Gå till innehåll

Acuario's 600L akvarium


acuario

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag är tillbaka efter en tids frånvarande från SG och mycket har hänt med mina akvarium så tänkte jag berätta vad. Jag Rev ner mitt 828L revkar och gjorde ett FOWLR av det istället och korallerna som jag behöll flyttade jag till 600L karet, så nu är 600L karet ett korallkar istället och i samma veva så bytte jag ut mina MH mot T5. Båda karen belyses nu av T5.

Teknik 828L FOWLR

Mått: 230x60x60, Sump 55x53x60.

Belysning: Två 3x39w T5 och ett T8 58w.

Skummare: AM Turboflotor 5000 single.

Cirkulation: Aqua bee UP3000.

Returpump: AN New Jet 3000.

Overflowbox: Shuran.

UVC: Deltec 39w.

Filter: Zeolith och Vodka doseras med en Grotech doseringspump.

Osmolator: DIY.

Fisk:

1 Apolemichthys trimaculatus "Blue lip angel"

1.Pomacanthus xanthometopon "Blue face angel"

1.Centropyge Bicolor

1.Centropyge Loriculus

1.Halichoeres trispilus "Yellow wrasse"

1.Odonus Niger " Blue Triggerfish"

1.Rhinecanthus aculeatus "Picasso Triggerfish"

1.Balistoides conspicillum "Clown Triggerfish"

1.Pseudochromis fridmani

Teknik 600L Reef Tank:

Mått: 200x60x50cm, Sump 80x55x30cm.

Skummare: Fauna Marin Ultra Skim 2.

UVC: 36w.

Kalciumreaktor: DIY.

Filter: Zeolith and Vodka doseras med en Grotech doseringspump.

Osmolator: DIY.

Returpump från sump: AN New jet 3000.

Overflowbox: Aqua Medic.

Cirkulation: Tunze Stream kit 12000L.

Belysning: En ATI 6x80w sunpower och en ATI Sunpower 4x24w.

Rör: 4 ATI Blue Plus & 6 ATI Blue Spezial + Ett T8 58W Osram 67

Bilder på Karen http://www.putfile.com/metalmania/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar mina T5 riktigt mycket och glittret som man inte har längre saknade jag bara de första 2-3veckorna. Jag bytte ut ett blått rör mot ett vitt i 80w rampen så nu har jag 4 vita rör 3 st ATI och ett Giesemann 15000k och 2 blåa ATI rör + ett 58w osram 67 T8 också, detta ljuset framhäver färgerna bra på djuren och är otroligt behagligt för ögat. ATI rören verkar vara riktigt bra men Fauna marins, giesemann och Aqua medics nya 15000k är säkert likvärdiga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill också passa på att tacka för välkomnadet, ja jag kommer att stanna men jag har fått lite distans till datorn och kommer nog inte vara lika aktiv som förut men vem vet vad framtiden utvisar hehe.. Jag fick tillbaka glädjen när jag hade rivit 828l karet och flyttade korallerna till 600L karet, Innan dettta och i vevan med mitt uttåg från SG så var jag inne i en period då jag inte var lika sugen på hobbyn längre men intresset kom som sagt efter mina ändringar men det var trögt att sätta igång med flytten, jag fick verkligen tvinga mig att genomföra detta och tur var väl det. Jag är verkligen nöjd med korallburken men jag är minst lika nöjd med FO karet då detta kar är roligare, Om ni har kollat bilderna så förstår ni nog mig eftersom jag åter har en liten clowntryckare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inga dåliga förändringar :)

Är det ljuset som gör att korallerna ser helt annorlunda ut från tidigare eller har du pressat ner näringsvärdena ytterligare och börjat dosera något nytt ?

Gillar den nya looken i båda karen mycket mycket vackert och som vanligt mycket snygga bilder .

PS dela gärna med dig om vad du doserar för spårämnen och hur ofta om det går.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näringsvärderna kan nog inte pressas mer hehe.. Vissa koraller blev finare direkt under T5 ljuset medans vissa bleknade men de är på väg tillbaka, Jag kollar upp kaliumhalten ibland men där kan man verkligen snacka om svårtydda test. Jag har även börjat med Ultramin S och Ultra clam från Fauna Marin men än så länge kanske bara 2ggr i veckan. Jag ska försöka att köra detta oftare för att se om förändringar sker.

