Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Senaste:

Har nu införskaffat yttligare 10 Astrea snäckor till min renhållingstrupp.

Har varit innom Spoiled här på forumet o fått lite Litophyton Fraggar som första 'Korall'

Inte helt lätt att fästa fraggar har jag nu lärt mig efter att dom har rullat runt på botten dagen efter ett par dar.. men skam den som ger sig...

Nu ligger tempen på 27-27,5 , inte riktigt bra som jag förstått det.

Även införskaffat en Koralia 'Nano' för lite extra flöde i visningsdelen (900/h)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har du satt den lilla fläkten så den blåser in i tanken? Mitt kar håller nu ca 25,5 grader men jag kör ju inte med någon skummare. Skummarpumpen är på 22 watt så den värmer en del. Korallian är på 4 watt. Hur länge har du tänt? Jag har inte ens satt in min doppvärmare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag menar den lilla svarta luckan över skummaren. Jag har tänt ca 9-10 timmar om dagen, har fläkten på baksidan urkopplad, bägge luckor öppna (den över skummaren och den stora framtill) och tempen ligger på ca 27 C, trots skummaren och Tunze Nanostreamer (7 watt). Doppvärmaren ligger och samlar damm i skåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått lite strul med Microbubblor i baljan sen igår.. köpte första korallen + Aquascape 2 komponents lim. som första test med detta lim samt korall så tog ju det sin tid o det slemmade en del både från korallen och dammade lite från detta Lim, nu så skjuter någon av pumparna massor med micros stötvis, som om det kommer upp en bubbla i pumpen ungefär.

det jag har gjort för att försöka hitta felet. fyllt på med vatten så det verkligen inte blev 'lågt' i pumpdelen, - det hjälpte inte,

stänger jag av skummaren så försvinner micorna, så jag tog upp den o kollade pumpen o rotorn osv, inget synligt problem, sänker jag luft-tillförslen så blir det bättre men då skummar det ju inte direkt heller..

Allt tips mottages..

MVH Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Manne!

Jag hade problem med luftbubblor ett tag efter att jag skaffat en sandvändande sjöstjärna, den vände upp skit från sanden så detta steg upp och ändrade ytspänningen.

Något som även kan ge luftbubblor är om filtret (det vita luddiga) ovanför skummarpumpen är för kompakt, då sugs det in luft till skummarpumpen. Jag kör nu med filtervadd som man använder i andra sorters pumpar istället för det som kom med karet.

Sedan jag började passa på filtret har jag inga problem med luftbubblor från skummaren längre. Fajtas bara med cyano nu istället.

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått lite strul med Microbubblor i baljan sen igår.. köpte första korallen + Aquascape 2 komponents lim. som första test med detta lim samt korall så tog ju det sin tid o det slemmade en del både från korallen och dammade lite från detta Lim, nu så skjuter någon av pumparna massor med micros stötvis, som om det kommer upp en bubbla i pumpen ungefär.

det jag har gjort för att försöka hitta felet. fyllt på med vatten så det verkligen inte blev 'lågt' i pumpdelen, - det hjälpte inte,

stänger jag av skummaren så försvinner micorna, så jag tog upp den o kollade pumpen o rotorn osv, inget synligt problem, sänker jag luft-tillförslen så blir det bättre men då skummar det ju inte direkt heller..

Allt tips mottages..

MVH Manne

Testa att ta bort allt filtermaterial som du har i filterfacken, kommer att hjälpa nästan garanterat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter läst Lotusblommann och PatrikS inlägg har jag nyss tagit ur skummaren och bara sköljt ur den i varmt vatten och plockat bort den vita filtermassan och tvättat ur den svarta.

Så får vi se vad som händer.. lite bubblor får man ju leva med men inte microdimman som jag hade innan, trist värre med strul redan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror vi kommer nästan alltid att ha massa mikrobubblor, det är så skummaren sitter där, det enda man kan bli av är att det sugs in bubblor från ytan in i de där två pumparna. Men det är inga problem så länge man inte kör med något filtermaterial. Vilket man ju inte skall, det där detritussamlaren till filter. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror vi kommer nästan alltid att ha massa mikrobubblor, det är så skummaren sitter där, det enda man kan bli av är att det sugs in bubblor från ytan in i de där två pumparna. Men det är inga problem så länge man inte kör med något filtermaterial. Vilket man ju inte skall, det där detritussamlaren till filter. :)

har du övervägt alternativ skummare ? du moddade din skummare rejält o fick den till att funka så som du ville antar jag eller åtminstone bättre för ditt tycke..

Har presis glottat lite tv och kollat baljan lite och sett att vid 2-3 tilfälle nu ikväll så har någon av pumparna *spottat* en massa micros(så att det hörs ifrån rotorn) , vatten nivån är ok så den kan inte suga från ytan, det borde betyda att det kom mycket bubblor från skummaren hela vägen till pumpen. det borde gå o förhinda tycker jag.

Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske, jag vet ju inte hur en omoddat rsm-skummare uppför sig. Att installera någon annan skummare kan ju bli lite svårt pga platsbrist, eller har du sett någon lite jäkel? Kan i o f s vara svårt att motivera ett skummarköp med tanke på att man ändå lagt ut stora pengar på ett komplett system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...