Gå till innehåll

Kan detta bli bra tror ni? 180 liters juwel rio-akvarium


Raur

Rekommenderade inlägg

Har ett 180 liters juwel rio-akvarium här hemma som jag hade tanke på att göra om till mitt första saltvattensakvarium.

Tekniken jag hade tänkt mig är denna:

1st Deltec MCE 600 (valde denna för att om jag senare vill ha större akvarium slipper jag köpa ny skummare)

2st Hydor koralia 2 som pumpar 2300l/t vardera

2st T5 Fauna Marine / Aqua sience blue 39w

2st T5 Fauna Marine / Aqua sience special 15000 39w

Sen tänkte jag mig ca 20-25 kilo LS.

Om jag har uppfattat det rätt, så använder man oftast inte inne- eller ytterfilter för rening såsom i sötvatten utan detta ska väl den levande stenen sköta tillsammans med skummare och cirkulationspumpar?

Förrutom levande sten, eventuell korallgrus, saltmätare, salt, tekniken jag nämnde här uppe och värmare, behöver jag nåt mer?

Har jag missat något akut som man "måste" ha?

Har försökt att läsa och åter igen läsa här på forumet om belysningar, bra skummare men tycker det är en enda djungel! Jag fastnade för just deltec-skummaren då jag dels blivit rekomenderad den och dels läst en del gott om den här.

Frågor finns ju ändå såklart. Är det risk att den översvämmas och placerar hela mitt saltvattensakvarievatten utanför mitt akvarium? Det är väl egentligen största farhågan då jag bor i hyreslägenhet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej!

Jag tycker det ser ut att vara rätt komplett startkit du har fått till. Jag tror att du så småning om kommer vilja föra till delar som exempelvis automatisk vatten påfyllnad. Det jag skulle fundera på at tillföra är en osmos. Denna har funktionen att rena bort diverse skit från kranvattnet. Värt att söka på osmos. Jag vet inte heller om du funderat på att ha en ytavrinning. Har du inte det bör du tänka tanken då du annars får en hinna på ytan som dels dämpar ljuset men även ser tråkig ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag tycker det ser ut att vara rätt komplett startkit du har fått till. Jag tror att du så småning om kommer vilja föra till delar som exempelvis automatisk vatten påfyllnad. Det jag skulle fundera på at tillföra är en osmos. Denna har funktionen att rena bort diverse skit från kranvattnet. Värt att söka på osmos. Jag vet inte heller om du funderat på att ha en ytavrinning. Har du inte det bör du tänka tanken då du annars får en hinna på ytan som dels dämpar ljuset men även ser tråkig ut.

Osmos hade jag tankarna på, det är mest min plånbok som inte håller med om att det är en lika bra idé som jag tycker just nu ;D

Sen har jag aldrig förstått mig på hur man kopplar ihop en osmosanläggning med kranar och så. Vad för kopplingar behöver man? Vilka osmosanläggningar är värda sina pengar och funkar bra? Ska man montera osmosanläggningen under diskbänken? Rinner den av sig själv då eller måste man öppna kranarna och spola på? Får man försöka ha dunkar där då som samlar upp detta osmosvatten?

Osmos kommer ju säkert komma det med (förr eller senare), så fort alla frågetecken om det hela rätas ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tror jag osmosen är helt värd att lägga pengar på då du annars kommer samla upp en massa skit i karet vart efter vattnet i karet dunstar. Det dunstar väldigt mycket vatten i ett saltvattenskar jämfört med ett sötvattenskar. Om jag vore du skulle jag börja skaffa mig saker och bygga uppkaret nu men inte starta det förren du har råd att köpa osmosen.

Ska nu försököka svara på dina frågor:

Vad för kopplingar behöver man?

Jag har anslutit min via en koppling som är gjort för tvättmaskin. Var bara att skruva ihop. Jag har läst mig till att den absulut inte ska anslutas till en blandare (ex vid badkaret) då du i värsta fall kan få vattnet att tryckas fel väh i systemen där vilket inte hyresvärden är så possitiv till.

Vilka osmosanläggningar är värda sina pengar och funkar bra?

Jag skulle kolla på de seriösa webbshoparna först och där titta på vad som finns som har silikatfilter. Har du sedan någon handlare i närheten ska du gå dit och titta också.

