Gå till innehåll

magnesium o balling? Olika bud?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Håller på o bli tokig..trodde jag precis hittat de rätta ballingreceptet där magnesium är inkluderat OCH de nacl fria saltet, men nu när jag fick hem fauna marine salter stämmer inte detta med vad som står på burken.

jag vet att en hel del använder sej av följande recept:

canister1: 144 g cacl

canister2: 163.8 g nahco3

canister3: 48.75 mineralsalt

så långt är allt ok, MEN sen lägger en del till till canister 3:

magnesiumklorid 199.2 g+magnsulfat 25g

o de är detta som jag inte begriper. Jag har läst att ni som gör de har hittat de recepetet på baksidan av fauna marines burkar. jag kan inte se detta recept där. Där finns ju två exempel, de ena är:

recept 1:

canister1: 144g cacl

canister2: 163.8 g nahco3

canister3: 48.75 g mineralsalt

ELLER

recept 2:

canister 1: 199 g magnesiumklorid+25g magnsulfat

canister2: 163.8 g nahco3

canister3: 48.75g mineralsalt

Dvs man kan ju inte blanda ihop dessa två recept som man ju gör om man tillsätter magnesiumdelen från recept 2 till canister 3 i recept 1. detta är ju vad ´många tycks göra..o jag får inte ihop de. Om vi utgår från recept 1 så blir de ju för lite nahco3 i canister 2 om man till canister 1 tillsätter så mkt magnesium. Då blir de en massa kloridjoner "över".

På burken står de ju att om man följer recept 1 o vill ha magnesium till detta så skall man tillsätta endast 34 gram magnesiumklorid till canister 1, o inget mer. de låter mer logiskt.

men snälla, ni som kör detta, (wrang, mattiasn mm)...hur har ni fått fram detta recept som jag vet att ni kör på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm snurrig text men jag kör med 2liter osmosvatten

Kanna 1 144g cacl

Kanna 2 199 g magnesiumklorid+25g magnsulfat

Kanna 3 163.8 g nahco3

Gör vattenbyten så jag tillsätter alltså inte nån Natriumfritt salt

Så både metod 1 & 2 men inte nått Mineralsalt

In many tanks with sufficent weekly water changes the solutions can be used without the addition of mineral salt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm snurrig text men jag kör med 2liter osmosvatten

Kanna 1 144g cacl

Kanna 2 199 g magnesiumklorid+25g magnsulfat

Kanna 3 163.8 g nahco3

Gör vattenbyten så jag tillsätter alltså inte nån Natriumfritt salt

Så både metod 1 & 2 men inte nått Mineralsalt

Ja, texten blev rörig, eftersom de är ganska rörigt i sej detta. Men jag har lyckats svara på min egen fråga. Ni som doserar med 199g magnesiumklorid o 25 gr magnesiumsulfat o kombinerar detta med de andra receptet, dvs 144g cacl, o 164 gr natriumvätekarbonat gör fel!!

Ni har blandat ihop recept 1 o 2 på fauna marines burk o de går inte.

Jag har benat ut de hör nu, med hjälp av lite tyska sidor om balling.

De finns 3 sorters balling:

1)Balling light..som ingen verkar följa exakt

2)Balling classic, där ingår INTE magnesium. Där gäller exakt den dosering du skriver wrang, men utan magnesium o med mineralsalt(48.75gr)

3)Sen finns de balling PLUS, o den är exakt som 2 fast med magnesium. Men då gäller alltså betydligt lägre magnesiumhalter än de ni använder.

Så här ser alltså en riktig balling plus ut:

flaska 1: 144 g calciumklorid

flaska 2: 163,8 g natriumvätekarbonat

flaska 3: 48.75 g mineralsalt + 110 g magnesiumklorid och 16 g magnesiumsulfat

Kontentan är alltså att de recept du o mattisn med flera använder ger för mkt magnesium o är vare sej balling light, balling eller balling plus, som du ser! Ni har blandat ihop 2 olika recept. Läs på fauna marines tyska hemsida...där finns recept på alla de tre ballingmetoder.

Jag skriver detta i all välvilja, för jag höll själv på att missförstå på samma sätt o ramla dit.

Jag drar mej till minnes att mattias skrev just att han fick för höga magnesiumnivåer med detta recept o självmant minskade på magnesiumbiten med en tredjedel. de stämmer ju bra isåfall.

Vi borde gå ut med detta så inte fler gör fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, helt klart intressant då jag kör med blandningen av recepten, dvs med den större mängden Mg med NaCl fritt salt.

Dock har jag inte sett några förhöjda halter av Mg, men däremot hinner inte karbonaterna med.

kan det vara så att pga. en för hög tillsättning av Mg medför att karbonaterna förbrukas snabbare?

