Gå till innehåll

Vodkametoden VS Sockermetoden


petrol

Rekommenderade inlägg

Det är inte för inte man förvarar dessa i kylskåp...

Stämmer. Men ibland räcker inte ens det.

Tanken med förslaget är helt enkelt att testa hypotesen som framförts lite här och var pa forumet att skälet till att folk haft varierande framgang med vodka och socker är att man har olika upsättningar bakterier i sina burkar och detta lilla experiment skulle kunna testa hur valid (vilket jag tror!) är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tanken med förslaget är helt enkelt att testa hypotesen som framförts lite här och var pa forumet att skälet till att folk haft varierande framgang med vodka och socker är att man har olika upsättningar bakterier i sina burkar och detta lilla experiment skulle kunna testa hur valid (vilket jag tror!) är.

Kan olika uppsättningar av bakterier beror på vart bakterierna befinner sig, på eller i bottengruset, på eller i LS. Kan mängden LS, eller tom kvaliten på LS, ha någon inverkan huruvida socker eller vodka är bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med att vissa burkar svarar eller inte svara på vodka tror jag helt enkelt beror på att alla bakterier klarar inte av violka kolkällor som helst. Kolkällan måste kunna assimileras. de krävs alltså enzymer för att fixa detta. Tex är naphtalene en kolkälla som kan ensamt tillföra allt kol o energi som krövs för heterotrofisk tillväxt, men mkt få bakterier kan bryta ner naphtalene till användbar kolkälla. Glucose däremot, kan dom flesta bakterier använda. Så kolkällan har stor betydelse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan olika uppsättningar av bakterier beror på vart bakterierna befinner sig, på eller i bottengruset, på eller i LS. Kan mängden LS, eller tom kvaliten på LS, ha någon inverkan huruvida socker eller vodka är bäst?

Intressant fråga.

Ensak som jag drar mig till minnes nu är att när jag började med vodka så fick jag en kraftig bakteriematta i pumparna och i slangarna/rören. Det avtog efter någon vecka fast jag ökade dosen.

Nu när jag kör med socker så är bakteriefilem lite mer överallt och nitraten är sjunkande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: sen behöver ju bakterien mer än kol för att dela sej..så de kan ju va annat som begränar bakterietillväxten. För de anaeroba bakterierna kan de i alla fall teoretiskt vara nitrat, fosfat, sulfat som begränsar, knappast dock för de aeroba, för där används ju syre som elektronacceptor.

sen krävs de ju mineraler också, o om de tex råder järn eller Mg brist, växer inte bakterien trots att allt annat finns.

Dvs..kolkällan är ju bara en faktor..skall de funka måste allt annat finnas. En del kanske kör med fosfatfilter...kan definitivt hämma kolkällans effekt på bakterieväxten. detta är problemet när vi blandar en massa olika tekniker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med att vissa burkar svarar eller inte svara på vodka tror jag helt enkelt beror på att alla bakterier klarar inte av violka kolkällor som helst. Kolkällan måste kunna assimileras. de krävs alltså enzymer för att fixa detta. Tex är naphtalene en kolkälla som kan ensamt tillföra allt kol o energi som krövs för heterotrofisk tillväxt, men mkt få bakterier kan bryta ner naphtalene till användbar kolkälla. Glucose däremot, kan dom flesta bakterier använda. Så kolkällan har stor betydelse!

Detta var ju intressant.

Börjar faktiskt tro lite på "likör" metoden. Kan man slänga ner en sockerbit eller två i vodkaflaskan tro?

Eller varför inte lite sirap?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta var ju intressant.

Börjar faktiskt tro lite på "likör" metoden. Kan man slänga ner en sockerbit eller två i vodkaflaskan tro?

Eller varför inte lite sirap?

precis...om den lyckas riktigt bra kan du få ge den ett egennamn.;)..datrucka metoden låter elegant...bättre än sirapmetoden:)..du har ju redan en korall upkallad efter dej;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen en sak till: om kolkällemetoder skall funka måste de finnas tillräckligt med anaeroba bakterier...så i ett omoget kar, eller ett kar med kanske dålig levande sten, och där man inte kompenserar detta med bakterietillsättning o zeolit, så kommer ju vodkan inte funka. De måste finnas denitrifierare på plats. I o för sej kan bakterierna bryta ner ammoniak direkt, så de aldrig blit nitrat, vilket är skälet till att de går att kickstarta till exempel ett zeovitkar...men skall kolkällan funka stabilt...då måste de nog finnas anaerober på plats också.

edit: vill korrigera mej själv...huvudmekanismem är assimiolering..dvs precis som patrikss skriver är de rimligt att nitrat o fosfat hyffsat tidigt kan sjunka just pgr av de aeroba bakteriernas assimilering av nitrat...dvs ej denitrifiering. de senare kommer in också, men senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bli inte arg nu Jonas men nu tror jag att du fått allt på baksidan av skalpellen. :) Tanken med att tillsätta kolkälla är att det är just den som begränsar tillväxten på bakterier - både de som heterotrofa bakterierna som trivs i aeroba (syrerika) förhållanden och de som trivs under anoxiska/anaeroba (mycket låga syrenivåer/inget syre alls) förhållanden (det är ofta samma arter som anpassar sig). Det vill säga de heterotrofa bakterierna finns alltid men det är bristen på organiskt kol som gör att det finns få av dom. Försvinner den bristen så förökar de sig snabbt (fördubbling av populationen hos vissa arter var 15 minut) och uppstår inget annat begränsande ämne (i första hand fosfor och kväve) så växer de ohejdat. Tillräckligt med organiskt kol (vodka/socker osv) gör till slut att bakterieaktiviteten blir så kraftig att allt syre (även i vattenkolumnen) försvinner men det gör inget för bakterierna utan då börjar de andas nitrat/sulfat/organiska kolföreningar istället. Det gäller då att dosera så lite att syrefrihet inte uppstår i vattenkolumnen men att delar av sanden/stenen får anaeroba fickor där denitrifikation kan ske. Vad som istället kan begränsa tillväxten i ett nytt akvarium är i så fall fosfor eller kvävebrist. Jag har varit med och kört ett denitrifikationsfilter på en kubik och med en genomströmmning av 0,3 kubik i timmen. Dessa 300 liter var 100 % mättat mer syrgas när det gick in i filtret och vi styrde helt "syrefriheten" i filtret med hur mycket etanol som tillsattes.