Ska man montera osmosanläggningen under diskbänken?

Deta är en samksak och vart man har plats.

Rinner den av sig själv då eller måste man öppna kranarna och spola på?

Den skall vara ansluten via en kran och rinner själv när kranen är öppen.

Får man försöka ha dunkar där då som samlar upp detta osmosvatten?

Jag har själv en 25 l dunk till mitt vatten som jag tillför som ersättning till avdunstat vatten. Stora baljer när jag ska blanda vatten till vattenbyte.

Jag vet inte vart du bor men jag skulle besöka någon i min närhet för att se hur det ser ut i verkligheten innan jag startar. Då kan du se detta IRL men även ge insperation till ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tror jag osmosen är helt värd att lägga pengar på då du annars kommer samla upp en massa skit i karet vart efter vattnet i karet dunstar. Det dunstar väldigt mycket vatten i ett saltvattenskar jämfört med ett sötvattenskar. Om jag vore du skulle jag börja skaffa mig saker och bygga uppkaret nu men inte starta det förren du har råd att köpa osmosen.

Ska nu försököka svara på dina frågor:

Vad för kopplingar behöver man?

Jag har anslutit min via en koppling som är gjort för tvättmaskin. Var bara att skruva ihop. Jag har läst mig till att den absulut inte ska anslutas till en blandare (ex vid badkaret) då du i värsta fall kan få vattnet att tryckas fel väh i systemen där vilket inte hyresvärden är så possitiv till.

Vilka osmosanläggningar är värda sina pengar och funkar bra?

Jag skulle kolla på de seriösa webbshoparna först och där titta på vad som finns som har silikatfilter. Har du sedan någon handlare i närheten ska du gå dit och titta också.

Ska man montera osmosanläggningen under diskbänken?

Deta är en samksak och vart man har plats.

Rinner den av sig själv då eller måste man öppna kranarna och spola på?

Den skall vara ansluten via en kran och rinner själv när kranen är öppen.

Får man försöka ha dunkar där då som samlar upp detta osmosvatten?

Jag har själv en 25 l dunk till mitt vatten som jag tillför som ersättning till avdunstat vatten. Stora baljer när jag ska blanda vatten till vattenbyte.

Jag vet inte vart du bor men jag skulle besöka någon i min närhet för att se hur det ser ut i verkligheten innan jag startar. Då kan du se detta IRL men även ge insperation till ditt kar.

Bor i Malmö men känner ingen bekant alls med saltvattensakvarium tyvärr.

Men tack för dina svar, de var väldigt utförliga och bra och rätade ut en hel del frågetecken faktiskt :) Du har ingen osmosanläggning du själv kan rekomendera som bra?

Såg en Aqua Medic standard 150 som ger 150 liter per dygn, men det antar jag den ger om den är "på" ett helt dygn. Den var ju inte fasligt dyr heller, 1700:-

Får man med alla eventuella kopplingar och slangar som man behöver för att komma igång eller brukar man behöva köpa dessa utöver själva "paketet"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! jag har haft saltvattenskar i ca 7 år nu och inte använt osmos..... Det fungerar alldeles utmärkt iallfall. men om du ska ha stenkoraller är osmos ett stort A i teknik..... Jag har precis beställt en själv och hoppas nu kunna sätta in litet stenkoraller i framtiden. Annars är skummning det viktigaste tycker jag och vattenbyte samt tester..... Kolla ph, kh, nitrit, nitrat och ammonium. Det ger bra fingervisning om allt är ok. Annars kan du fixa en Rowaphos med en mindre pump och i den kan du ha olika filtermaterial, fosfatremover, aktivt kol, levande sten mm. Det bra med den är att du har den utanför ditt akvarium med en pump i akvariet, eller extern pump! Kostar inte mycket heller!!!! Bara ett tips till!!! Levande sten som filtermaterial i akvariet, räcker inte som filter... Det är bra men du kommer att behöva filter!

Mvh Per.....

Mvh Per....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en AquaticNature -Antarctica osmos+silikatfilter. Den kör jag varannan vecka och fyller då upp 4 dunkar.

- En 30 liters dunk

- En 25 liters dunk

- En 10 liters dunk

- En 5 liters dunk

Jag fyller upp dunkarna varannan vecka och det tar mindre än en dag.

