Gå till innehåll

Ati Bm 200


judas

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte nåt liknande själv, men snålheten viskade att 200 kunde räcka. ATI ska ju vara effektiva om man får tro de som testat.

Har för tillfället ca 650l med låg belastning, men funderar på att uppgradera om 1-2 år. Lite onödigt att behöva köpa ny igen då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att leka expert på dessa skummare (har FM Ultra Skim 2 själv, sedan 1 hel dag tillbaka..) Så som jag förstått det så är väl Ultra Skim 2 och ATI 250 ungefär samma skummare? För mej jag läst nånstans om folk som sagt det...

Men jag kan vara helt ute o cykla då jag knappt vet hur ATI ser ut.. Men om minnet inte blivit svagt så har jag läst att de e hugget som stucket mellan de två..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har förstått så hade gamla 250 1 st pump (Eheim tror jag). De nya har 2 st pumpar av annat märke. Ultraskim 2 har 1 st pump (AquaBee).

250 har nålhjulsimpeller & en platta m hål i skummarkroppen. Ultraskim 2 har venturi & utan platta i skummar kroppen. Annars ser de rätt identiska ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här ser ni skillnaden på en

ATI BM 250 och en ATI BM 200

ATI BM 250 modeller är en tidigare variant än dagens med 2st pumpar

Dagens pumpar oavsett modell heter PSK 2500 det är bara den mindre modellen BM 160 som har en mindre pump

post-736-14468913905751_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag passar på att stjäla tråden för mitt eget intresse lite grann. Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa en FM Ultra Skim 2 eller en ATI BM 200 till mitt nya 650 liters kar.

Ni som har valt det ena av dessa märken, vad fick er att välja? (Jag vågar inte fråga vilken som är "bäst", smaken brukar ju vara som baken...)

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI's gamla BM 250 hade väl en ombyggd Eheimpump med trasselsudd och inte nålhjulsimpeller !?

Hur är det med nya ATI BM 250 med två nya pumparna vet jag inte,

men jag har för mig att dom fortfarande kör med trasselsudd.

Som jag har förstått så hade gamla 250 1 st pump (Eheim tror jag). De nya har 2 st pumpar av annat märke. Ultraskim 2 har 1 st pump (AquaBee).

250 har nålhjulsimpeller & en platta m hål i skummarkroppen. Ultraskim 2 har venturi & utan platta i skummar kroppen. Annars ser de rätt identiska ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stog i valet och kvalet att köpa en ATI BM 250 för en dryg månad sen. Men valde att inte göra det på grund av att dom svenska butikerna jag hörde med ville inte ta hem den på grund av kvalitetsproblem. Så det fick bli en Deltec 1060s istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI's gamla BM 250 hade väl en ombyggd Eheimpump med trasselsudd och inte nålhjulsimpeller !?

Hur är det med nya ATI BM 250 med två nya pumparna vet jag inte,

men jag har för mig att dom fortfarande kör med trasselsudd.

Stämmer. Jag skrev fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stog i valet och kvalet att köpa en ATI BM 250 för en dryg månad sen. Men valde att inte göra det på grund av att dom svenska butikerna jag hörde med ville inte ta hem den på grund av kvalitetsproblem. Så det fick bli en Deltec 1060s istället.

Säg inte så! Jag har beställt en 250 & har för närvarande en TS 1060s! :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har den gamla ATI 250 och hade Deltec 1060 tidigare och jag skulle aldrig byta tillbaka. ATIn har mycket bättre kapacitet, är enormt mycket tystare, och betydligt lättare att göra rent pumparna.

Vilka svenska butiker har sålt ATI skummare, och nu slutat pga kvalitets problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man har uppenbara problem med pumpar där höljet har oförklarligt smält samt utflödes/nivå regleringen. Framför allt gäller det BM 200 skummaren. Enligt ATI jobbar man på detta. Har själv använt BM 200 men pga av att pumphöljet förändrats samt att denna modell saknar nivåreglering, är den placerad på hyllan tills vidare.

H

N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man har uppenbara problem med pumpar där höljet har oförklarligt smält samt utflödes/nivå regleringen. Framför allt gäller det BM 200 skummaren. Enligt ATI jobbar man på detta. Har själv använt BM 200 men pga av att pumphöljet förändrats samt att denna modell saknar nivåreglering, är den placerad på hyllan tills vidare.

H

N

Det här ville jag ju inte höra. Var på väg att beställa en BM200 och innan detta så hade jag inte hört nånting negativt med dom.

Fler som har haft dåliga erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Inte meningen att sänka någons entusiasm men visst har man problem och det finns mycket skrivet på RC-- Reef Geek. ATI jobbar på detta och man har ändrat en del på skummaren när det gäller utflödessidan. Nu finns den på USA marknaden med Gatevalve för inställning av vatten nivån i skummaren. Problemen med pumphuset finns det också bilder på. Det verkar som utblåset ändrar form????? eller så är plasten inte ok. Dessutom var pumpen tyst i början men ljudnivån och vibrationerna tilltog efter ett halvår. Jag skulle väntat med att beställa denna skummaren tills alla "barn sjukdomar" är borta. Själv har jag nu byggt om min BM 200 genom att kapa utflödesröret ner till och satt dit en kulventil samt bytt Sicce pumpen till en AquaBee 2000/1 med Deltecs nålhjul. Denna hybrid, ganska lik Fauna Marin, verkar fungera lika bra som BM 200 orginal.

H

N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Här några ställen att läsa och begrunda. De synpunkter jag har är grundade på mina egna erfarenheter men en objektiv sak kan man väl nämnas och det är att denna skummare har ändrats på minst tre gånger på ett halvt år och då får man fundera på om man tycker att det är ok att skummaren säljs utan att vara slutligen färdig. Jag hade definitivt köpt den igen om jag vetat att det var färdig mixtrat, för när den funkat så är den överlägsen det mesta jag testat under mina drygt 20 år inom hobbyn. Tanken med en skummare som man bara sätter i sumpen och pluggar in är suverän. Dock verkar det vara en bit innan ATI är där, men jag hoppas att det kommer samt att man lägger till en manual vid leverans.

Här är länkarna

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1093653 Bilder på utflödet.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1067871 Lite om hur den fungerar.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1072121&perpage=25&highlight=Bubble%20Master&pagenumber=1

H

N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar. Visseligen är min såppas nystartad med tycker den funkar kanon. Gjorde rent koppen igår å så här ser det ut nu ca 17 timmar senare

post-736-14468913930967_thumb.jpg

Var tvungen att sätta upp den på en plattå för annars så skummade den över då jag startade med den men det kanske är så i början. Ny skummare med diverse tillverknings skit på ytan.

Så hittils så har jag inga problem med att den ej skummar eller man blir tvungen att strypa utflödet för att få upp en skummning

Nja några måste ju vara försöks personer med en sådan här ny grym skummare så att det kommer version 3 är väll helt normalt. Även att de har experter på området så kan man ju inte alltid hitta felet. de kanske är hemmablinda ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips är att silikona fast gummi anslutningen mellan skummaren och pumpen. Gummit påverkas av vattnet och krymper. Detta hände hos mig och pumpen och gummibussningen lossnade och sumpen inklusive akvariet fylldes med luftbubblor.

Orsak till att en del skummare trycker upp vatten i koppen beror på att "mesh"-nätet är lite olika från skummare till skummare. Diametern skall vara kring 46 mm. Det är bland annat detta som gör varje skummare så individuell. Alltså kan en skummare skilja sig ganska mycket från en annan. Detta är också orsak till att man har svårt att få fram en allmängiltig manual.

H

N

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...