Gå till innehåll

Trilobitens första salt, Percula 120


Trilobite

Rekommenderade inlägg

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nitrit i saltvatten är väl ingen fiskdödare ???

Du kanske har läst den artikel som publicerats här i en tråd. Nitrit är en en fiskdödare i "rätt" dos..dom kallar de för LC50 dos...alltså den dos som gör att 50% av fiskarna dör, eller nåt i den stilen. Den ligger klart över de värden som finns på ett riktigt rev såklart, men däremot ganska nära de värden vi ser i ett instabilt akvarium. Vi talar alltså om nitritvärden på 0.1 eller högre, då är de definitivt en fiskdödare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter varje söndag och mina värden har varit mycket stabila efter de första två -tre veckorna; små spår av nitrit (0,1), lite nitrat (5 mg), lite fosfor (1 mg). Kör med rowaphos, skummaren skummar bra.

Karet är 45 cm djupt, 2*150 MH 25 cm över ytan.

DOCK har jag precis sett att det börjar bli kalkalgsprickar lite på ett par ställen, dessa är framför allt på pumparna, vilka ligger alldeles under ytan, så för ljust är det nog inte. Verkar bra där i alla fall!

Hur lång e ditt kar? 2 MHI låter mkt om de är runt 1 meter, då får du inga skuggor nånstans, vilket kalkalger vill ha. men ditt kar kanske är längre, o isåfall låter de ok. Den stora orsaken tror jag är ditt väldigt höga fosfatvärde..konstigt eftersom du kör med rowaphos...du bör komma ner till 0.04...värden över de hämmar all bildning av kalciumkarbonat, dvs kalkalgstillväxt.

Nitraten ligger kanon. Nitriten har diskuterats, men där har du värden som ligger ca 1000 ggr högre än i havet, o nitrit hämmar fiskens blods syretransportförmåga. Där bör du komma ner till max 0.025, men helst ännu lägre.

jag har läst artiklen men jag tycker ändå de känns väldigt magstarkt att gå ut med att nitrit inte är så farligt...finns ingen anledning att chansa. prova fauna marines ultralife...funkar garanterat, o kanske lite bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske har läst den artikel som publicerats här i en tråd. Nitrit är en en fiskdödare i "rätt" dos..dom kallar de för LC50 dos...alltså den dos som gör att 50% av fiskarna dör, eller nåt i den stilen. Den ligger klart över de värden som finns på ett riktigt rev såklart, men däremot ganska nära de värden vi ser i ett instabilt akvarium. Vi talar alltså om nitritvärden på 0.1 eller högre, då är de definitivt en fiskdödare!

Har du läst artikeln?? Jag hittar inget lc 50 värde under 146ppm för saltvattensfisk.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång e ditt kar? 2 MHI låter mkt om de är runt 1 meter, då får du inga skuggor nånstans, vilket kalkalger vill ha.
Det är 1.20 (percula 120 du vet smiley1.gif). De kalkalger jag ser växer på rätt bra ovanpå pumparna, mitt i toklyset. Längre ner finns givetvis skuggor bland stenen - det är viss tillväxt på de stenar som redan har kalkalger (vinröda tar över från de rosa på vissa stenar), men det flyttar sig inte till andra stenar utan alger, vilket är konstigt.
Nitraten ligger kanon. Nitriten har diskuterats, men där har du värden som ligger ca 1000 ggr högre än i havet, o nitrit hämmar fiskens blods syretransportförmåga. Där bör du komma ner till max 0.025, men helst ännu lägre.
När jag tittar bakåt ser jag att jag skrivit fel - jag har ju såklart 0,01 - 0,025 i värde, inte 0,1. Då försvann ju det problemet. Fan vad skönt! Då är det bara fosfaten kvar...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkalgerna har äntligen börjat bilda små prickar här och var - halleluja! Pumparna har fått en rätt bra påväxt också - mindre hurra förstås, men det växer i alla fall.

Vad som känns märkligt är att min lilla sten med blå-lila favoritskivisar från Illustratören bara är borta! Har jag någon skivätande snyltgäst som släpat in med stenen i något hål tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som känns märkligt är att min lilla sten med blå-lila favoritskivisar från Illustratören bara är borta! Har jag någon skivätande snyltgäst som släpat in med stenen i något hål tro?
Ha ha ha de är fler än du som gillade dom =-) Du kan trösta dig med att du kan få fler om en månad eller så, dom växer på bra i mitt akvarium så det kommer finnas fler.

