Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Så DÅ var det gjort.. Ett gigantiskt kliv rakt in i Saltets värld.! ett Red Sea Max på 130L inköpt.

Utfört arbete är nu , Isatt BTN Slimline Bakgrund , 2 delar.

Köpt LS från 3 olika butiker på totalt 17 Kg , ja 17 kg

100 Liter inkört saltvatten, hemtaget på 4 st 25L dunkar. :död: Jobbigt att asa på.

Botten är det det Reef Base som kom i start "kittet"

Kämpat runt en stund med LSen för att bli nöjd med layouten. :kaffe:

post-3404-14468914521007_thumb.jpg

post-3404-14468914521253_thumb.jpg

Detta är vad som nu är gjort än så länge.. nu är det till att ta det lugnt o kolla värden, tills det är dax med en fortsättning.

MVH Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser trevligt ut Magnus! :)

Vad har du tänkt dig för invånare i karet?

Vilka Invånare är lite osäkert.. men jag har fastnat för en randig "goby" ,

gult huvud, med vit krop med breda guldbruna ränder. ingen anning vad den heter.

vill hitta lite olika invånare som passar in på dom förutsättningar som finns dvs vattenmängd och belysnings krav, är väl två stora faktorer. All hjläp motages gärna på den biten.

Jag är öppen för det mesta , och det kändes som en bra "start" att testa RSM som första salt akvarium då man inte behöver "fatta" allt med det tekniska i burken, utan bara montera o köra igång. Har införskaffat och läst Daniel Knop's Guiden för nybörjare samt massor med trådar här på forumet innan jag tog beslutet att lägga runt 10K för att komma igång med ett RSM.

sen när det gäller dvs koraller o anemoner osv, så har jag inte kommit lång på mitt kunnande med det är ju lätt att "fastna" för 'mycket' i butikerna.. men återigen så ska man nog huvudsak gå efter vad som kan funka i just detta akvarium. helst gärna då 'liv' med lite tolernasnivå så man kanske kan se lite i förväg om det är på väg åt fel håll.

ska bli kul o se detta utvecklas nu. man är ju inte den mest tålmodiga av sig så det blir en prövning hur jag än gör.

/manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MMM snart ...mkt snart! Tänker du ha några stream pumpar? Vet att dom flesta som har RSM skaffar en eller två korallia eller tunze nano stream pumpar!

Kan mycket väl bli en Korallia nano i högra hörnet senare. 900L/h

vill helst inte se tekniken alls , som jag fattat det så är den Minst i fyskisk storlek typ 8cm ,och lågt W på den.

Som jag förstått den nu så ska jag ta det lugnt en månad så det är ingen stress, nu är det igång iaf. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mycket väl bli en Korallia nano i högra hörnet senare. 900L/h

vill helst inte se tekniken alls , som jag fattat det så är den Minst i fyskisk storlek typ 8cm ,och lågt W på den.

Som jag förstått den nu så ska jag ta det lugnt en månad så det är ingen stress, nu är det igång iaf. :ler:

Man kan ju bygga in pumpen i stenröset:-) då syns den inte så mkt:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad tror du om denna? Skall nog testa den när jag köpt mitt kar:-)

http://www.marinedepot.com/ps_ViewItem.aspx?idproduct=HD01401

många på rsmreefers kör med sådana munstycke för att få annorlunda flöde i burken, men om man nu sätter en extra cirkulationspump i högra hörnet så tror jag det kvittar. men det är som jag tror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ideen med det munnstycket e att få våg effekt så att dom döda områdena som inte får cirkulation täcks!:-)

Jag upplever inga större problem med den befintliga RSM lösningen. men jag kan mycket väl tänka mig att det lösa munstycket är bättre på flera sätt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu djupt studerat baljan o hittat en del vita maskar , kräftdjur , sniglar m.m

en hel del olika påväxter på stenen, så det blir intressant o se vad som händer..

någon som kan svara på hur pass det dröjer innan man ser "saker" som blir något på den LS man inköpt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som kan svara på hur pass det dröjer innan man ser "saker" som blir något på den LS man inköpt ?

När du skriver "saker" menar du då att det ska växa upp till koraller? Växtligheten på stenen får man ofta sätta dit själv i form av koraller och annat man kan köpa i butik eller via privatpersoner.

Sen kan man visst få med liftare från reven i form av små polyper, korallfraggar och liknande, men det tar sin tid för dem att växa till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag förstår det hela så verkar det komma en del "mög" med stenen som man inte vill ha i akvariet.. men kommer det något som är "rätt" så att säga.. har en del olika prickar på stenarna som har diverse olika färger.. en del verkar "mjuka" i konistensen.. dock bara en känsla jag har..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara at gratulera till din population av räkdjur. :)

Vet inte om märlkräftor är rätt översättning på copepods som det säkerligen är det som finns i karet nu. De är inga skadedjur utan fungerar lite som levande föda åt fiskar och koraller, så det är inget fel att de finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...