Gå till innehåll

Prickproblem :(


fiend

Rekommenderade inlägg

Nu har jag mätt lite värden:

Ammoniak: 0 (enligt mig och en förbipasserande på gatan som vi både hjälptes till bedömma)

Nitrit: 0.0025 (svaaagt rosa ton om jag kollade från sidan. Det var 0 om jag kollade ovanifrån)

Nitrat: 0 (helt blankt)

Magnesium: 1350 (10 punkter kvar i sprutan. alltså vid 1.0)

Calcium: 330 (34 punkter kvar i sprutan)

PH: 8.3 (mörkgrönt)

KH: 6.4 (kvar 0.6 i sprutan)

Känns som att KH och CA är något lågt?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Som en liten side-note; noll i nitrat innebär att du måste mata dina koraller... annars svälter dom utan nitrater?

KH och Ca är fortfarande lågt! Dock har det absolut inget med det här att göra? Håll koll på Mg när du försöker höja Ca då dessa brukar gå hand-i-hand i vissa fall. KH höjs lättast med bikarbonat/triple buffer.

Utbrottet av prick "triggas" av stress, likt bukvattensot hos cikliderna. Att ogynnsamma värden i ditt kar skulle ställa till det verkar nästan lite långsökt om man tittar på dina resultat... Självklart ska nitrit vara = 0 och inget annat, men den där lilla mängden är försvinnande liten och rätt väntad med införseln av allt liv nyligen.

Självklart är det som Adddo säger att det inte är vitlöken i sig som bekämpar pricken, utan den gör fisken mer motståndskraftig mot såna här angrepp. Så gör även allmän fysiskt kondition på firrarna - är dom mätta och välmående så orkar dom ju mer... Som vi ungefär. :-)

Se till att ladda upp med UV-C och ta insuget nere vid botten för att försöka fånga upp så mycket du kan av ohyran. Se för sjutton till att inte ha för kraftig pump heller då så inte exponeringstiden blir lidande och UV:t effektlöst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Jag har bikarbonat blandat på flaska. Funderar på att börja pyttsa i lite av det och sedan fixa i CA-tillsatserna jag har och mäta varannan dag få se hur värdena börjar se ut.

Jag har lyckats få tag på UVC nu. 2 st 20w Deltec UVC. Och hittar jag en fungerande lampa till det så har jag 3 st 20w deltec UVC. Och det är även beställt nu 2 st 39w deltec UVC så förhoppningsvis så får jag igång dem med. Funderar även på att låna ett till 11w Deltec UVC. Kommer se ut som ett mangroveträsk av alla slangar som kommer gå ned på botten av akvariet här nu ett tag..

3 st 20w

1 st 11w

2 st 39w

= 149w deltec UVC.

Men vi får se hur mkt av det som kommer igång. 40w kan jag ha igång ikväll. 51w om jag har tur.

Mvh FRedrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just ja. Glömde ju. Har kollat upp dammUVC nu och det var omöjligt hitta i Umeå. Tydligen en riktigt dålig stad för dem som vill ha en damm =/

Och sedan har jag kollat med en privatperson som tidigare haft MÅNGA stora saltvattensakvarier. Har bara ett 720 med kirurger igång idag i sin butik. Skulle kolla upp det ikväll om han hade något kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV hjälper.

Pricksjukan går genom flera stadier. Utan att komplicera det så kan man säga att det första stadiet har fiskarna måttligt med prickar. Parasiterna släpper sedan för att sjunka ner till botten där de reproducerar sig x200 om jag minns rätt. Så nästa stadie blir oftast betydligt starkare. det är under denna period, reproduktionsstadiet som UV't verkligen kan göra en skillnad. Då parasiterna är frisimmande. UV't kommer självklart inte att döda alla parasiter, men det hjälper till med att se till att det "andra angreppet" inte blir fullt så hårt som det annars skulle bli.

Vitlök hjälper inte ett dugg mot just vita prick, däremot så hjälper det förmodligen mot tarmparasiter och andra "inre" sjukdomar. Vilket i sin tur kan leda till att fisken får en starkare motståndskraft mot tex prickar.

är du säker på att vitlök inte hjälper?? vitlök har antimokrobiella egenskaper, o kanske utsöndras på fiskens yta/fjäll?? som hos människan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag mätt lite värden:

Ammoniak: 0 (enligt mig och en förbipasserande på gatan som vi både hjälptes till bedömma)

Nitrit: 0.025 (svaaagt rosa ton om jag kollade från sidan. Det var 0 om jag kollade ovanifrån)

Nitrat: 0 (helt blankt)

Magnesium: 1350 (10 punkter kvar i sprutan. alltså vid 1.0)

Calcium: 330 (34 punkter kvar i sprutan)

PH: 8.3 (mörkgrönt)

KH: 6.4 (kvar 0.6 i sprutan)

Känns som att KH och CA är något lågt?

