Gå till innehåll

Drakars gift


Rekommenderade inlägg

Idag kollade jag på en dokumentär från animal planet, den handlade om div giftiga djur. Dom tog upp drakfisken och pratade mycket om hur giftiga dom är.

Jag har tidigare hört att drakfiskarna som är mest vanliga i hobbyn har ett gift ungefär dubbelt så starkt som en vanlig geting = inte så farligt såvida du inte är överkänslig. Men enligt den här dokumentär var ett stick från en drakfisk extremt smärtsamt (tja det kan jag tro..) och extremt farligt. Massvis med folk dog varje år efter stick från drakfiskar sa dom.

Vad är det som gäller egentligen? Kan vi reda ut detta?

En annan grej dom tog upp var vad man ska göra om man blivit stucken, spola så hett vatten man kan är ju det klassiska rådet.. men enligt folket i den här dokumentären (bla en chef för en giftavdelning på ett sjuhus, han hade dessutom en saltburk själv med en drake i) så var det inte säkert att det verkligen hjälpte. Dom sa att i teorin borde det funka iom att giftet är värmekänsligt, men det var inget som enligt dom var bevisat att det fungerade i praktikten.

Den här läkaren/chefen för giftavdelningen på ett sjukhus dom interjuvade hade själv blivit stucken av sin drakfisk, och enligt honom så fungerade detta med hett vatten inte alls... :S vad gäller här egentligen?

Dom råden jag har fått tidigare var:

Håll dig lugn, gå sakta (springer du/stressar upp dig så pumpar ju blodet snabbare.. gissa vad som händer med giftet...) till badrummet och spola så hett vatten som du bara kan, ring till sjukhus.

Men nu blev man osäker på hur man egentligen ska handla ifall man blir stucken, dra till sjukan direkt? Skita i det heta vattnet?

Vore lite kul att bena ut det här, jag har planer på en drake lite längre fram i tiden.. men jag vill inte ha djur som kan skada mig allt för mycket. :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drakfiskens gift innehåller protein som koagulerar vid värme därmed är det inte sagt att ett försök att värma upp giftet genom att spola stucken kroppsdel med varmt vatten lyckas med att värma allt eller tillräckligt och därför skall man alltid kontakta giftcentral som oftast ger dej rådet att uppsöka läkare. Jag har läst statstik på hur många som dör av drakstick men jag har tyvärr glömt hur många det var och boken är tillbakalämnad till sjöfarsmuseets bibliotek. Att strunta i hett vatten är ingen bra grej alls iallafall. Om du blivit stucken så känner du illamående och inte helt sällan spyr du. Lyckas du stoppa giftet så får du om giftet är potent en väldig smärta i ett par dagar medan om giftet är svagt bara en darrande känsla i kroppsdelen. Gift i marina sammanhang är väldigt svårbestämda för att de sällan är lika starka. Man kan inte säga att någon specifik marin organism är si å så giftigt för att de är alla olika giftiga även inom arten. Så här långt kan jag va till hjälp och om du tivlar på informationen så ring giftcentralen så kan kanske dom övertyga dej mer.

Accidents caused by lionfish (Pterios volitans) envenomation are characterized by edema, intense pain, and necrosis at the site of sting. The mode of action and biochemistry of venoms are obviously complex and require a better knowledge and investigation to explore the toxic action and resulting biochemical changes. In the present study the LD50 value of lionfish venom was found to be 42.5 μg/kg body weight (intraperitoneal injection) in Albino Swiss mice and was associated with reduced motor activity and asphyxiation followed by respiratory failure. The effect on vital organs revealed spongiosis in brain, vascular congestion in liver, cloudy swelling of renal tubules, congested blood vessels in renal tubules, and degeneration of myofibrils in heart. Whereas, the 10% of LD50 (was 4.25 μg/kg b.w.), the sublethal dose showed reversible changes in the hematological (blood cell count, hematocrit, hemoglobin, mean corpuscular volume, mean corpuscular hemoglobin, and platelet count) parameters, serum enzymes (aspartate transaminase, alanine transaminase, alkaline phosphatase, lactate dehydrogenase, and creatinine phosphokinase), blood sugar, urea, creatinine, triglycerides, cholesterol, and total protein in mouse in vivo. The in vitro analysis of lionfish venom on mouse brain acetyl cholinesterase and Na+, K+, ATPase showed significant increased activity in a dose-dependent manner (10 to 40 μg). Moreover, the lionfish venom was observed to have a protease with a molecular weight of 45 kDa. Hence, the present study suggests the presence of bioactive proteins and peptides with excellent target specificity, which could be trapped for drug development in near future.