Jag antar att detta recept går ut på att man doserar samma mängd av samtliga vätskor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyska är jag ej så bra på så denna information är mycket värdefull.

Skall se mer vad man skall köra efter

Light, Full eller + versionen

Har du lyckats klura ut vilket som är "bäst" eller vad det är för större skillnad med att köra med de olika recepten...

Har du även sett vart man skall tillföra de olika hevy metall kompelx vätskorna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyska är jag ej så bra på så denna information är mycket värdefull.

Skall se mer vad man skall köra efter

Light, Full eller + versionen

Har du lyckats klura ut vilket som är "bäst" eller vad det är för större skillnad med att köra med de olika recepten...

Har du även sett vart man skall tillföra de olika hevy metall kompelx vätskorna

Hej igen.

För min egen skull också kommer här en sammanställning på de tre olika recepten...alla beräknade på 2 liter osmosvatten:

Balling light:

1)Kalciumklorid 800mg

2)Natriumvätekarbonat 200mg

3)Magnesiumklorid 800mg ,magnesiumsulfat 100mg

Fördelar: vet inga

nackdelar: jonobalans om man inte byter vatten, kräver alltså vattenbyten

OBS light receptet är mkt konstigt, men de verkar vara så här de ska va...tror inte nån kör med balling light...eller??

Balling classic:

1)kalciumklorid 144g

2)natriumvätekarbonat 168 g

3) Mineralsalt 50g

Fördelar: Ingen jonobalans, kräver inga vattenbyten

Nackdelar: inget magnesium

Balling plus:

1)Kalciumklorid 144g

2) natriumvätekarbonat 168g

3)mineralsalt50g, magneisumklorid110g, magnesiumsulfat 16g

Fördelar: Ingen jonobalans, kräver inga vattenbyten. Tillför även magnesium

Nackdelar: vet inga

Oavsett vilken balling tillför man strontium o heavy metal komplex 10 ml vardera till flaska 1, o Iodine-fluorine 10 ml till flaska 2. Tanken e att alla flaskor skall doseras exakt samma. Dom brukar råda en till att låta kh styra, o om kalciumet ligger lite högt eller lågt, att inte bry sej om de..dvs prioritera att de blir samma dos på alla flaskor framför att ligga exakt rätt i calcium. Detta förutsätter förstås att man från början dock ligger ganska rätt i proportion mellan kh o calcium.

Akvarieudstyr sidan har detta recept också, på balling plus, om man inte vill läsa tyska.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, helt klart intressant då jag kör med blandningen av recepten, dvs med den större mängden Mg med NaCl fritt salt.

Dock har jag inte sett några förhöjda halter av Mg, men däremot hinner inte karbonaterna med.

kan det vara så att pga. en för hög tillsättning av Mg medför att karbonaterna förbrukas snabbare?

Jag antar att detta recept går ut på att man doserar samma mängd av samtliga vätskor?

Det kanske är så att du skall höja doseringen totalt, dvs låta kh styra. om du gör de men nuvarande recept så får du kanske just för högt magnesium...så kanske din lösning är att gå över på den lägre magnesiumdosen enligt balling plus, o sen dosera samma på alla tre flaskor o låta just kh:t styra dosen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Texten på FaunaMarin burkarna avser doseringen för "orginalreceptet", lightmetoden använder andra blandningsförhållanden för att få jämnare doseringar preparaten sinsemellan.

Grund-doseringen baseras på att man har "rätt" värden när man börjar använda doseringen, därför finns kalkylatorn på FM´s hemsida så att man kan buffra upp till önskade värden först.

Vilken canister som används till vad, och om man blandar 2 eller 3 liter vatten, spelar ingen roll så länge man håller reda på vilken som är vilken och doserar mer om man har högre spädning.

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

texten på FaunaMarin burkarna avser doseringen för "orginalreceptet"

Jag vet...deras sk recept 1 är balling classic, men sen de recept dom kallar för recept 2, är ju ett renodlat magnesiumrecept som inte har med balling att göra...de är där som förvirring skapats. Sen att dom på sin engelska hemsida endast har balling light..som ju är väldigt avvikande doseringar ifrån balling classic o balling plus, gör inte de hela enklare. de har inte varit någon bra pedagogik ifrån fauna marine.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört detta "hopkoksrecept" ett tag nu, körde först orginal men hittade någonstans (har för mig det var på någon dansk sida) att det gick bra att blanda mg i behållare 3. Kommer inte ihåg precis hur det receptet såg ut, men jag har kört efter mg doseringen i mg receptet. Dock ger det som Jonas konstaterar ovan en förhöjning av mg och jag har därför justerat ner doseringen av mg.

