Gå till innehåll

Någon annan som använder Tropic Marine...


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Guest Filip

Jag använder bio-calsium.

Har tyvärr inga bevis på om det ä är bra, pga att mitt kalktest är väldigt konstigt. Men sten korallerna växer bra och jag fick mkt mer kalkalger efter det att jag började använda det.

Fick rekommenderat att ha i det i sumpen pga att det kan sätta sig som ett lager över stenar och koraller om man har i det i akvariet.

Om det är sant vet jag ej.

MVh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma Här . Använder mig bara av Tropic Marins Prylar ,och är väldigt nöjd måste jag säga. Använde tidigare Corra lifes prylar men tyckte det var lite odrykt, fast inte dåligare för det. TM Tester tycker jag är väldit bra,dryga och lätthanterliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har precis köpt en burk med Bio-Calcium som jag tänkte börja köra med och har lite funderingar.

På förpackningen så står det att den innehåller alla 70 spårämnen som finns i havsvatten inklusive Strontium och Iodine, betyder det att man inte behöver tillsätta dessaämnen separat?

Det står dessutom att det inte finns någon anledning att förmixa eller använda sig av droppmetoden när man tillsätter, betyder detta att man inte ska/kan använda det i osmosvattnet? Det kan ju vara ganska smidigt att dosera en större mängd i vattenbehållaren och låta det sakta dosera ut av sig självt istället för att dosera pulver en eller flera gånger i veckan även om man inte behöver.

Tacksam för svar

/Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte från att köra med kalkvatten till biocalcium liquid för några månader sedan och tycker att skillnaden är väldigt påtaglig. Koralltillväxten är mycket bättre nu och korallerna har dessutom fått bättre färger.Kalkalgern har börjat växa ut i flak.Ligger konstant på 420 i Ca. Enda nackdeln är väl att det går åt en del för att behålla dessa värden, men det är ju olika beroende på antalet calciumförbrukare i karet.

Kan inte annat än rekomendera det. Men frågan är om det inte blir billigare med calciumreaktor i längden.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns ju andra spårämnen i calciumet, som det står på förpackningen, men inte tillräckligt, därför bör du tillsätta de andra ämnena, det är en väldigt liten mängd. så du bör fylla på med alla de andra. det är min erfarenhet iallafall.

//aengus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...