Gå till innehåll

Prickproblem :(


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa.

Nu har prickproblemen blivit värre i akvariet.

Visade sig nu när jag kontrollerade att flera av de andra kirurgerna (gula såväl som veliferum) och den stora kejsaren har prickar på huvudet och på några av fenorna. Inte så överdrivet mycket, men ändå prickinfesterade.

Någon som har råd om vad och hur jag ska göra?

UVC?

Stop Parasites?

Ta ut alla fiskar och sötvattensdoppa dem rejält? (blir bökigt iofs)

Vitlök?

Sänka salthalten?

Tack på förhand.

Vill inte gärna att alla fiskarna skall kola av pga pricken :(

Nu börjar jag snart inte "ta det lugnt och ta en cola" längre.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag skulle försöka vara så cool det bara går. Är dina vattenvärden ok? Om så är fallet så kan fiskarna mycket väl klara sig. Stöka inte omkring i karet, stör inte fiskarna, gör inga förändringar som absolut inte är nödvändigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte direkt lätt att ta det lungt när man ser fisk efter fisk få prick.

Kör definitivt med UV och mata med vitlöksmat. Även om vissa påstår att det inte hjälper mycket gör det ingen större skada att köra dessa alternativ. Sänka salthalten är inget alternativ. Korallerna brukar inte gilla det. Håva upp firrarna är väl inte direkt enkelt heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uvc är ju bra för att försöka hindra spridningen lite och vissa hävdar ju att vitlök i maten kan hjälpa, men mer än så kan ju göra mer skada än nytta.... Stressen som det ger att jaga fisk för sötvattensdopp kan göra mer skada än sötvattensdoppen gör nytta. Det är en svår avvägning.

Risken att du förlorar någon firre är väl kanske ganska stor om pricken är väl spriden i karet, men jag hade nog ändå försökt undvika panikåtgärder och hoppats att fisken är tillräckligt motståndskraftig, åtminstone om firrarna äter och vattenvärdena är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorgas: Kan du beställa 2 st Deltec UVC 39w åt mig?

Prövade att ringa, men fick inget svar.

Har gjort i ordning en vitlökskur med typ 5 st vitlökar och 6 st artemia-buntar som står i kylen och drar sig. Funderar på att dra hem tidigare i morgon och dosera.

Vilka värden är det specifikt som jag skall kolla?

Har lågt nitrat, lite fosfat och kh 7.4, MG 1100, CA 330, PH 8.2, salthalt 1.026

Ska kolla nitrit, ammoniak när jag kommer hem i morgon på lunchen. Är borta ikväll tyvärr.

Och ja, det är svårt att hålla sig lugn när fisk för fisk får prick.

Och Ingvar, jag vet att du skrivit ett par trådar omd etta, men just nu orkade jag inte sitta och leta reda på dem alla och jag ville även ha fler andra personers åsikter och tankar i just DETTA scenario :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har UVC och tillfälligt kan stänga av någon del din stora vattenmängd så att vattnet passerar oftare genom UVC't så ökar du effektiviteten.

Fisk som gått länge brukar klara prick om de bara äter så stressa inte dem om du inte måste.

Vitlök funkar bra hos mig. Mina gamla hepatus får ofta prick när jag sätter i ny fisk men pricken försvinner alltid av sig självt med hjälp av UV och lite extra vitlök.

Lycka till!

Tror vi sågs på Korallfisken och pratade lite zeovit under er resa, kan det ha varit du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka värden är det specifikt som jag skall kolla?

Har lågt nitrat, lite fosfat och kh 7.4, MG 1100, CA 330, PH 8.2, salthalt 1.026

Ska kolla nitrit, ammoniak när jag kommer hem i morgon på lunchen. Är borta ikväll tyvärr.

Och ja, det är svårt att hålla sig lugn när fisk för fisk får prick.

Du har lågt Mg och Ca, men det skall inte spela någon roll för fiskarna.

Jag tycker ammoniak, nitrit, och även nitrat värdet kan vara intressant att titta närmare på.