Jo jag bytte fosfatremover till korallen-zucht's biophos2 och den kan jag verkligen rekomendera. med aquaphos så kunde jag inte mäta upp någon fosfat men efter 2 veckor med biophos2 så såg jag en markant skillnad på korallerna. Enligt dem så kan 1000ml av biophos ta upp 60g fosfat! Den är dessutom grövre än Aquaphosen och ska sköljas i varmt vatten innan användning för att aktivera den. fungerar klockrent! mycket nöjd. jag kör 1 dl i en nätpåse i varje kar och byter ut mot ny en gång per månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näringsvärderna kan nog inte pressas mer hehe.. Vissa koraller blev finare direkt under T5 ljuset medans vissa bleknade men de är på väg tillbaka, Jag kollar upp kaliumhalten ibland men där kan man verkligen snacka om svårtydda test. Jag har även börjat med Ultramin S och Ultra clam från Fauna Marin men än så länge kanske bara 2ggr i veckan. Jag ska försöka att köra detta oftare för att se om förändringar sker.

Jo jag bytte fosfatremover till korallen-zucht's biophos2 och den kan jag verkligen rekomendera. med aquaphos så kunde jag inte mäta upp någon fosfat men efter 2 veckor med biophos2 så såg jag en markant skillnad på korallerna. Enligt dem så kan 1000ml av biophos ta upp 60g fosfat! Den är dessutom grövre än Aquaphosen och ska sköljas i varmt vatten innan användning för att aktivera den. fungerar klockrent! mycket nöjd. jag kör 1 dl i en nätpåse i varje kar och byter ut mot ny en gång per månad.

Vad rekommenderar du för fosfattest för bästa möjliga upplösning. Jag såg ett Deltec-titreringstest på Triton som var dyrt som skam men blev förståss sugen ändå !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara & lyfta på hatten....

Står oxå inför en total förvandling i akvariet, mycke jobb, suck...

Väldigt vackert blev det i dina kar iallafall.

Vackra Gitarrer + bas oxå, Flying V är ju alltid rätt, e´den gammal?

Själv går jag lös på en Hagström Superswede vintage sunburst:jävul:

Mitt 1000:de inlägg det här.. Pris-fraggar kan skickas till Jens And........................

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flying V gitarren är en kopia faktiskt och inte den bästa gitarren jag har direkt, den är mest en prydnad, Basen är en billig J&D som är skön att spela på men micken är väl inte den bästa, Jag väntar på en ESP LTD Viper 254 bas, den är grym. Du som är Hårdrockare kolla in våran hemsida och lyssna på plattan.. Jag vet inte riktigt om jag får länka till den men vi heter burningangel i alla fall. Pm'a mig om du inte hittar oss ute i cyberspace adressen slutar med .se. Lite off topic så tillbaka till akvariet. Jag får tacka alla för berömmet och själv är jag riktigt nöjd men vissa koraller är kvar mest för att se om de kan bli finare under T5 ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag ska lägga ner FO karet. Så här är det. jag fick en Palett i utbyta av några fraggar och så klart den blev otroligt angripen av parasiter, Jag började med stop parasites men tyvärr så är redan bicolorkejsaren och Tuskfishen döda + att de andra inte är bra så fler fiskar kommer att dö tyvärr. Jag har tröttnat att slänga pengar i sjön på att köpa dyra fiskar och dyl. Karet kommer att läggas ner så fort fiskarna är bra igen eller döda. Otroligt trött på denna hobby just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska lägga ner FO karet. Så här är det. jag fick en Palett i utbyta av några fraggar och så klart den blev otroligt angripen av parasiter, Jag började med stop parasites men tyvärr så är redan bicolorkejsaren och Tuskfishen döda + att de andra inte är bra så fler fiskar kommer att dö tyvärr. Jag har tröttnat att slänga pengar i sjön på att köpa dyra fiskar och dyl. Karet kommer att läggas ner så fort fiskarna är bra igen eller döda. Otroligt trött på denna hobby just nu.

Tråkigt, vad är det för parasiter du fått? Är det "prick" eller något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...