jag undrar vad det är för rosa korall du har sitter i den bilden också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:wooow: skit snyggt!! här går det undan ;) tyckte inte det var längesen du planerade och sen är man borta under helgen och vipps så har du bilder på ett färdigt kar! gôtt jobbat :smiley20: men vad har du för ljus? inte är det där T5 väl? jag har nog missat det nånstans i tråden kanske? :smiley9:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla och tackar!

Teknik just nu

Hemmabygge av en T5 ramp med 10x39watt

2st Aqualight 10000K

1st Osram 67

4st AQUA Science Special 15.000 K

1st Powerchrome Aquablue

2st Deltec Aqtanic +

1st Tunze Stream 12000L/h

1st Tunze Stream 6000L/h

1st Returpump tunze Master 1500-3000L/h

Skummare ATI BubbelMaster 200

Osmostank brevid sumpen ca 40 liter

Kommer att senare även göra klart för

Balling FaunaMarin med 3kanals Grotech doserpump

1st RedSea Ozon AquaZone plus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla och tackar!

Teknik just nu

Hemmabygge av en T5 ramp med 10x39watt

1st Tunze Stream 12000L/h

1st Tunze Stream 6000L/h

1st Returpump tunze Master 1500-3000L/h

Skummare ATI BubbelMaster 200

Osmostank brevid sumpen ca 40 liter

Kommer att senare även göra klart för

Balling FaunaMarin med 3kanals Grotech doserpump

1st RedSea Ozon AquaZone plus

Nyfiken i en strut ...

Hur får du in 10 rör i den armaturen du har över karet? Ser ju inte ut att rymma mer än typ 4-6 rör eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du det går bara man vill.

Från början var det en Geismann T5 4*39 men jag har gjort om den lite se i denna tråd

Bygge av T5 ljusarmatur... 10x39watt

Tillvänster i skåpet på kortsidan så har jag en dörr med infälld display för IKS:en

post-736-14468913927058_thumb.jpg

och så här ser det ut då man öppnar dörren. Har lite finlir kvar med alla kablar

post-736-14468913927217_thumb.jpg

IKS Enhet

1 stora displayen

1 Redox

1 Ph

1 Temp

2 vanliga strömskenor

1 Simmod 1-10V styrning (vitt månljus och dimmer för T5 ljuset 2*39)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Känns kanon detta.

har lite problem dock med ytan inne i ytavrinningsboxen att den varierar.

Kör ju med 20mm rör ner till sumpen och en kran där nere.

Stänger jag för mycket på denna kranen så höjs nivån inne i ytavrinningsboxen och öppnar jag för mycket så slurp, svårt att ställa in den optimala nivån inne i boxen. Har även en "kran" på pumpen så man kan reglera vattnet upp istället.

Vilket skulle vara bäst. har testat med båda men ändå blir det svaj i hela alltet.

Hadde bra nivå igår och imorse men så när jag kom hem nu så var det samma nivå inne i boxen som ytanför och resultat fett på ytan.

Vanliga kranar är alltså grymt svåra att ställa in så skall leta runt efter en Knivventil istället men har ej hittat nån på 20mm, har fått för mig att det är lättare att ställa in med detta

6757416.jpg

Tipps om detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 20mm skruvkranar liggandes, En sådan kanske skulle funka bättre.

Jag hör av mig. Det är kanske samma funktion som en knivkran

det är ingen Durso så du kan finjustera nivån med luft tillförseln?

~Henrik

Nej ingen durso kör med öppetflås rätt ner men ändå uppfyllt rör så inte ett ljud ifrån denna (då den funkar :ler:)

Blev så himmla fashinerad då jag var hemma hos Stefan Mohlin med detta system. helt tyst utan nått slöp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, jag hade lite problem med vatten nivån ändrade sig i boxen, men efter justerat in kran + luft tillförsel till Durso blev det bra och stabilt.

du ser ut ha ganska liten box, dvs liten vattenvolym och kanske stort flöde vilket gör det mera 'känsligt' för variationer.

Men annan kran som du tittat på och lite finlir borde lösa det. Annars prova borra upp litet hål i rör-böjen i boxen och kör med liten luftslang samt kran på slangen.

~Henrik

Nej ingen durso kör med öppetflås rätt ner men ändå uppfyllt rör så inte ett ljud ifrån denna (då den funkar :ler:)

Blev så himmla fashinerad då jag var hemma hos Stefan Mohlin med detta system. helt tyst utan nått slöp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte ganska riskfyllt att bara justera med kran, skulle något sätt igen röret minsta lilla så går väl sumpen torr? Måste bli ett jäkla pillande för att matcha returpumpen mot avrinningen och efterhand som returpumpen tappar flöde måste man väl justera kranen? Eller det kanske fungerar på något annat sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det stämmer som Mattias skriver att det kan bli problem om man stryper för mkt med kran.

där måste vara överkapacitet i retur röret jämfört mot vad returpumpen kan leverera. med hjälp av att fylla ut detta med luft som i en Durso brukar det funka bra.

Alternativ är att sätta nivåreglerar i sumpen + akvariet kopplat till returpumpen för sumpen ej ska gå torr eller akvariet svämma över. jag har löst det med en extra ytavrinning som sitter ngn cm ovanför ordinarie så överflödigt vatten vid stopp i retur röret kan ta den vägen till sumpen vilket låter mera då det är 'raka rör', men blir använd bara vid nödfall.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...