Mvh Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för lite mer info Ted, jag har förstått att gifter varierar.. men den vanliga uppfattning om drakar, iaf som jag har hört, är att det bara "gör jävligt ont".

Men sen ser man en doktor som i tv berättar om hur många tusen som dör varje år av drakar då börjar man ju fundera på om ens bild av drakar verkligen stämmer.

Jag har träffat 3 affärsinnehavare som blivit "stuckna" och alla 3 sa att det gör jääääkligt ont men att giftet inte påverkat dem nämvärt.

En person säger att tusentals människor dör årligen av drakar, andra säger att det bara gör "jävligt ont". Det är ju därför jag börjar undra... :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå värmebehandling och proteingifter. Jag har varit med om att värmebehandla personer som stuckit sig på drakar (Volitans) med mycket bra resultat. Det skall vara så varmt som möjligt - så varmt som du kan stå ut med och i ca 30 minuter. Jag har själv stuckit mig på en sötvattensfisk (en indisk mal) som enligt böckerna är "the most venomus freshwater species". Jag var inte speciellt nervös utan jobbade bara vidare. Efter 4 timmar var värken i axlar och hals (jag hade stuckit mig i höger ringfinger) ordentlig. Jag masade mig ner till Växjö lasarett med malboken under armen. Hade inte läst i den då. Sa till sköterskan att jag stuckit mig på en sötvattensart (hon fick artnamnet) men att jag inte var så orolig. Fick sitta i väntrummet och jag började läsa och kom fram till meningen "the most...." Gick fram till sköterskan och sa att jag nog hade lite fel om giftigheten. Sen blev det fart... Jag frågade om jag skulle använda varmvattensknepet (stog i boken som enda kända botmedel) men fick till svar att här skulle det gå rätt till väga - de skulle ringa giftinformationscentralen. På enskilt rum och det gjorde F.... ont. Nej jag skiter i vad de säger - jag spolar ändå.... Precis som jag skulle börja spola så kommer sköterskan inspringande och säger att giftinformationscentralen förordade varmvattenbehandling..... Sagt och gjort - temperaturen var redan uppe så in gick fingret. Det hade gått över fyra timmar så jag var lite rädd att jag skule få sätta hela mig under varmvatten. Nu inträffar något märkligt - efter ca 3-5 minuters spolning så försvinner värken (även i axeln och halsen) som om någon slått av en strömbrytare. Jag fortsätter att spola i en halvtimme, villigt svarande på alla frågor från nyfikna läkare och andra som vill se idioten som botar ett giftstick med varmt vatten. Dagen därpå hade jag brännblåsor på fingret men kände inga andra biverkningar. Och det har jag fortfarande inte .....tror jag. Jag vet inte men med min egen erfarenhet och västkustsbornas erfarenhet av fjärsingsstick så skulle jag inte tveka en sekund att använda varmvatten om jag blev stucken av en drake.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse när det gått 4 tim från stick till värme beh. Så verkar det lite undligt om det skulle räcka med fingret bara.Det skulle nog behövas en hett bastu för hela kroppen men vad vet jag.Eller är det så att giftet koag.nere i fingret och förblir där.För annars så har du väldigt lågt blodtryck om ditt blod inte hade varit på en resa till både huvud axlar knä o tå. Du fick inte något motgift oxå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En person säger att tusentals människor dör årligen av drakar, andra säger att det bara gör "jävligt ont". Det är ju därför jag börjar undra... :P

Om någon säger att tusentals människor dör av drakar i ett TV program skulle jag definitivt googla efter programmet för att läsa en dementi.

