Gå till innehåll

Bleknande sps


reefer6

Rekommenderade inlägg

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

låter som STN, de dör underifrån. Du kanske har för låga näringsvärden. gör du vattenbyten? Testa ultramin S + ultra clam från fauna marin, Ultra clam är ett pulver och ultramin S är flytande aminosyror + spårämnen. Dessa blandar du ihop till en smet på morgonen och sen på kvällen så häller du det i karet. detta gör du varje dag. Börja gärna med ett större vattenbyte och sen aktivt kol tills du har köpt ultramin och ultra clam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade oxå ett par SPS som började vitna nerifrån, trotts höga näringsnivåer. Ett par vattenbyten och FM UltraOrganig och UltraMin fixade detta. Doserar desa ett par ggr/v nu, tanken är att börja med UltraClam oxå när mina andra korallfoder tar slut.

Köp gärna på dig en flaska Pro CoralCure, när du ändå håller på, suveränt medel mot sjukdomar/parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En får tacke för alla svar men jag tror jag kör på Jörgens förslag till att börja, med men kom gärna med mer förslag om vad som kan vara felet, (får nog låna ut det lilla som är kvar av kalk pinnarna till hultis om han vill vara foder värd)

klart jag kan vara fadder ett tag, får bara försöka fixa mer plats bara.. hade du fraggarna på stenar eller sitter dom på ls:en direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa ultramin S + ultra clam från fauna marin, Ultra clam är ett pulver och ultramin S är flytande aminosyror + spårämnen. Dessa blandar du ihop till en smet på morgonen och sen på kvällen så häller du det i karet. detta gör du varje dag.

Man kan ha blandningen i kylen en vecka, så man behöver inte hålla på och blanda varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det var en tankeställare jens, för om dom värdena stämmer så borde inte mitt kar hjälpa dom mer för jag tänker att jag har sämre värden t.o.m

vi får kika på det Bengt.. har nog främmat hela helgen (karre & anna) men vi kan nog komma till dig en sväng. vi får höras på msn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med en blandning av FM UltraMin S, UltraMin F, Ultra Clam och Cyclop-Eeze, doserar utöver detta några ml UltraMin S och UltraOrganic varje dag, detta funkar bra men effekterna av det är lite svåra att bedömma. Jag har kört så i åtminstone ett par månaders tid nu och tänker fortsätta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle det förvärra? mina blir bara bättre och bättre efter sommaren misskötsel men så gjorde jag ett större vattenbyte och började mata med ultra clam+ ultramin S och det händer bara possitiva saker. En av mina finaste gröna acroporor var helt vit,endast topparna på polyperna var svagt gröna men nu är den grön igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle det förvärra? mina blir bara bättre och bättre efter sommaren misskötsel men så gjorde jag ett större vattenbyte och började mata med ultra clam+ ultramin S och det händer bara possitiva saker. En av mina finaste gröna acroporor var helt vit,endast topparna på polyperna var svagt gröna men nu är den grön igen.

Jo, det må vara så men Ultramin S innehåller kolkälla vilket innebär att näringshalten kommer att minska... Och ifall det är det som är problemet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta mig men så här har jag uppfattat Fauna Marins Dendrosystem (Ultramin S, Ultra Clam, Ultra Organic osv). Man tillsätter kolkälla för att näringsvärdena ska gå ner till låga nivåer vilket i sin tur leder till att korallerna övergår från upptag av fosfat/nitrat till att använda "korall-mat" (vattenpartiklar) som näringsintag. Dendropastan blir således mat för korallerna. Fosfatet blir mycket lågt vilket ihop med näringen från pastan skapar snabb tillväxt (fosfat motverkar kalkbildning). Problemet är att klara att mycket sakta sänka näringsnivåerna så korallerna hinner anpassa sig. Går det för fort riskerar man RTN på sina SPS.

Leffe på Triton kanske kan ge ytterliggare/riktigare förklaring till hur det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men innehåller verkligen UltraMin S kolkälla? FM har ju UltraBak som de marknadsför som "mat för bakterierna" och som ska hålla nere nitrit, nitrat och fosfat.

UltraMin S marknadsförs ju som ett korallfoder med aminosyror och vitaminer, nämns inget om att hålla nere näringsvärde i samband med UltraMin S vad jag kan hitta iallafall.

Någon som vet med säkerhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men innehåller verkligen UltraMin S kolkälla? FM har ju UltraBak som de marknadsför som "mat för bakterierna" och som ska hålla nere nitrit, nitrat och fosfat.

UltraMin S marknadsförs ju som ett korallfoder med aminosyror och vitaminer, nämns inget om att hålla nere näringsvärde i samband med UltraMin S vad jag kan hitta iallafall.

Någon som vet med säkerhet?

Precis.

Nästa generation av UltraMin S, ett flytande kombinationspreparat av som innebär ett stort steg i utvecklingen av korallfoder.

UltraMin S innehåller viktiga aminosyror, vitaminer och över 70 spårämnen som är viktiga för korallernas trivsel och tillväxt.

Ger kraftig ökad polypexpansion och stärker korallernas skyddande slemlager - tack vare sin unika sammansättning tas UltraMin S upp direkt och ökar korallernas förmåga att tillgodogöra sig näring maximalt.

Används tillsammans med andra FaunaMarin produkter till specialfoder för mörkerkoraller, filtrerare, gorgonier och svampdjur mm.

Dosering 3-5 ml/dag till 1000L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...