Jag kopplar osmosen till duschslangen i badrummet och jag har inte köpt några speciella kopplingar till detta. Jag har satt dit ett snöre i de 2 hålen som finns på osmosplattan och i ändarna knutit fast små 'karbinhakar' som jag krokar i duschanordningen. Hakarna köper man för några kronor på Biltema.

Efter att jag producerat vatten hakar jag bort osmosen, stoppar den den i en låda som jag ställer i garaget. Osmosen får inte torka ut mellan användandet, därför garaget. Får dock inte vara ett garage utan isolering eftersom den kan spricka om minusgrader uppstår.

Mitt råd är att inte starta utan osmos. På denna punkten är jag mycket bestämt och har så blivit pga alla goda råd jag fått här på SG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en AquaticNature -Antarctica osmos+silikatfilter. Den kör jag varannan vecka och fyller då upp 4 dunkar.

- En 30 liters dunk

- En 25 liters dunk

- En 10 liters dunk

- En 5 liters dunk

Jag fyller upp dunkarna varannan vecka och det tar mindre än en dag.

Jag kopplar osmosen till duschslangen i badrummet och jag har inte köpt några speciella kopplingar till detta. Jag har satt dit ett snöre i de 2 hålen som finns på osmosplattan och i ändarna knutit fast små 'karbinhakar' som jag krokar i duschanordningen. Hakarna köper man för några kronor på Biltema.

Efter att jag producerat vatten hakar jag bort osmosen, stoppar den den i en låda som jag ställer i garaget. Osmosen får inte torka ut mellan användandet, därför garaget. Får dock inte vara ett garage utan isolering eftersom den kan spricka om minusgrader uppstår.

Mitt råd är att inte starta utan osmos. På denna punkten är jag mycket bestämt och har så blivit pga alla goda råd jag fått här på SG.

Då kanske du kan hjälpa mig med en annan grej.

Filter!

Ha det eller ej? Räcker det med levande sten eller måste jag ha ett inne/ytterfilter? ska jag behålla den filterbehållare som finns i mitt juwel rio 180 kar eller ta bort det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett tips till!!! Levande sten som filtermaterial i akvariet, räcker inte som filter... Det är bra men du kommer att behöva filter!

Det var tufft skrivit. Vad menar du för filter? Här på SG är filter bannlysta, man blir snudd på idiotförklarad om man använder filter.

Själv använder jag en Fluval pump inne i karet med original filter som jag gör rent varje vecka just för att få bort svävande partiklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske du kan hjälpa mig med en annan grej.

Filter!

Ha det eller ej? Räcker det med levande sten eller måste jag ha ett inne/ytterfilter? ska jag behålla den filterbehållare som finns i mitt juwel rio 180 kar eller ta bort det?

Jag vet inte hur ett Juwel rio 180 ser ut eller vilket filter det har men jag skulle definitivt använda någon slags filtersvamp som tar hand om grova partiklar + eventuella alger som uppstår tidigt eller så länge man har förhöjda fosfat värden.

Jag använder inte mitt filter för nedbrytning, det får levande stenen ta hand om. men jag är sugen på att koppla på ett ytterfilter för nedbrytning, men skall försöka avstå eftersom jag bestämt mig för att köra så tekniklöst det bara går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var tufft skrivit. Vad menar du för filter? Här på SG är filter bannlysta, man blir snudd på idiotförklarad om man använder filter.

Själv använder jag en Fluval pump inne i karet med original filter som jag gör rent varje vecka just för att få bort svävande partiklar.

Med filter menar jag de klassiska inne- ytterfiltren man använder i sötvatten. Men jag hade också för mig att levande sten fyllde den funktionen mer än väl istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos hade jag tankarna på, det är mest min plånbok som inte håller med om att det är en lika bra idé som jag tycker just nu ;D

Lina, jag skulle välja bort en dyr skummare till förmån för en osmos. Själv använder jag en billig skummare som jag driver med en gammal hederlig luftpump. En sådan + pump tror jag kostar ca 400-600 kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Saltvattensguiden. ser att du fått mycket hjäl redan å det är ju trevligt.

Skulle rekommendera ett osmosfilter AquaticNature -Antarctica osmos+silikatfilter

Ser att du bor i Malmö så ett tipps är att åka över till Köpenhamn och besöka Klownfisken och kolla in vad han har i utbud men annars så finns ju givetvis webbutiker att beställa ifrån oxså.

