Gå till innehåll

Optimerat osmos?


zacha

Rekommenderade inlägg

Har några frågor till ni som kan kemi.

Hur optimerar man osmosvattnet tänker främst på,calcium,magnesium alltså hur gör man för att få högt phoch kh värde.Skall man sila det över krossat snäckskal, brunnskalk ,annan kalkrik media,kan man använda kalkreaktor???? ,ja vad säger ni?

Sak samma med saltvattnet man fyller på med (osmos+saltblandning) hur optimerar man det?

Varför jag frågar är att när jag blandar osmosvatten ock instant oceansalt,så får jag låga värden på just calcium ock magnesium.

Har ej mätt mitt osmosvatten har ej söttvattentester för calcium,magnesium,men innan jag köpte min osmosrenare körde jag med orenat kranvatten vilket innehöll mycket kalk (bor i skåne).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Visst är det en bonus att få i mycket kalk genom kranvattnet, men troligen får du med en hel del annat oxo som man inte alls är lika intresserad av...

Själv är jag inte så där jättenöjd med Instant Ocean heller, du skulle ju kunna testa någon annan saltsort.

Poängen med osmosvattnet är just att det ska vara rensat från allt så det är inte så mycket att mäta på. Satsa på att blanda osmosvatten och bra salt vid byten, och ersätt kalciumförbrukningen enligt någon av de olika standardiserade metoderna (det finns väl en artikel här på siten om det)? Att bara byta vatten kan aldrig fixa akvariets kalciumförbrukning (om man inte byter allt vatten på en gång, vilket man inte vill).

Har du ett mindre akvarium borde du kunna komma rätt långt med att bara ersätta allt avdunstningsvatten med kalkvatten (blandat från osmosvatten och kalciumhydroxid). Antingen manuellt med någon droppmetod, eller en kalkreaktor (finns ett par diskussioner på forumet om hur man bygger själv om man inte vill köpa). För större kar/högre förbrukning används även/istället kalcumreaktor (där pH-sänkt vatten löser upp korallgrus).

Det var någon på forumet för något år sedan som försökte lösa kalkfrågan genom att göra en DSB av enbart någon säck trädgårdskalk. Tyvärr hörde jag aldrig resultatet av experimentet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker igen frågan var inte hur man uppehåller en optimal nivå på calcium ock magnesium i akvariet(om du andreas kollar under bilder-era akvarium så ser du att jag använder mig av några metoderna du nämner).

Utan om man nu teoretiskt har bra värden i akvariet men byter ut en viss procent i veckan med nytt saltvatten som har sämre värden så får man tillsätta extra calcium ock magnesium vilket gör att men får justera värdena ock sedan mäta kanske tillsätta mera,vilket gör allt mycket svårare det bästa måste vara att ersätta det gammla vattnet med ett som har rätta värden från början.

Är det så enkelt att bara byta saltsort? är det så borde detvara någon mer än jag som har samma problem för det är ett populärt märke vad jag har förstått.

Då blir det en ny fråga vilket märke är det "bästa" tja vad säger ni för jag är väll inte ensam om detta problem eller???

Mvh Zacha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höj värdet på kalcium i akvariet med kalciumklorid.

2 dl / vecka höjer mitt 540 liters från 420-470

Tänk dock på att byta vatten någolunda regelbundet då du kan få lite obalans i salterna.

GLÖM DET... såg att frågan rörde annat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest erniebernie

Frågan är nog hur man kan återställa osmosvattnet vad det gäller mineraler,spårämnen etc. Det måste ju finnas bättre sätt än att köpa dyra tillsatser????????????? kan man inte köra typ kalkreaktor i en balja med osmosvatten? då behöver man ju inte oroa sig över lågt ph etc.,eller???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Kolla tabell 4 på den här sidan: http://reefkeeping.com/issues/2003-03/rs/feature/index.htm (har ni inte läst artikeln innan så är det ett intressant tips i allmänhet). Syntetiska saltblandningar är en hel vetenskap, och det skiljer massor mellan olika salter - något som artikeln visar. Nöjer man sig med att kolla på calcium så ser man att Instant Ocean är kasst på det. Att det är högt på bly, kadmium osv blir man inte gladare av. Må vara att siffrorna är lite gamla numera och man inte vet exakt om de stämmer längre. "Nu med ny formula" ni vet...

Om du tar osmosvatten, mättar det på tex calcium, och sedan blandar det med salt så lär du istället få problem med att allt salt inte löser sig, att det blir fällningar och att man ändå inte har koll på hur bra det blir.