Och ja, det är svårt att hålla sig lugn när prickarna kommer, men gör inget förhastat. Kolla upp värderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har UVC och tillfälligt kan stänga av någon del din stora vattenmängd så att vattnet passerar oftare genom UVC't så ökar du effektiviteten.

Fisk som gått länge brukar klara prick om de bara äter så stressa inte dem om du inte måste.

Vitlök funkar bra hos mig. Mina gamla hepatus får ofta prick när jag sätter i ny fisk men pricken försvinner alltid av sig självt med hjälp av UV och lite extra vitlök.

Lycka till!

Tror vi sågs på Korallfisken och pratade lite zeovit under er resa, kan det ha varit du?

Det var jag som satt där japp :)

Vi snackade lite Zeovit och lite annat allt möjligt.

Har ingen möjlighet att begränsa vattenmängden annat än att sänka vattennivån genom att dra ned returpumpen. Stänga av refugiumet på ca 50L..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, då har du träffat mig och Mentorn(ägaren till den där burken som Norsken skrev om).

Vore konstigt om dina vattenvärden var kass eftersom pricken väl kom med den nya fisken.

Man vill ju gärna göra något men ofta är det faktiskt bäst att ta det lungt. På tal om Mentorn så stängde han av hela sin sump en gång när han hade riktigt mycket prick som inte vill ge med sig och körde UVC i bara burken. Han fick bra resultat på bara ett par dagar. Det gäller ju att rotera vattnet så ofta som möjligt genom UVC't för att få effekt och det är det som många missar och är missnöjda med sina UV.

EDIT: Kom på en sak till, En del prickkänsliga kiruger Achilles t.ex. har en benägenhet att få mer prick när man kör kalkreaktor och har högre KH men du hade ju ytterst normala 7,4. Du kan ju kolla det iegn om du orkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorgas: Kan du beställa 2 st Deltec UVC 39w åt mig?

Prövade att ringa, men fick inget svar.

Ja, eller kan du gå på mitt tips ang damm UVc och promenera in på närmsta handelsträdgård och köpa ett 55W damm UV (eller 2x55W), då har du sparat en vacker slant (till nya firrar) och du har den under armen när du lämnar stället.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag inte skrivit om detta 2000 gånger? Se tidigare länkar jag orkar ej upprepa mig medr.

Du måste förstå att alla inte har möjlighet att hålla ett kar till, plats, tillstånd från en oförstående partner mm. Du upprepar dig igen Ingvar fast du inte orkar.

Hej allihopa.

Nu har prickproblemen blivit värre i akvariet.

Visade sig nu när jag kontrollerade att flera av de andra kirurgerna (gula såväl som veliferum) och den stora kejsaren har prickar på huvudet och på några av fenorna. Inte så överdrivet mycket, men ändå prickinfesterade.

Någon som har råd om vad och hur jag ska göra?

UVC?

Stop Parasites?

Ta ut alla fiskar och sötvattensdoppa dem rejält? (blir bökigt iofs)

Vitlök?

Sänka salthalten?

Tack på förhand.

Vill inte gärna att alla fiskarna skall kola av pga pricken :(

Nu börjar jag snart inte "ta det lugnt och ta en cola" längre.

