Gå till innehåll

Prickproblem :(


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Och nu åkte även min drömkejsare ned i metylen-blått-sötvattensdoppet. :)

Dem huseras där mellan 3-5 min och sedan åker dem ned i karantän.

Fällan som Pwin visade i en tråd här tidgare fungerar ypperligt bra! :D

Tack för den iden!

Var dock bara tvungen riva halva revet för att få ned den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev avrådd av flera här på guiden att inte köra karantän, medan andra tyckte jag skulle köra. Det blev att jag litade både på vad majoriteten här på guiden sa och vad handlarna sa att jag skulle göra. Dvs stoppa i fisken direkt i akvariet för att inte stressa dem onödigt mycket. Sagt och gjort, ingen karantän, vilket jag ångrar nu.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör göra så att

1) kolla noga i handlarens kar inte bara på den fisk du skall köpa utan på alla. En enda prick på en fena då finns det i karet även om den du skall köpa är perfekt.

2) dippa 3-5 min

3) i karrantän 3v för övervakning.

Ett tips jag hade en uppsättning av blomkrukor som enda inredning i karrantän samt även en något dämpad belysning (bara ett 18W rör).

Anledningen att hålla de 3v i karrantän var inte bara prick det finns andra smittsamma sjukdomar.

I varje fall ville jag inte riskera fiskar värda över 100000 i mitt huvudkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skall man mer tänka på i karantän?

Hur mycket ska man mata?

Vattenbyten?

Cirkulation etc?

Ett karantänkar måste ju dessvärre skötas enligt samma kriterier som ditt huvudkar, dvs bra cirk, bra skumning, mata ordentligt men ändå inte så de bildas nitrit/ammonium mm...dvs inte de lättaste..

Detta tycker jag är svårigheten med karantän..de blir ju ofta ett akvarium där man inte har samma möjligheter till att hålla god vattenkvalite...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta använder nog ingen skummare eller speciellt mkt cirkulation. I ditt 400 liters räcker det nog med en koralia elr liknande och ett rejält ytter/innerfilter. Vattenbyte kanske varannan/var tredje dag. Viktigt att det finns gömställen till alla fiskar. Man kan tillexempel ha avsågade PVC rör eller liknande, levande sten är onödigt allrahelst om du ska medicinera då blir stenen otjänlig.

Klart, har du skummare står o skräpar så använd den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara 1 st 106L och 2 st scanboxar på typ 50L att använda :)

Tänkte inte köra igång 450L till karantän.

Kör just nu bara 1 pump.. 1500L/h i den.

Finns inte mkt gömställen annat än kring pumpen. Funderar på att köra ned lite olika krukor som dem kan gömma sig i dock.

Har ingen skummare "extra". Dessvärre. Hur stora vattenbyten ska man göra t.ex?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes! :D

Fick äntligen över min sista hepatus. Låg och trycke under en sten.

Nu är den i metylenblåttsötvattensdoppet.

Aldrig mera hepatus i mitt stora kar må jag säga :) om dem inte är GRYMT välgödda och jag har ton med UVc redo, kört sötvattensdopp och haft dem i karantän 3 veckor+

Har gjort ett vattenbyte nu iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har jag sagt tidigare? hepatus har tydligen ett svagt immunförsvar. Mina 2st hade jag i 10 år och de blev 25 cm långa aldrig sjuka=ingen prick. Detta är normalt en tålig art utan prick!

Du behöver en bra cirkulation i karrantän, men inte mycket mer och absolut ingen skummare. Vattenvärdena i karrantän upphålles med vattenbyten där vattnet kommer från huvudkaret och därefter går i avloppet. Enkelt ordnat med en slang med droppar och överfyllnadsskydd där vattnet går i avloppet. På detta sätt så får du samma vatten i huvudkaret som i karrantän. Vid behov kan slangen stängas och ersättas med söttvatten och salthalten i karrantän långsamt sänkas ner till 1.016. Därefter kan man långsamt höja så det blir samma som i huvudkaret.

Du sköter altså karrantän med vattenbyten och inget annat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar: Hur löser man överfyllnadsskydd med mera till ett vanligt alukar som står mitt i vardagsrummet och inte har direktåtkomst till allt vad man nu kan tänkas behöva för att ta din lösning i drift :)

Som det är nu så gjorde jag ett vattenbyte i karantänskaret och tillsatte vatten från mitt stora kar till det nya och fyllde på med nytt vatten i det stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...