Gå till innehåll

Vad är det för ballast i en Arcadia slimline 3


Jocke

Rekommenderade inlägg

Ingen här som använder en sån armatur?.

Och som har förslag på lampor som ger ett vitt sken.

Är det något mer som man ska byta i samband med lamp byte?.

Någon som vet vad det är för ballast i armaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi upplever nog ljus olika, lite det som gör oss unika, alla kan ju inte ha samma smak. =)

För at man ska uppleva något på ett visst sätt måste det nog ses med samma ögon, vilket kan bli något problematiskt.

Jag vill minnas att det har varit uppe förut vilka lampor som ska vara mer eller mindre vita där just BLV 14k K var lite av ett vågspel, vissa tyckte den var kritvit, andra för gul som Magnus skrev och menade på att blåljus var tvunget för att kompensera detta.

Jag tror nog det är lite beroende på vad man har för annat i karet, sandbotten eller ej, blå eller svart bakgrund osv. Finns en tråd sedan innan om just denna lampa: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12112

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har du nog nåt vaj i din armatur, eller så har du fått en defekt lampa

armaturen funkar fint.. defekt lampa? tja, kanske det var ett måndagsex.

kör dock fortfarande med den lampan, i kombination med 2st. osram67'or blir det ett kritvitt ljus med lite dragning åt blått.

skrev en tråd om det när jag skaffade lampan.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13348&highlight=blv+besvikelse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färger på ljus är svårt, det är ju så många parametrar som spelar in, gult vatten, kalkalger, sand - ja allting spelar in, sedan kommer ju personlig smak ovanpå det.

Men jag kan inte få BLV lampan till att bli gulaktig på nåt sätt...

Däremot så blir resultatet varierande beroende på ballast

jag vill ju inte att min burk ska vara 70-talsdisco blå/fluoriserande utan har väl minnesbilder från korallrevsdyk som referens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...