Mvh Fredrik

kör på med massor av ozon om du har eller har möjlighet att få tag i en. En flaska stop parasites kan vara bra att ha, (tror inte att man kan kominera dessa) Detta har hjälp mig en gång, den andra gången inte lika mycket men ozonet var väldigt bra. UV hjälper inte på parasiterna som redan sitter på fisken och Uv är överskattat. Det är bråttom och det kan vara för sent med stop parasites om det tar flera dagar innan man lyckas köpa en flaska. Illa jag lider verkligen med dig. Se till att dina fiskar får bra med mat så du håller dem i bra kondition och det gäller även vattenvärderna. Du kan inte sänka salthalten med lägre djur i karet och inte heller din LS klarar detta. Parasiterna kan överleva ända ner till 1,010! snabba ryck nu, jag gick igenom samma sak i April och detta knäckt mig så mycket att jag nära la av med hela hobbyn alla fiskar i mitt FO dog utom 5 tappra som klarade sig efter jag dånade på med ozonet i botten, detta räddade livet på min nigertryckare som var timmar från att dö, vet inte varför men ozonet var min sista desperata chansning, den gick hem för fisken var hur pigg som helst på morgonen och åt med stor aptit, helt otroligt. Jo det var en hepatus som drog in skiten i mitt kar med, den var en av de 5 som överlevde fast den var mest angripen hela tiden men efter ozonet så försvann prickarna mer och mer och efter några dagar/ en vecka så var de pricklösa och de kom aldrig mer tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, då har du träffat mig och Mentorn(ägaren till den där burken som Norsken skrev om).

Vore konstigt om dina vattenvärden var kass eftersom pricken väl kom med den nya fisken.

Man vill ju gärna göra något men ofta är det faktiskt bäst att ta det lungt. På tal om Mentorn så stängde han av hela sin sump en gång när han hade riktigt mycket prick som inte vill ge med sig och körde UVC i bara burken. Han fick bra resultat på bara ett par dagar. Det gäller ju att rotera vattnet så ofta som möjligt genom UVC't för att få effekt och det är det som många missar och är missnöjda med sina UV.

EDIT: Kom på en sak till, En del prickkänsliga kiruger Achilles t.ex. har en benägenhet att få mer prick när man kör kalkreaktor och har högre KH men du hade ju ytterst normala 7,4. Du kan ju kolla det iegn om du orkar.

Jag träffade 3 st inbitna akvarister och hade riktigt skoj där :)

Dem förespråkade ju ett annat UVC än Deltec. Vad tror du om det UVCt ? Jämfört med Deltecens UVC.

Jag kanske ska stänga av hela sumpen då. Kommer att kunna sänka nivån i akvariet då också. Enda som jag förlorar är cirkulation och skumning, men det kanske klarar sig en vecka till utan skumning.

Funderar som sagt på 2 st deltec 39w med 2 st separata pumpar då i huvudkaret. Och köra runt det rätt mkt. Inte alltför högt flöde, men ändå såpass att det roterar mycket vatten genom sig.

Jag ska kontrollmäta KH, PH, Ammoniak, Salthalt, samt nitrit i morgon vid lunch få se om inget värde har sprungit iväg.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote: Aha, träffade jag ägaren till den där burken (stora typ som många talat om) också :) kung. Det tänkte jag inte på. Det var så många nya ansikten där att jag hade svårt hinna med båda fota massa, kika fisk, prata UVC, Zeovit, gå på dass och allt vad vi nu hann med :)

Acurio: Jag hoppas att inte alla mina fiskar stryker med iaf :(

Ozon. Hur får jag tag på det och hur doserar / fixar jag det i akvariet? Dyrt? Krävs något speciellt?

För mig så är detta lite beroende på hur lång tid frakten tar på sig hit upp (oftast 2-3 dagar).

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tillägga att det är väldigt små prickar som sitter på fiskarna och ingen verkar besväras av dem. Och alla äter som hästar. Kastar sig över maten och verkar leva precis som vanligt. Inget kliande och inget deppande hos fiskarna. Men det kanske är annars i morgon på lunchen när jag kommer hem. Jag vet inte.

Och nu har wave boxen dött också. Så jag måste försöka få igång den i morgon få se om jag får upp cirkulationen i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, eller kan du gå på mitt tips ang damm UVc och promenera in på närmsta handelsträdgård och köpa ett 55W damm UV (eller 2x55W), då har du sparat en vacker slant (till nya firrar) och du har den under armen när du lämnar stället.

Ska kolla på detta. Det är ju som sagt lite akut och har jag det i handen nu direkt så väger det rätt så tungt än köra utan i 3-4 dagar iaf.