Mvh Fredrik

Hmm..som sagt...för lågt ca o kh. har du fått igång balling än??

kan va lättare att köpa en högkoncentrerad kalciumkloridlösning innan du staratr med balling så du sen startar med balanserade värden. de blir nog billigare också, eftersom ballinglösningarna är såpass utspädda. När du sen ligger på ca420 o kh9, så är värdena balanserade, o då kan du börja med balling, men exakt samma dosering från alla tre flaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att ingvar hellmalm ( tror han heter så ) här på forumet har skrivit endel om vitlök och prick osv, sök lite på forumet så hittar ni nog endel.

Han är väl "expert" på detta ämnet och jobbar med det om jag inte minns fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte dina vattenvärden som utlöser prick utan att du fått in parasiten med de nya fiskarna.

Förslag: Låt vattnet vara. bäst är inga förändringar just nu . Minska vattenvolym om du kan, kör de UV du får tag i med så bra pumpar som möjligt och mata med vitlökspreparerad mat. Om pricken ger sig så fortsätt ett tag till. Någon skrev i tråden om olika stadier på parasiten och den kommer gärna tillbaka om fisken inte hinner återfå god kondition.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote: Skulle tro dem kom från Linköping då ;)

Jag kan nog inte minska vattenvolymen speciellt mkt annat än stäga av sumpen. Ska strax iväg och hämta ett UVC nu på 20w. Ska kolla sen ikväll lite med de andra UVCgrejorna.

Håller på och matar med vitlökspreparerad noori, artemia och nu blir det snart nån annan vitlöksmat också tydligen.

Jag hoppas att mina beställda UVC kommer innan helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är du säker på att vitlök inte hjälper?? vitlök har antimokrobiella egenskaper, o kanske utsöndras på fiskens yta/fjäll?? som hos människan.

Vitlöks indränkt mat hjälper absolut!

Men det är i sig inget botemedel mot vitaprick. Det man hittat är att det hjälper i första hand mot tarmsjukdomar. Jag orkar inte söka fram källor nu, men det är relativt lätt att hitta på t.ex RC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar som sagt med detta sedan 35 år tillbaka. Vitlök hjälper inte alls mot prick som är parasiter.

Vitlök har en svag antibaktriell effekt och kan ev. lindra sekundärinfektioner med bakterier som kan ta död på fiskarna.

1 g pencillin motsvarar i effekt ung 125kg vitlök!!!!

Om du kan fånga fiskarna så gör följande:

Buffra söttvatten med bikarbonat till rätt pH (samma som karet) och även samma temp.

Tillsätt metylenblått (så att det blir ricktigt blått).

Dippa fiskarna 3-5 min så blir du av med nästan alla parasiter.

Använd gärna UV eller ozon för att minska smittan i karet.

Om du inte har koraller eller andra lägre djur i karet så är det även mycket effektivt att långsamt sänka salthalten till under 1.016 då dör all smitta i karet. Fiskar tålererar detta väl!

Jag har t.o.m haft Zebrazoma flavescens i sötvatten i över 1 mån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norsken: Det är jag medveten om, men som tur var så tar UVCt de frisimmande så dem förhoppningsvis inte förvärrar saken. Hoppas att fiskarna är starka att kämpa emot prickarna dem har nu.

Annars får jag köra fiskarna genom UVCt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag överväga en annan lösning..

Har ju ett akvarie stående här (450L) som jag funderar på om jag skulle kunna göra om till karantänsakvarie.

Och i karantänsakvariet så försöker jag sedan håva över någon fisk då och då. Försöka lura dem och få dem i håven på nåt sätt.. och ta nån fisk i taget.

Sedan så sötvattensdoppar jag fisken och ned med dem i karantänsakvariet (inte helt fyllt då alltså).. och kör UVC så det ryker om det i både karantän och i huvudkaret. Kan tom använda kopparbaserade medel i karantänsakvariet?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju bli stressigt för fisken, dvs mer prick. Jag har lite prick på min palett och en xanthurum, men ska ta det lungt då dom e tjocka o fina. Går det inte över får jag väl minska mitt bestånd av kirurger i karet(har kanske 1 eller 2 för mycket).

Jag tror att det är det bästa: ser dom välmående ut gör jag ingenting och det har gått bra hittils.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det blir mer prick för fisken om jag kan sötvattensdoppa dem och köra dem i ett helt rent akvarie med medicin och kurer och UVC..?

Det hänger jag inte med på.

Stressen den halvtimme när dem byter akvarie kan vara värt det tycker jag.

Som det är nu får fler och fler fiskar prick. Snart alla (om inte alla) har prick nu. Och dem får mer och mer. Kejsaren kliar sig och hepatusarna kliar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...