Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Hehe, Lasse Lasse, istället för champagne skaffade du dig (lortiga) grisen i säcken! icon10.gificon10.gif

(För utomstående: obs! - ovanstående är ett skämt)

Champange stämmer ganska bra o lasse har Loka Stilla.! Eller ? hängde bara på skämtet..

Lasses balja är nog insperation till många nystartade RSM runt i landet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skummaren i RSM har ju uppdaterats - kolla att din skummarpump har en blå låsring runt insugsröret.

Vidare kan filtrersvamparna vid avrinningen sättas igen, så att cirkulationspumparna suger luft eftersom vattennivån blir för låg i bakre kammaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått lite strul med Microbubblor i baljan sen igår.. köpte första korallen + Aquascape 2 komponents lim. som första test med detta lim samt korall så tog ju det sin tid o det slemmade en del både från korallen och dammade lite från detta Lim, nu så skjuter någon av pumparna massor med micros stötvis, som om det kommer upp en bubbla i pumpen ungefär.

det jag har gjort för att försöka hitta felet. fyllt på med vatten så det verkligen inte blev 'lågt' i pumpdelen, - det hjälpte inte,

stänger jag av skummaren så försvinner micorna, så jag tog upp den o kollade pumpen o rotorn osv, inget synligt problem, sänker jag luft-tillförslen så blir det bättre men då skummar det ju inte direkt heller..

Allt tips mottages..

MVH Manne

hej manne: En liten grej jag kom o tänka på: När du använder 2 komponentlim, är de inte ovanligt att de en tid efter blir en del mikrobubblor i akvariet. de har med de ämnen som frisätts vid härdningen att göra. kan va en förklaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren i RSM har ju uppdaterats - kolla att din skummarpump har en blå låsring runt insugsröret.

Vidare kan filtrersvamparna vid avrinningen sättas igen, så att cirkulationspumparna suger luft eftersom vattennivån blir för låg i bakre kammaren

Har kollat ringen, den är blå. ett av mina första försök att luska ut var ifrån bubblorna kom var att fylla till max i baljan, hjälpte inte..

tack för insatsen ändå dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej manne: En liten grej jag kom o tänka på: När du använder 2 komponentlim, är de inte ovanligt att de en tid efter blir en del mikrobubblor i akvariet. de har med de ämnen som frisätts vid härdningen att göra. kan va en förklaring.

Okej , då vet jag det om det nu råkar hända igen i samband med användandet av limmet..

finns det något som man kan göra för att motverka detta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten Uppdate nu!

Har skaffat lite skivor (några få) och en euphyllia som nu verkar må fin fint i baljan.

Även en mini sten(1cm3) med knappar är införskaffad. grönburna varianten.

den är nu laggd ute i 'grusen' så den ligger lite vid sidan om typ.

första fisken finns i akvariet nu, en liten rackare vid namn Stonogobiops nematodes.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/Stonogobiops_nematodes.jpg

en för mig vacker lite krabat, dock är den ju ensam just nu så man ser inte den i första taget kan jag säga.

även gjort ett vattenbyte på 25L.

testerna visar mycket bra resultat , dock är nitratet kankse lite högt men är på väg åt rätt håll.

även sett något som skulle kunna vara någon mini eremit eller något åt det hållet.. bara sett den sent på kvällen inne i röset lite snabbt. "ett skal med fötter".

Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Manne!

Igår rotade jag runt lite i mitt kar, satte in ny sten o nån korall flyttades. Direkt började jag få fullt med microbubblor. (ytspänningen rubbades). Så ha tålamod med dina grejer, jag brukar stänga av en av de två pumparna när bubblorna kommer, o låter den stå av någon timme.

Ska lägga upp uppdaterad bild på min tråd, det är nog dax, vill gärna se ny bild på ditt kar oxå.

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

micorna lär man få leva med om man inte gör något stort ingepp för att försöka föhindra det. lite tråkigt kan jag tycka, att man inte gör det lite smartare från början om det finns något sätt at minska på bubblorna.

mitt akvarie ser så kalt ut kan jag säga.! ett stenröse på mitten och EN svajande euphyllia, dyr nog. går ju inte o springa o småhandla direkt.. åtminstone inte korallerna.

skynda långsamt heter det ju..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick du rätt på fraggarna du fick av mej? tycker det liknar korallen uppe till vänster i revet, eller?