Ska ringa runt lite, men hittade inte så många handelsträdgårdar. Något annat man kan söka på kanske? Hmm

MVh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill att ni tar det lite lungt i diskussionerna med Ozon då för mycket ozondoserande kan direkt leda till (ännu mer) ökad stress och i värsta fall skapas diverse kemiska direkt dödliga ämnen. Själv har jag sett effekter av för mycket ozon-doserande för snabbt!

Ser inte varför ökad syretillsättning skulle ge effekter på prick...

Fortfarande; är dina fiskar "friska" och äter bra så vill jag fortfarande hävda att detta utbrott kommer att ge sig av sig självt! UV-C tillför inget annat än att det förhindrar en del nyproduktion av sporerna, men har fiskarna redan prick så är det bara att vänta ut det.

Se till att dom får mat med vitlök tillsatt, eventuellt kan du ta vitlöksklyftor i lite vatten i en mugg som fodret får ligga och blöta till sig i, för att sedan fiska upp fodret ur muggen och ner i karet... Mata mindre mängder flera gånger om dagen och se hur dom reagerar.

Äter dom som vanligt? Är någon hängig?

Som jag beskrev tidigare i någon tråd att man Xantharum beter sig lite udda och får prick varje gång någon ny individ blir idoppad i karet. Alla andra firrar klarar sig helt och hållet, ändå kör jag med Ocean Nutrition Formula 2 (som är vitlök i) och 20W UV-C kontinuerligt! Xantharum:en simmar på precis som annars och ser inte det minsta berörd ut. Prickarna försvinner helt på c:a 7-8 dagar... Klart mysko.

Jag vet precis hur paniken känns!

Och det där med damm-UV är inget dumt tips. Knata in till närmaste trädgårdshandel och spana i deras damm-avdelning och fråga personalen. Finns riktigt bra grejjer som man annars missar i djungeln av alla "saltvattenstillbehör" som kostar skjortan...

En del poängterar intresse för vad ammonium, nitrit & nitrat värdena är och det är nog främst NH4 och NO2 som skulle kunna framkalla stressen, förutom flytten och ny miljö. Båda dessa värden borde man kunna räkna med att dom får en liten topp när man doppar i så pass mycket djur på en gång, men med ett inkört akvarium som ditt så borde det gå till sig rätt snabbt, åtminstonde dom kritiska nivåerna.

Räkna med efterdyningar ett tag framöver tills det blivit stabilt igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Dem äter som galna och kastar sig över maten. Speciellt kirurgerna (paletterna och gula och veliferumen, kejsarna mm). Eller rättare sagt alla djur kastar sig över maten som om det vore det sista dem skulle göra. Ska hem på lunchen nu och checka av lite värden i akvariet, mata med vitlöksartemian som legat och grott sen igårkväll med vitlöksvatten.

Ingen var hängig vad jag såg iaf.

Jag kör med formula2 jag med. Och formula1. Visste inte det var vitlök i formula2?

Ang trädgårdshandlarna så hittade jag granngården, men deras UVC var ett UVC med inbyggt filter å allt (i en sån där tunna). Och det kostade 5300 kr för tunnan och ett 11w UVC )=

Så jag får leta vidare få se.

Ska mäta alla värden när jag kommer hem iaf få se hur dem ser ut.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV hjälper.

Pricksjukan går genom flera stadier. Utan att komplicera det så kan man säga att det första stadiet har fiskarna måttligt med prickar. Parasiterna släpper sedan för att sjunka ner till botten där de reproducerar sig x200 om jag minns rätt. Så nästa stadie blir oftast betydligt starkare. det är under denna period, reproduktionsstadiet som UV't verkligen kan göra en skillnad. Då parasiterna är frisimmande. UV't kommer självklart inte att döda alla parasiter, men det hjälper till med att se till att det "andra angreppet" inte blir fullt så hårt som det annars skulle bli.

Vitlök hjälper inte ett dugg mot just vita prick, däremot så hjälper det förmodligen mot tarmparasiter och andra "inre" sjukdomar. Vilket i sin tur kan leda till att fisken får en starkare motståndskraft mot tex prickar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...