Det vanligaste är som sagt att maxa avdunstningsvattnet genom kalkreaktor eller kalkvatten. Jag läste en artikel härom veckan som demonstrerade att det gick utmärkt att ha färdigblandat mättat kalkvatten stående i flera veckor och använda som påfyllningsvatten under rätt förhållanden. Han fyllde helt enkelt en hel plasttunna med osmosvatten, mättade det med kalciumhydroxid och hade lock på det fram till nästa blandning (och automatisk påfyllning till karet naturligtvis). Den extra kalciumhydroxiden var tillräckligt för att ersätta det lilla som bands till luftens koldioxid.

När det gäller dyra tillskott av spårämnen etc... Tittar man på Dr. Shimek med flera så verkar de anse att alla dessa tillsatser är något som tillverkarna glatt lyckas sälja utan att behovet finns. Tillverkarnas doseringsrekomendationer är i överkant, det finns någon artikel som visar att överskott för vissa ämnen är skadligare än brist. Att lägga pengarna på bra salt och köra regelbundna lagom stora vattenbyten är nog vettigare.

"Bästa saltet" är nog en diskussionsfråga. Jag har inte hållt på länge nog för att ha en välgrundad åsikt. Just nu kör jag Tropic Marine. Många väntar med spänning på den stora saltundersökningen som var på G, men jag vet inte om det rinner ut i sanden eller blir av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst har jag sett artikeln det är intresant att man inte kan få sjöborrslarver att överleva i vissa av blandningarna ex instant osean!!!!!

Men denna artikel Practical Fishkeeping magazine Buyers guide to marine salt.htm så är calcium ock magnesiumvärderna lägre i tropik marins blandning än i instant oseans,Som amatör så blir man förvirrad vilket av dom olika testerna kan man lita på.

Har sett att tex div sidor om ciklider på nättet så rekodomerar dom att sila osmosvattnet över tex korallgrus,krossade snäckskal för att få ett "hårdare" vatten.

När blandade mitt osmosvatten med instant oseansalt så låg kalciumvärdet på 320 ppm (seachemtest) ock magesiumvärdet på900 ppm (saliferttest) , när jag sedan tog ock silade osmosvattnet över krossat snäckskal,brunnskalk ock blandade det med instant oseansalt fick jag ett calciumvärde på360 ppm ock magnesiumvärde på 1000 ppm,det blev högre värden men ändock inte domrätta värdena vilket man skall kunna kräva av tillverkare som gör salterna.

Som det är nu byter man vatten mäter ock tillsätter exempelvis mera magnesium som kanske kommer från samma tillverkare som en gång gjorde saltet bra affär för dom.

Varskall det stora salttestet att visas någonstans?

Är det någon som vet ett test på salt som kan följa? när många av testerna kommer fram till ett bra salt så finns det baraatt köpa iUSA , har hört om ett som heter meersalt är det bra?

Mvh Zacha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic marine har kommit med ett nytt salt som heter pro reef. Detta har en kalciumhalt på 400 enligt tillverkaren. Jag har köpt det i Södertälje och använt det i två månader nu och har inga problem med sänkningar av calciumhalten vid byte av vatten.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest Andreas Lange

Men denna artikel Practical Fishkeeping magazine Buyers guide to marine salt.htm så är calcium ock magnesiumvärderna lägre i tropik marins blandning än i instant oseans,Som amatör så blir man förvirrad vilket av dom olika testerna kan man lita på.

Bara för att få in en riktig länk:

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article .php?article_id=57

Var skall det stora salttestet att visas någonstans?

Här finns planerna: http://www.inlandreef.com/Testing/SaltStudy.html

Hur det går diskuteras här: http://www.reefs.org/phpBB2/viewtopic.php?t=38052

Det har hållt på mer än 2 år med planering och finansiering, de sägs vara klara til 3/4. Problemet som de pekar på nu är att Inland Reef (som ska göra testet men som numera egentligen är konverterade till astronomibutik) har blivit stämda för en av sina gamla undersökningar (gissningsvis den här bluffprodukten: http://www.inlandreef.com/Testing/Eco.html), och under tiden vågar de inte lägga ut några nya saker. Jädra amrikanska rättssystem...

Här är en annan sammanställningslänk, inte så lysande men bättre än inget:

http://saltaquarium.about.com/cs/seasaltmixes/l/aa090503b.ht m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog byta salt har kollat å mätt en del olika nyblandae saltsorter själv å det jag kommer fram till är att aqua medic salt är väldigt bra nivåer nyblandat så som Ca,Magnecium , PH kommer inte ihåg vilka varden jag fick fram å dom är inte vetenskapligt gjorda utan med vanligt osmosvatten å mina tester som jag har till karet.

