Gå till innehåll

Problem med osmos


turboadde

Rekommenderade inlägg

Hej jag har köpt en begagnad R-osmos aquatic nature 120 och när jag kopplar på vattnet så droppar det bara lite ur slangen där det ska komma rent vatten. Jag har ingen erfarenhet av osmos innan men jag tycker man borde få lite mer än bara nån dl på en timme annars blir det ju väldigt dyrt att ha den stå att rinna flera dar och det tar ju en stund att få till 300liter till mitt kar. kan det va något filter eller nått som e stopp i eller kan de va nått annat problem

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan även vara membrant som är slut (eller av den gamla typen som inte tål uttorkning).

Ingående vattentyck bör vara minst 4 gärna 6 Bar annars blir det bara droppar.

I komersiella osmoser jobbar man med 60Bar. Till vissa osmoser för akvarier så finns det extra att köpa en bosterpump.

Slutsats: vilket vattenledningstyck, hur mycket får du ut/tim och vad är märkeffekten på osmosen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nästan 4bars tryck från kran och när jag låtit det runnit en timme har jag typ fått 3dl rent vatten men det spolar på bra från "smutsvattnet".

Jag har c:a 150 liter från ett annat akvarium i nu och ska upp till 300liter, skulle de va katastrof om jag fyllde upp resten med kranvatten? det skulle ju ta flera veckor att fylla upp annars jag vill ju ha igång skummare och de med.

/andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har köpt en begagnad R-osmos aquatic nature 120 och när jag kopplar på vattnet så droppar det bara lite ur slangen där det ska komma rent vatten. Jag har ingen erfarenhet av osmos innan men jag tycker man borde få lite mer än bara nån dl på en timme annars blir det ju väldigt dyrt att ha den stå att rinna flera dar och det tar ju en stund att få till 300liter till mitt kar. kan det va något filter eller nått som e stopp i eller kan de va nått annat problem

/Andreas

JAG HAR EN AQUA STANDARD/NATURE JAG FÅR UT 25 LIT PÅ CA 8TIMMAR JAG KÖR MED RÄTT SÅ VARMT VATTEN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok det verkar ta lång tid för många att få fram rent osmos vatten. Men en undran till det forsar ju ut vatten genom ventilen för smutsvatten det måste ju bli skyhöga vattenräkningar för er som använder er av osmos eller har jag nått fel eftersom det forsar ut såmycket där?

Har läst att det kan ta några timmar innan den så kallat kommer igång e de bara första gången man använder den?

/andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsen vet ej fabrikat, men det finns bara 2st tillverkare av membran i världen (båda USA) sen finns det mängder av firmor som plockar ihop dessa. Vad jag kan se är att denna är en billighetvariant.

En bra osmos skall ha följande:

1) förfilter 5 mikron (för partiklar)

2) aktivtkolfilter (för att ta bort metaller klor m.m.)

3) menbran

4) eventuelt även ett silikatfilter (på osmosvattnet vid behov)

Den bör även ha en tryckmätare så man har koll på när förfiltrena är slut och skall bytas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...