Det kan vara så att du har en bra dosering i "plusreceptet" Jonas. Så plusrecptet bör vara det rätta att rekommendera om man vill köra med mg.

Men något större problem kan jag inte se?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som kan vara vänlig och förklara rent kemiskt varför man använder både magnesiumklorid och magnesiumsulfat?

Sedan undrar jag om man kan blanda två av ballingvätskorna med varandra så att man eventuellt kan klara sig med en doseringspump med tre slangar till KH, MG, salt och CA?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som kan vara vänlig och förklara rent kemiskt varför man använder både magnesiumklorid och magnesiumsulfat?

Sedan undrar jag om man kan blanda två av ballingvätskorna med varandra så att man eventuellt kan klara sig med en doseringspump med tre slangar till KH, MG, salt och CA?

Mvh Peter

Det kemiska kan jag inte förklara, men receptet nedan är till 3 dunkar, med CA, Mg+NaCl fitt salt, Kh.

Balling plus:

1)Kalciumklorid 144g

2) natriumvätekarbonat 168g

3)mineralsalt50g, magneisumklorid110g, magnesiumsulfat 16g

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vilket recept man kör bör man kolla värdena med jämna mellanrum. Förbrukningen är annorlunda beroende på vad man matar i karet och hur mycket, hur stor koralltillväxten är och av vilka typer, alger och om de skördas. Till och med skummaren tar upp andra halter av ämnena än vad som är i vattnet. Ser man att förbrukningen av något ämne är högre så ökar man dosen av det ämnet. Mineralsaltet är till för att motverka att NaCl halten ökar från tillsatsen av natriumbikarbonat + magnesiumklorid så man tillsätter ungefär en tredjedel mineralsalt av kalciumkloridmängden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår uppriktigt inte riktigt problemet - om du väljer balling light så följ det receptet, kör du orginal balling kör efter det receptet - om du bakar bullar blandar du väl inte in receptet på limpa, eller ;-)

mvh Leffe

Då tar jag de igen: "Problemet" Leffe är att en del har missuppfattat receptet på fauna marines burkar, där man tagit magnesiumdoseringen från de renodlade magnesiumreceptet o blandat in de i ballings originalrecept, o därav fått för mkt magnesiun o därmed inte längre den balanserade lösning som är hela vitsen med hela Balling. De borde inte vara fel att upplysa om detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört detta "hopkoksrecept" ett tag nu, körde först orginal men hittade någonstans (har för mig det var på någon dansk sida) att det gick bra att blanda mg i behållare 3. Kommer inte ihåg precis hur det receptet såg ut, men jag har kört efter mg doseringen i mg receptet. Dock ger det som Jonas konstaterar ovan en förhöjning av mg och jag har därför justerat ner doseringen av mg.

Det kan vara så att du har en bra dosering i "plusreceptet" Jonas. Så plusrecptet bör vara det rätta att rekommendera om man vill köra med mg.

Men något större problem kan jag inte se?

Jag hittade också ett balling plus recept på en dansk sida, och överallt där jag hittat balling plus doseringar så är de inte den magnesiumdos som figurerat här. Lösningen blir ju inte balanserad annars, o då förstör man ju hela poängen med balling. Om de är ett problem eller ej vet man ju inte..men de klart de måste vara bättre att göra rätt o använda de doser man räknat fram för att bibehålla jonbalansen...de är ju liksom hela grejen med balling.

Sen tror jag de är jätteviktigt att börja med rätt utgångsvärden, o skall man ju rent teoretiskt kunna dosera exakt samma från alla behållare. Sen är de ju så som stigiemla skriver, att de kan bli förskjutningar ändå, men om dom inte är alltför stora tror jag man skall prioritera grundkonceptet..att dosera samma från alla behållare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som kan vara vänlig och förklara rent kemiskt varför man använder både magnesiumklorid och magnesiumsulfat?

Sedan undrar jag om man kan blanda två av ballingvätskorna med varandra så att man eventuellt kan klara sig med en doseringspump med tre slangar till KH, MG, salt och CA?

Mvh Peter

Du kan inte blanda två av vätskorna, om du blandar vätska 1 o 2 får du ju utfällning av caco3, o blandar du 2 o 3 får du utfällning av MgCo3, o blandar du 1 o 3 får du också utfällning av CaCo3 (eftersom mineralsaltet innehåller karbonater).