Tror du kan lösa många av dina problem där.

Sen kanske det inte är någon nackdel att sila vattnet över snäckskal eller vad det va du nämde men det verkar lite överarbetat enligt mig det ska inte behövas.

Hoppas det gav dig någorlunda svar på din fråga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tack Jimmy. För ett intresant inlägg,har bestämt mig för att använda aqua medic salt,men vilket använder du? (eller ni andra??) reef saltet eller ,meersaltet( som jag har frågat om någon vet något om i ett tidigare inlägg2004 july 02utan något svar).Lutar åt att jag köper reef saltet kör det till varannat vattenbyte,resten av bytena blir (50%) crystal clear.Tacksam för ny fräscha inlägg i" optimerat osmos"/Nu skall den nya450 burken fyllas med "rätt " saltblandning från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder mig av HW professional sea salt. Hw salt har tyvärr en stämpel på sig att vara dåligt men jag har använt det förr och så även nu och jag är hur nöjd som helst med saltet. När jag har kört fram osmosvatten och blandat upp med salt så ligger kalciumet på 400-410, Magnesium ligger lite lågt (1080mg/l) men jag undrar verkligen om detta alltid stämmer för jag hade 1020mg/l innan mitt 40% iga vattenbyte och 2 dagar efter så var det 1390mg/l. Jag tycker att Hw salt är ruggit bra och kommer inte att byta till något annat märke.Jag har verkligen blivit övertygad om detta salts förträfflighet. Missförstå mig inte nu och tro att jag har betalt för att göra reklam för det,kan hålla med att det låtersom reklam när jag går på så hehe.. men så är inte fallet. Instant ocean, Tropic marin mm lever på en hög marknadsföring och modetrend. Alla har väl sin favorit och vurmar för den. Helt okey att tycka olika. Tror sen att det kanske inte är så himla stor skillnad på de olika märkena i det stora hela

Du säger också att du får låga värden på kalcium och magnesium på instant ocean. Har du mätt upp värderna på något annat salt? Använder du Saliferts profitester? Saliferts tester är de enda som är någorlunda tillförlitliga så är det bara, inget snack om saken där i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är innehållsdeklarationen på HW saltet. Läs mer på http://www.hw-wiegandt.de/Englisch/Meersalz/meersalz.html

<TABLE id=Tabelle6 cellSpacing=3 cellPadding=1 width=339 border=2>

<T>

<TR>

<TD colSpan=4>

Table of elements contained in hw seawater in concentration and distribution at a specific density of 1.025</TD></TR>