Jag vet inte vilka djur som dödar mest människor, men om man räknar bort insekter, så skulle nog tusentals människor göra att ett sådant djur säkert hamnar top 10 i världen.

I och med att personen ger felaktig info om en del så kan man ju ifrågasätta den andra delen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon säger att tusentals människor dör av drakar i ett TV program skulle jag definitivt googla efter programmet för att läsa en dementi.

Jag vet inte vilka djur som dödar mest människor, men om man räknar bort insekter, så skulle nog tusentals människor göra att ett sådant djur säkert hamnar top 10 i världen.

I och med att personen ger felaktig info om en del så kan man ju ifrågasätta den andra delen också.

Bra Nizztos

Har inte några sett på tv hört på radio. läst något där en journalist uttalar sig om något som ni är insatta i,ert jobb ja eller hoby.Och tänkt va fa... säger dom det är ju helt åt skogen.Jag har det inom mitt jobb ialla fall och då har jag tänkt ,allt annat som de säger som jag inte vet ett dyft om är det lika mycket sak fel där också. Vad kan man då tro på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon säger att tusentals människor dör av drakar i ett TV program skulle jag definitivt googla efter programmet för att läsa en dementi.

Jag vet inte vilka djur som dödar mest människor, men om man räknar bort insekter, så skulle nog tusentals människor göra att ett sådant djur säkert hamnar top 10 i världen.

I och med att personen ger felaktig info om en del så kan man ju ifrågasätta den andra delen också.

Om man ser det från min synvinkel.. HUR ska jag kunna veta att du, en för mig anonym person på ett litet forum, har rätt och animal planet fel?

Jag litar i stort sett aldrig på vad folk säger på internet, ta det inte personligt.. men nackdelen med forum osv. är att vilken idiot som helst kan göra sin åsikt hörd hur fel den än må vara.. återigen, ta det inte personligt bara...

Wikipedia har förvisso ljugit för mig tidigare, men detta står om drakfiskar på den engelska delen.

n a series of 101 documented cases of captive lionfish envenomations in the US, the following effects were reported (Gallagher, 2001):

  • 92% of patients experienced local pain
  • 60% of patients experienced edema
  • 13% of patients experienced systematic symptoms
  • 1% of patients experienced tissue necrosis
  • 0% of patients experienced death

In another study of 45 documented cases of captive lionfish envenomations reported to the San Francisco Poison Control Center over a 5 year span, the following effects were reported (Kizer, et al, 1985):

  • 100% of patients experienced local pain
  • 22% of patients experienced pain extending through the affected extremity
  • 13% of patients experienced systemic symptoms
  • 0% of patients experienced death

0% experienced death. Jaha, så helt plötsligt så dör 0 personer av drakfiskar?

Jag gillar formuleringen "experienced death"...

"Doctor, Ive experienced death from a lionfish sting."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon det är väl klart att du ska/borde kunna lita på animale planet.

Men du skall nog inte skriva en doktorsavhandling med utgångspungt av dom utan att kolla riktigheten i ämnet. För om tusen tals dör av stick av dom årligen, Då känns det som om det måste vara någon fel tolkning eller fel skriving.Annars får vi nog tala med små bokstäver så att vi inte får en hysteribojkot av turister till dom områdena det gäller eller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon det är väl klart att du ska/borde kunna lita på animale planet.

Men du skall nog inte skriva en doktorsavhandling med utgångspungt av dom utan att kolla riktigheten i ämnet.För om det vore 1000 pers.som dör årligen så är det nog någon som har tolkat eller kanske skrivits fel. Det låter många eller.

Jag har aldrig påstått att jag litar blint på animal planet, jag tycker också 1000 pers om året låter mycket.. det kan ju ha varit så att dom har tolkat det fel, att det egentligen är 1000 personer om året som blir stungna av drakar, inte 1000 pers som dör. Vem vet? :S

Hur som helst så var syftet med den här tråden att lyfta frågan om HUR giftiga drakarna egentligen är, med tanke på att deras gift rätt ofta bara viftas bort med argumentet "äh, det gör bara jävligt ont men det är inte så farligt".