De där med magneiusmsulfat har jag också undrat...men tror de är så här att du vill ju ha en viss mängd magnesium, men du har en maxdos som detta kan utgöras av magnesiumklorid eftersom kloridjonstillskottet måste matchas av natriumjontillskottet i bikarbonaten. För att då ytterligare få upp magnesiumjonerna en aning lägger man till MgSo4 som ju inte stör NaCl balansen.

detta har jag funderat ut självt , så de kan va helt fel tänkt.,..finns nån som kan bekräfta eller dementera vore de tacksamt;) Skall försöka kolla upp de själv lite till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vilket recept man kör bör man kolla värdena med jämna mellanrum. Förbrukningen är annorlunda beroende på vad man matar i karet och hur mycket, hur stor koralltillväxten är och av vilka typer, alger och om de skördas. Till och med skummaren tar upp andra halter av ämnena än vad som är i vattnet. Ser man att förbrukningen av något ämne är högre så ökar man dosen av det ämnet. Mineralsaltet är till för att motverka att NaCl halten ökar från tillsatsen av natriumbikarbonat + magnesiumklorid så man tillsätter ungefär en tredjedel mineralsalt av kalciumkloridmängden.

Egentligen skall man ju inte ha olika doseringar mellan de tre lösningarna...då rubbar man ju hela tanken med balling..att tillföra calcium o karbonater balanserat, likt en kalkreaktor. De klart justeringar krävs om de spretar väldigt, men jag tror man ändå skall gå ut med grundpolicyn att från början starta med rätt värden o sen verkligen försöka hålla samma doseringar o inte frestas differentiera doseringarna för smärre avvikelser. Balling är inte tänkt att höja o sänka de olika värdena separat...då är man tillbaka på enpartslösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas det är klart att du har rätt i att vi ska hålla isär recepten så det blir rätt blandat!

Som du säger så är ju en av fördelarna med balling att det är balanserat, jag har ju själv nyss märkt vad som händer med värdena vid denna felaktiga blandning. Men som tur är har det inte märkts några konstigheter i karet till följd av mitt förhöjd mg värde :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas det är klart att du har rätt i att vi ska hålla isär recepten så det blir rätt blandat!

Som du säger så är ju en av fördelarna med balling att det är balanserat, jag har ju själv nyss märkt vad som händer med värdena vid denna felaktiga blandning. Men som tur är har det inte märkts några konstigheter i karet till följd av mitt förhöjd mg värde :)

visst ska vi de....kanske är de inte så känsligt...men vet ju aldrig i långa loppet. Ett konstigt svar förresten från triton som inte förstod "problemet"...

Jag har förresten dej att tacka för att jag valde balling till slut med "riktiga" kemikalier..o inte färdiga lösningar..tycker dina inlägg varit mkt klarläggande att detta verkar va en bra metod på åtminstone inte alltför stora akvarium, o att de inte särskilt mkt jobbigare att blanda själv. Känns ju alltid bra o veta exakt vad man häller i akvariet, o inte låta nån akvarietillverkare bestämma de med sina multipreparat, som skall lösa alla problem...

Fick mina grotechpumpar igår..ska bli kul o sätta ihop de hela...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vilken balling tillför man strontium o heavy metal komplex 10 ml vardera till flaska 1, o Iodine-fluorine 10 ml till flaska 2. Tanken e att alla flaskor skall doseras exakt samma. Dom brukar råda en till att låta kh styra, o om kalciumet ligger lite högt eller lågt, att inte bry sej om de..dvs prioritera att de blir samma dos på alla flaskor framför att ligga exakt rätt i calcium. Detta förutsätter förstås att man från början dock ligger ganska rätt i proportion mellan kh o calcium.

Mvh

Jonas

Mängden av komplexen är ju baserade på 2 liters blandningar (10ml), jag kör med 4 litersblandninar i vilka jag dubblat salterna. Ska jag oxå dubbla mängden komplex till 20ml?

Misstänker att det är så, men man är ju lite nojjig vad gäller överdosering av dessa så en bekräftelse vore inte fel.

Eller tror ni det räcker med 10ml i dessa blandningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden av komplexen är ju baserade på 2 liters blandningar (10ml), jag kör med 4 litersblandninar i vilka jag dubblat salterna. Ska jag oxå dubbla mängden komplex till 20ml?

Misstänker att det är så, men man är ju lite nojjig vad gäller överdosering av dessa så en bekräftelse vore inte fel.

Eller tror ni det räcker med 10ml i dessa blandningar?

Javisst..de borde allt va en dubbling där också, dvs 20 ml. Själv brukar jag i o för sej ofta ta lite mindre än vad dom skriver beträffande just spårelement...är också lite nojig där..tror de är bättre med lite för lite än för mkt spårelement, o så är dom ju svåra att mäta, så man får ju aldrig nån direkt feedback...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...