Vet ej om det finns några saltvattensaffärer i malmö

Har ditt juwel rio akvarium en svartlåda på högersidan?

Rio_180_spec.jpg

Är det verkligen T5 lysrör i denna ramp du har

T5 lysrör är bara 15 tjocka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns duktiga akvarister i Malmö. Du kan söka på medeleemmar här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/memberlist.php?do=search eller så startar du en tråd och frågar om någon i Malmö vill visa sitt kan samt teknik. De flesta är välvilliga till det då de i normala umgängeskretsen är kraftfull slut på att höra om saltvatten.

Jag skulle göra som Knut om jag använde filter. Någon gång då och då en kortare stund för att ta bort flyttande partiklar från vattnet. Sedan måster man göra rent dem noga för att det inte ska bli nitritgenerator av filtret. Till skillnad till knut skulle jag inmte sätta osmosen på blandaren utan göra ett extra uttag för att inte hyresvärden skulle vli sur. Jag tror dessutom att de flesta hyresvärdar sätter dit ett uttag för tvättmaskin till en rimlig kostnad om du frågar. Sedan kan man ändå ta bort den som Knut skriver om man inte har plats för den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Saltvattensguiden. ser att du fått mycket hjäl redan å det är ju trevligt.

Skulle rekommendera ett osmosfilter AquaticNature -Antarctica osmos+silikatfilter

Ser att du bor i Malmö så ett tipps är att åka över till Köpenhamn och besöka Klownfisken och kolla in vad han har i utbud men annars så finns ju givetvis webbutiker att beställa ifrån oxså.

Vet ej om det finns några saltvattensaffärer i malmö

Har ditt juwel rio akvarium en svartlåda på högersidan?

Rio_180_spec.jpg

Är det verkligen T5 lysrör i denna ramp du har

T5 lysrör är bara 15 tjocka

Det är en sådan filterbox i hörnan ja, men belysningen jag har nu är inte orginalet utan en från aquastyle med 4x39w t5 :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också ett Juwel. Om du bara "täpper" igen all hål, med tex silikon, på den svarta boxen i hörnan förutom gallret som är längst upp vid ytan så kan du få till ytavrinning där. Ev får du sätta in en kraftigare pump än den som är orginal. Är det 600l orginal i den?

Vad gäller osmos så gör jag också som nån här också sa. Kopplar in den i duschen (tar bort duschslangen). En liten kopplingsplugg på K-rauta i Svågertorp fick jag köpa dock :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller osmos så gör jag också som nån här också sa. Kopplar in den i duschen (tar bort duschslangen). En liten kopplingsplugg på K-rauta i Svågertorp fick jag köpa dock

Jag tar inte bort duschslangen, jag tar bort duschhuvudet och kopplar duschslangen direkt i osmosslangen, jag behövde då inte köpa någon extra koppling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också ett Juwel. Om du bara "täpper" igen all hål, med tex silikon, på den svarta boxen i hörnan förutom gallret som är längst upp vid ytan så kan du få till ytavrinning där. Ev får du sätta in en kraftigare pump än den som är orginal. Är det 600l orginal i den?

Vad gäller osmos så gör jag också som nån här också sa. Kopplar in den i duschen (tar bort duschslangen). En liten kopplingsplugg på K-rauta i Svågertorp fick jag köpa dock :)

Eftersom jag är helt novis så vill jag ju gärna veta lite vad för fördelar det hade gett mig med ytavrinning där :) Tar det bort fetter från ytan och hur funkar det rent praktiskt? Ska vattnet bara rinna ner där och sen med pump pumpas tillbaka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen är att du blir av med den film som annars kan samlas på ytan och den kan man sedan låta fara ut i karet igen så det blir lättare att få in det i skummaren, eller så låtter man skummaren ta sitt vatten från detta facket, och då är chansen att få bort det ännu större, då det kan skummas ut istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen är att du blir av med den film som annars kan samlas på ytan och den kan man sedan låta fara ut i karet igen så det blir lättare att få in det i skummaren, eller så låtter man skummaren ta sitt vatten från detta facket, och då är chansen att få bort det ännu större, då det kan skummas ut istället.

Ah! Vad smart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...