Kämpar med dom, dom har börjat o ta sig faktiskt, men har inte vågat ta bort gummibandet ännu.. dom har iaf 'blåst' upp sig numera.. dom 3 jag ser. den 4'de vet jag inte var är.

tror det blir en lyckad placering bara dom inte når upp till utblåset så. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha.. nä så stora blir dom inte :)

Men de ser fint ut, gummibandet gör inget att de sitter lite längre. Kan säg att mina stora inte heller va så pigga efter att vi skurit fraggar av dom. Tog nästan 1 vecka för dom att se ut som vanligt så kan tänka mej att de tagit lite tid för dina också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha.. nä så stora blir dom inte :)

Men de ser fint ut, gummibandet gör inget att de sitter lite längre. Kan säg att mina stora inte heller va så pigga efter att vi skurit fraggar av dom. Tog nästan 1 vecka för dom att se ut som vanligt så kan tänka mej att de tagit lite tid för dina också.

tyckte din 'mammaplanta' var ganska högstammad av sig.. vet inte riktigt hur jag ska göra med gummibandet just nu.. en fragg har vuxit runt den helt nu.. så får se vad som händer när jag ska klippa gummibandet.. hoppas bara att dom har vuxit fast på LS'en så dom inte lossnar igen.!

Hur går det själv då Calle ? några planer ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar gå fint att dra lite försiktigt i gummibandet ifall man inte tar bort de på nån vecka. Har dom satt sig så sitter dom riktigt ordentligt. Du kan inte dra bort dom, de får skära loss dom som jag gjorde med några fraggar till dig. Kommer dessutom garanterat växa upp nya på sikt ur de "stubbar" som blev..

Jodå, jag har blodad tand nu och stora planer på gång faktiskt.. Har skaffat en del nya fraggar sen du va där också, bla en röd montipora och en grön/blå acropora som ser fina ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar gå fint att dra lite försiktigt i gummibandet ifall man inte tar bort de på nån vecka. Har dom satt sig så sitter dom riktigt ordentligt. Du kan inte dra bort dom, de får skära loss dom som jag gjorde med några fraggar till dig. Kommer dessutom garanterat växa upp nya på sikt ur de "stubbar" som blev..

Jodå, jag har blodad tand nu och stora planer på gång faktiskt.. Har skaffat en del nya fraggar sen du va där också, bla en röd montipora och en grön/blå acropora som ser fina ut.

aa.. tänkte inte på det.. man får lossa gummibandet genom fraggen innan jag klipper av det..

ska göra det nu någon dag i kommande vecka.. o dina planer ? vill veta mer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort sagt (för att inte stjäla din tråd totalt ;))

1. Fixa ytavrinningen och flytta skummare

2. Skaffa mer sten

3. Ut med all nuvarande sten samt håva upp wrassen och sergeant major fisken.

4. Byta ut sanden

5. Bygga nytt rev mer eller mindre så ja får bättre plats att ställa nya fraggar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort sagt (för att inte stjäla din tråd totalt ;))

1. Fixa ytavrinningen och flytta skummare

2. Skaffa mer sten

3. Ut med all nuvarande sten samt håva upp wrassen och sergeant major fisken.

4. Byta ut sanden

5. Bygga nytt rev mer eller mindre så ja får bättre plats att ställa nya fraggar

Låter som en del arbete. men det är ju kul iaf.! behöver du någon hjälp så får du säga till..

hur ska du göra med skummaren ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ju hos Laggeman i lördags på ett besök och fick med mig hem några fraggar från han Akvarie.

post-3404-14468914601402_thumb.jpg

Börjar se mer o mer trevligt ut nu i baljan.!

Köpte även 2 Clowner i lördags

post-3404-14468914601984_thumb.jpg

Så nu ligger fiskbeståndet på 3 fiskar i RSM'et

Allt ser bra ut o stenen blir mer o mer lilafärgade , Kul med lite liv i akvariet så man kan motivera varför man stirrar in i det jämnt. :)

post-3404-14468914601171_thumb.jpg

post-3404-1446891460166_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...