Patrik nämnde tidigare att det förts fram att kar med sandbädd och så vidare inte var motagliga för vodkametoden. Jag vet inte men jag kommer att prova det i mitt kar längre fram och också då mäta fosforn ordentligt. Måste bara få tid först att sätta upp mätutrustningen och lära mig metoderna på nytt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Socker

Habib, ägaren till Salifert, skriver följande angående sockerdoseringar:

I personall have seen that SPS corals reacted negatively to sucrose (plain sugar) additions.

Perhaps there was something else in the water and combined with sucrose it gave that reaction or it was due to sucrose alone.

FWIW the negative reaction was noticeable within minutes and reproducible.

Detta bekräftas av Jens Kallmeyer, en av upphovsmännen till vodkametoden:

There were experiments with sugars, but with little success: Don't ask me why.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=288714&perpage=25&pagenumber=17

Hemlig ingrediens

I samma tråd som ovan, samma sida, skriver Jens Kallmeyer vidare att han spetsar sin vodka för akvariet med 25-procentig "acetic acid" (vinäger, ättika?).

4 delar vodka

+

1 del den här acetic acid

Han upplever personligen att hans akvarie ser bättre ut med denna recept.

Är "acetic acid" verkligen vinäger eller ättika eller vad, och hur skall man i så fall blanda den för att motsvara 25 %?

Lasse & Jörgen:

Jag läste det som sagt att vodkan inte funkar riktigt bra för runaway-tanks, jag vet inte exakt vad som menades med detta uttryck, men jag antar att det innebär försummade akvarier eller akvarier med hög organisk belastning och mycket "skit" vetenskapligt uttryckt. Om ni fortsätter läsa den där mastodonttråden på RC så skrivs det att anledningen till att vodkan inte fungerar lika bra för folk med DSB är att vodkan då ökar denitrifieringen i sandbottnet, detta sker dock långsammare än vad som skulle ha varit fallet om man satsade enbart på heterotropha bakterier i vattenkolumnen. Hur som helst, när denitrifieringen plockar ner nitrat så blir väl bakterierna kvävebegränsade och inte kan ta ner fosfater. Jag vet dock inte själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik min tur att ge dig lite länkar hehe...

http://en.wikipedia.org/wiki/Acetic_acid

http://www.tiscali.co.uk/reference/encyclopaedia/hutchinson/m0009883.html

http://www.pcl.ox.ac.uk/~hmc/hsci/chemicals/ethanoic_acid.html

Många har nog skrattat åt mig och mitt smaktest av zeostart och åtminstånde en har blivit så sur/arg så han nästan nästan sprack. Jag kanske inte har så jäkla fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, hehe, tänkte på Jörgens smaktest jag med, men ville inte nämna det för att inte röra upp känslorna igen. icon10.gif Jag länkade ju förresten också till wikipedia för "acetic acid". Vad som är intressant är hur vi med vinäger får fram den koncentrationen som Kallmeyer kör med? - vilka proportioner skall man ta? Ni som är lite matte och kemikunniga - träd gärna fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag lät bengt frihtionsson vinkännare på tv testa zeostart2, han fann den syrlig, med en viss sträv majssmak, aningen blommig, själva majsaromen var som en smekande bourbon, pudrad

med harmonisk maizena-kropp, bengt gav den 3 solar,som kunde varit 5, om den varit lite mer alkoholisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skall vi se hur mycket av mina kemikunskaper som sitter kvar. Såvitt jag vet är etanol (per kg räknat) det mest energirika "födoämne" som finns. Tom mer energirikt än rent fett. När människor omsätter etanol bryts det först ned till ättiksyra för att senare gå vidare in i metabolismen. Bryter bakterier ned etanol på samma sätt? I sådana fall borde det ju vara enklare att mata dem med ättiksyra (eller kalciumacetat) genom att man då slipper ett metbolism steg? Nån som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag lät bengt frihtionsson vinkännare på tv testa zeostart2, han fann den syrlig, med en viss sträv majssmak, aningen blommig, själva majsaromen var som en smekande bourbon, pudrad

med harmonisk maizena-kropp, bengt gav den 3 solar,som kunde varit 5, om den varit lite mer alkoholisk.

Hehe, han blev lika blåst som oss skattebetalare m.a.o. Moms på skatt o.s.v...

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att glukos är ett mer omtalat tips på sockerkälla till koraller.

Men Italienarna med "Papponemetoden" använder tydligen vanligt rörsocker. Och mycket!

Jag har någonstans läst att kalciumacetat är en "lugnare" kolkälla än etanol. Hur sockerarterna fungerar vet jag inte men misstänker att druvsocker är den snabbaste följd av rörsocker och sedan glukos men detta är bara en misstanke....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag lät bengt frihtionsson vinkännare på tv testa zeostart2, han fann den syrlig, med en viss sträv majssmak, aningen blommig, själva majsaromen var som en smekande bourbon, pudrad

med harmonisk maizena-kropp, bengt gav den 3 solar,som kunde varit 5, om den varit lite mer alkoholisk.

Hahaha!, roligaste inlägget jag läst på sg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...