Bilderna dom visade på doktorn som fått ett stick var inte roliga, hans hand var svullen utav bara h-e och han hade riktigt stygga blåsor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har HELT RÄTT det var inte det här du frågade om .Och du skall inte behöva stå här och försvara A.P. för oss det är inte du som har sakt det utan dom.OCH jag har inte kollat upp vad jag har antagit så jag ber om ursäkt, det var inte menat så.

Och du en som jobbar hos mig blev stungen på 70/80 talet och han sa att det gjorde satans så ont.Vad han sa så la han sig att vila.MEN JAG VET INTE OM JAG SKULLE GÖRA SÅ i alla fall så skulle inte jag skriva en doktorsavhandling på hans utsagor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse när det gått 4 tim från stick till värme beh. Så verkar det lite undligt om det skulle räcka med fingret bara.Det skulle nog behövas en hett bastu för hela kroppen men vad vet jag.Eller är det så att giftet koag.nere i fingret och förblir där.För annars så har du väldigt lågt blodtryck om ditt blod inte hade varit på en resa till både huvud axlar knä o tå. Du fick inte något motgift oxå

Beror precis på hur giftet verkar. Det troliga är att det bland annat är ett nervgift och därför påverkar det via nervbanerna och smärtan kan komma var som helst i kroppen oavsett var källan är. Jämför svårigheten en del personer har att skilja mellan tandvärk och bihåleinflamation. Eller att en akupunkturnål i örat kan påverka musklerna i ländryggen. I detta fall är det ganska tydligt att det inte han spridas via blodet - jag upplevde inga sådana symptom - som metallsmak i munnen, yrsel och illamående - och tro mig jag har vart på den resan också med biologiska gifter.

Sen är frågan hur dödligt olika fiskar och deras gifter är. Vad gäller dessa som "sticker" så är ju dödligheten inte bara beroende på giftet utan på den aktuella personens allmänna hälsotillstånd. Att dödligheten kan bli större hos människor som lever under svält och halvsvält är ju självklart. Malen jag råkade ut för tillskrevs ganska många dödsfall i och med att den ofta finns på de indiska risfälten där det är långt till behandling och kunskapsnivån och levnadsnivån då inte var så hög.

Faktum är att både Animal Planet och Wikpedia kan ha rätt - det gäller bara olika befolkningsgrupper. Edit - jag läste igenom Draedons Wikipedia citat och det gäller Drakar i fångenskap och i USA. Förutom skillnaden mellan fattiga länder och de som kan hålla drakar i fångeskap i USA när det gäller allmänna levnadsbetingelser så går det inte att utesluta att giftet kan vara svagare hos individer i fångenskap eftersom de kanske inte får in "rätt råvaror" via maten. Detta är känt bland annat vad gäller pilgiftsgrodors giftighet.

Att underskatta en stick är farligt även om det inte är direkt dödande. Vad gäller de flesta fiskars "stick" gift så är de flesta proteinbaserade vad jag vet och då är värmebehandling ett bra sätt och bör givetvis sättas in så fort som möjligt. Teds inläg visar också att giftet är "målsökande" så den som struntar i en snabb värmebehandling kan få betala det 10 - 20 år senare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse:

Jag Vart nog lite överhetad. nervgift ja ja.

Det där med bihåleinflamation menar du då Sinus ethmoidalis eller Sinus frontale

för om du menar Sinus maxillaris så kan det hänga ihop med att en del av tandrötterna kan påverkas av det ökade trycket i Sinus maxillaris (kan vara mycket lite vävnad mellan ) ja att tandroten kommer lite ur sitt lägge och då är det så att du även har ont i tanden.Men om man har ont i en tand så är det nerven som påverkar ömheten det är ju i och för sig rätt.

Draedon fel och fel vem av oss som har haft fel ,det är väl det som driver forum framåt att någon frågar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Kan det inte helt enkelt röra sig om att man är betydligt mer sårbar om man är ute och snorklar på djupt vatten än om man är hemma i vardagsrummet?

Hemma kan jag kollapsa bäst jag vill och oja mig innan jag tar mig till sjukhuset, men att bli stressad medan jag dyker kan absolut vara livshotande.

Giftet kanske inte är dödande, men vid fel tillfälle kan smärtan vara det.

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...