Gå till innehåll

Vodkametoden VS Sockermetoden


petrol

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...
  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bumpar lite för denna tråd.

Jag har slutat med Vodkan för jag märkte ingen förbättring, och att jag tyckte det ver dyrt.

När jag maxade vodkan så räkte en flaska drygt två veckor.

Mest för nyfikenhetens skull så provade jag med strösocker i stället, och rackarns vilken skillnad. Är jag inte förskiktig så får jag vita slemmiga bakterier lite var stans + att skummaren får tokfnatt, så var det inte med vodkan.

Nu säger jag inte att den ena metoden är bättre än den andra men:

Karet reagerar på strösocker men inte på vodkan.

Någon som har en vettig förklaring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den bakterien som gör slemmet kan tydligen inte bryta ned vodka.

Du har en annan variant som gynnar ännu fler organismer: Druvsocker.

Och går du åt andra hållet finns det ättika som helst tillsätts som kalciumacetat.

Det framställer du av ättiksprit och bränd kalk (Kalkwasserkalk). Under försiktighet häller man i ett par matskedar kalk i en två liters dunk ättiksprit (10%). När det löst sig och svalnat litet gör man om proceduren. När pH på resultatet är uppe i sju ungefär är det klart. Räkna på det som 10% etanol ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste någon stans att vissa kör olika kolkällor som socker, vodka och vinäger för att få en bättre effekt. Det kanske bara är en total doseringnivå det hänger på men det kan hända att det påverkar olika bakteriestammar på olika sätt.

Och så lite Öl till så får man lite b-vitamin också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en rundtur på Sealife idag vilket är ett offentligt akvarium i Helsingfors. De kör en kombination av skummare, sandfilter, biobollar, UV, ozon och metanol. Han berättade att han personligen märkt en större effekt de gånger de hade provat socker istället för metanol men jag fick ingen vettig förklaring till varför de inte körde med socker istället som kolkälla. Man kanske ska ta och testa att blanda ner socker i vodkan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir billigare (per dygn).....och kanske även bättre !

Jag fick en rundtur på Sealife idag vilket är ett offentligt akvarium i Helsingfors. De kör en kombination av skummare, sandfilter, biobollar, UV, ozon och metanol. Han berättade att han personligen märkt en större effekt de gånger de hade provat socker istället för metanol men jag fick ingen vettig förklaring till varför de inte körde med socker istället som kolkälla. Man kanske ska ta och testa att blanda ner socker i vodkan...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker nog prova med att dra ned på vodkatillsats och prova med en del socker som komplement.

Frågan är hur man ska balansera det.. Tillsätter idag 1ml per 100liter.

Tänkte man skulle prova med 0.5ml av varje.

Vilken typ av socker kan vara att rekommendera? Druvsocker? Vanligt strösöcker?

Den här killen kombinerar vodka och socker och det verkar ju funka för honom :)

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1216333

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adddo, stod det hur mycket av varje han doserade? Vilka är riktlinjerna för sockerdosering/100L ungefär?

Mvh Peter

Jag tänker nog prova med att dra ned på vodkatillsats och prova med en del socker som komplement.

Frågan är hur man ska balansera det.. Tillsätter idag 1ml per 100liter.

Tänkte man skulle prova med 0.5ml av varje.

Vilken typ av socker kan vara att rekommendera? Druvsocker? Vanligt strösöcker?

Den här killen kombinerar vodka och socker och det verkar ju funka för honom :)

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1216333

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han doserar extremt lite eftersom han har så bra näringsexport via sin nästan stenlösa BB o extrema skumning/cirkulation.

1ml vodka och 0.5mg socker om dagen totalt om jag minns rätt.. i 380 liter..

Han ska även prova att kombinera in Dextrosol men vet inte än hur det gått med det.

Ska kolla det nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste någon stans att vissa kör olika kolkällor som socker, vodka och vinäger för att få en bättre effekt. Det kanske bara är en total doseringnivå det hänger på men det kan hända att det påverkar olika bakteriestammar på olika sätt.

usch du får inte säga så, tur att du inte nämde ättika!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett intressant fenomen är att skummet i skummaren ser anorlunda ut nu när jag tillsätter socker är att det är vitt och så hårt att det vill lyfta av skummarhatten. Men inte speciellt mycket brun gegga. Kan det vara död eller/och inskummad bakteriefilm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ju med vodka sedan 2 månader och min skummare får verkligen bekänna färg. Koppen måste tömmas varannan dag. Det är en hel del brunt vatten i den men jag har antagligen samma vita skum som du får, det är verkligen riktigt skum, stort och fylligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte det detsamma som att droppa i ett par droppar med ZEObak/UltraBak/liknande?

Vet inte. Men mycket möjligt. Billigare, dock. Dessutom, bakterier som säljs över disk brukar bli lite olyckliga efter tag och med material fran ett välfungerande akvarium kan man räkna med friska och starka bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...