Vad jag minns så satt dom på en rätt liten sten, mina putsarräkor har en tendens att flytta på nya saker i akvariumet. Annars kanske det är din hepatus som är flyttgubben.

Har sett min hepatus plocka upp rätt stora stenar och simmat runt med, förmodligen bara för att irritera mig med sin flyttmani.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite pysslande idag - fick tre montiporafraggar (grön + röd flak samt grön uppåtväxande) av Halogen, samt köpte en ensam bangai och ett occelarispar av honom. Occellarisarna trivs bra (lite kurr mellan ett par små), Bangaien har parat ihop sig med en av mina gamla (kul eftersom de jag hade inte alls gillade varandra). Jag försökte sätta fraggarna på den uppåtstående stenen i mitt kar tillsammans med lite av Illustratörens knappar som trillat bakom, men kom fram när jag rotade runt i sanden. Tanken är att montipororna skall växa i våningar runt den krökta stenen, med knappar längs med den belysta ryggen.

Hoppas det snyggar till sig, epoxyn är inte det vackraste direkt (bilderna är inte de vackraste heller).

PICT1795.jpg

PICT1784.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack! Jag blir så glad när folk uppskattar bygget ^_^

Visst - jag har ju bara mjukisar att ge bort än så länge, men dessa kan vi väl frisera lite (tänkte hur som helst ta och klippa i sarcophytonen snart)! Euphyllian kan man kanske knipsa av en kolloni eller två av så småningom, men jag vill att den skall grena sig klart först (är precis i delningsfas)

Folk får gärna uppsalaträffas hemma hos mig, men jag har ju inget spektakulärt kar att visa - det har bara varit igång några månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osämja bland clownerna - en av de små har blivit hackkyckling och flydde över överrinningskammen in i skummarfacket. Lyckades få tag på honom till slut. Senare på kvällen var den större ocellarisclownen borta - den hade gått samma väg, men fastnat mellan kammarna. Ärligt talat verkar det vara en fix idé. Kanske den första clownen hade mycket gott att säga om tillvaron i filterfacken...

Köpte en liten bicolorblennid som döpts till Fjodor härom veckan, den trivs finfint och bor oftast i min stora boll av gröna skivanemoner.

Jag har också satt upp ett 18-watts aquaplast actinic-blårör i en arcadia fastnitad i en bockad aluminiumplåt. Jag tycker inte det gör mycket skilnad när metallhalogenen är på, men på kvällen

ger det såklart mer disco i akvariet - jag har dragit ned på MH-tiden till 2 timmar rör, 8 timmar MH, 2 timmar rör. Jag tycker röret reflekterar mot ytan så man får ljus i ögonen, så på dagen har jag inget rör påslaget. Ev kommer jag att koppla på ett till blårör hängt på framrutan, vilket då inte kommer att reflektera ut i rummet alls, jag har en till arcadia över någon stans.

Bilderna är såklart värdelösa eftersom vår kamera är rena skämtet - Fjodor bland skivanemonerna, sedan MH, MH+blåljus, bara blåljus (vilket inte alls är så extremt som på bilden). Jag ville ju ha lite extra drag på färgerna med MH igång, men jag får väl koppla på ett rör till - nu märks det ju inte alls mot Metallhalogenen.

post-3227-1446891462002_thumb.jpg

post-3227-14468914620159_thumb.jpg

post-3227-14468914620345_thumb.jpg

post-3227-14468914620523_thumb.jpg

post-3227-14468914620737_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att din clowner kommer slå ihjäl varandra tills det bara är ett par kvar. Har du riktigt tur så kanske de bildar två par och tar en varsin del av akvariet.

Håll ett litet öga på din Ecsenius Bicolor också om din koraller skulle börja vara ihopdragna helt plötsligt. Jag har varit med om att de simmar runt och biter i mjukisar utan uppenbar anledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckligtvis är karet tillräckligt stort för att de skall kunna smita från varandra och inte slåss konstant.

När hackkycklingen hoppade in i facket blev alla sams - jag tolkade det som att det är en hona och två haremshannar, men att den fjärde inte platsar i ekvationen (jag hade för mig att de kunde bilda familj på det viset?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bara bättre o bättre ut Matte! DU! jag har ju samma kar, jag satte ett plastskydd för överriningen som stoppar fiskar från att hoppa över. Det var "stupränne galler i plast" som jag köpte på harald nyborg, på rulle. Man täcker stuprännor med detta så inte löv etc ska ramla ner där. klippa av en bit o vika o sätta fast, den passar perfekt med sin bredd.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...