<TR>

<TD width=107>

Elements</TD>

<TD width=57>

Quantity</TD>

<TD align=right width=62>

Unit</TD>

<TD width=76 ?>per kg

</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

CL</TD>

<TD width=57>

19,8</TD>

<TD align=right width=62>

g/l</TD>

<TD width=76>

19,4</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Na</TD>

<TD width=57>

11,0</TD>

<TD align=right width=62>

g/l</TD>

<TD width=76>

10,8</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

SO4</TD>

<TD width=57>

2,8</TD>

<TD align=right width=62>

g/l</TD>

<TD width=76>

2,7</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Mg</TD>

<TD width=57>

1,3</TD>

<TD align=right width=62>

g/l</TD>

<TD width=76>

1,3</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Ca</TD>

<TD width=57>

431</TD>

<TD align=right width=62>

mg/l</TD>

<TD width=76>

420</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

K</TD>

<TD width=57>

410</TD>

<TD align=right width=62>

mg/l</TD>

<TD width=76>

400</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Br</TD>

<TD width=57>

72</TD>

<TD align=right width=62>

mg/l</TD>

<TD width=76>

70</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Sr</TD>

<TD width=57>

8</TD>

<TD align=right width=62>

mg/l</TD>

<TD width=76>

8</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

B (H3BO3)</TD>

<TD width=57>

5</TD>

<TD align=right width=62>

mg/l</TD>

<TD width=76>

5</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Si</TD>

<TD width=57>

3</TD>

<TD align=right width=62>

mg/l</TD>

<TD width=76>

3</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

F</TD>

<TD width=57>

1,3</TD>

<TD align=right width=62>

mg/l</TD>

<TD width=76>

1</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Li</TD>

<TD width=57>

174</TD>

<TD align=right width=62>

µg/l</TD>

<TD width=76>

170</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Rb</TD>

<TD width=57>

123</TD>

<TD align=right width=62>

µg/l</TD>

<TD width=76>

120</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Ba</TD>

<TD width=57>

12</TD>

<TD align=right width=62>

µg/l</TD>

<TD width=76>

12</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Mo</TD>

<TD width=57>

10</TD>

<TD align=right width=62>

µg/l</TD>

<TD width=76>

10</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

J</TD>

<TD width=57>

5</TD>

<TD align=right width=62>

µg/l</TD>

<TD width=76>

4</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

As</TD>

<TD width=57>

2</TD>

<TD align=right width=62>

µg/l</TD>

<TD width=76>

2</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

V</TD>

<TD width=57>

1</TD>

<TD align=right width=62>

µg/l</TD>

<TD width=76>

1,5</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Ti</TD>

<TD width=57>

984</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

960</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Sn</TD>

<TD width=57>

779</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

760</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Al</TD>

<TD width=57>

103</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

100</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Ni</TD>

<TD width=57>

410</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

400</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Cs</TD>

<TD width=57>

308</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

300</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Zn</TD>

<TD width=57>

297</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

290</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Cu</TD>

<TD width=57>

205</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

200</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Cr</TD>

<TD width=57>

185</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

180</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Sb</TD>

<TD width=57>

154</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

150</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Se</TD>

<TD width=57>

113</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

110</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

W</TD>

<TD width=57>

92</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

90</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Mn</TD>

<TD width=57>

90</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

88</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Fe</TD>

<TD width=57>

75</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

73</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Zr</TD>

<TD width=57>

28</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

27</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Ga</TD>

<TD width=57>

22</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

21</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Pb</TD>

<TD width=57>

19</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

19</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Y</TD>

<TD width=57>

13</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

13</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Hf</TD>

<TD width=57>

7</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

7</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Au</TD>

<TD width=57>

5</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

5</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

La</TD>

<TD width=57>

4</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

4</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Ce</TD>

<TD width=57>

3</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

3</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Ta</TD>

<TD width=57>

3</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

3</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Ge</TD>

<TD width=57>

4</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

4</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Co</TD>

<TD width=57>

3</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

3</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Nd</TD>

<TD width=57>

2</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

2</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Ag</TD>

<TD width=57>

2</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

2</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Hg</TD>

<TD width=57>

1</TD>

<TD align=right width=62>

ng/l</TD>

<TD width=76>

1</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Dy</TD>

<TD width=57>

871</TD>

<TD align=right width=62>

pg/l</TD>

<TD width=76>

850</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Er</TD>

<TD width=57>

871</TD>

<TD align=right width=62>

pg/l</TD>

<TD width=76>

850</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Gd</TD>

<TD width=57>

825</TD>

<TD align=right width=62>

pg/l</TD>

<TD width=76>

815</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Yb</TD>

<TD width=57>

769</TD>

<TD align=right width=62>

pg/l</TD>

<TD width=76>

750</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Sc</TD>

<TD width=57>

615</TD>

<TD align=right width=62>

pg/l</TD>

<TD width=76>

600</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Pr</TD>

<TD width=57>

574</TD>

<TD align=right width=62>

pg/l</TD>

<TD width=76>

560</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Sm</TD>

<TD width=57>

564</TD>

<TD align=right width=62>

pg/l</TD>

<TD width=76>

550</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Tm</TD>

<TD width=57>

144</TD>

<TD align=right width=62>

pg/l</TD>

<TD width=76>

140</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Cd</TD>

<TD width=57>

103</TD>

<TD align=right width=62>

pg/l</TD>

<TD width=76>

100</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

In</TD>

<TD width=57>

103</TD>

<TD align=right width=62>

pg/l</TD>

<TD width=76>

100</TD></TR>

<TR>

<TD width=107 height=18>

Bi</TD>

<TD width=57>

27</TD>

<TD align=right width=62>

pg/l</TD>

<TD width=76>

27</TD></TR></T></TABLE>

<TABLE id=Tabelle10 cellSpacing=3 cellPadding=1 width="50%" align=right border=1>

<T>

<TR>

<TD width="37%">

Bioelements</TD>

<TD width="20%">

Quantity</TD>

<TD align=right width="21%">

Unit</TD>

<TD width="20%">

per kg</TD></TR>

<TR>

<TD width="37%" height=18>

Meso-inosite</TD>

<TD width="20%">

271,6</TD>

<TD align=right width="21%">

µg/l</TD>

<TD width="20%">

265</TD></TR>

<TR>

<TD width="37%" height=18>

Vitamin E</TD>

<TD width="20%">

205,0</TD>

<TD align=right width="21%">

µg/l</TD>

<TD width="20%">

200</TD></TR>

<TR>

<TD width="37%" height=18>

Vitamin C</TD>

<TD width="20%">

30,8</TD>

<TD align=right width="21%">

µg/l</TD>

<TD width="20%">

30</TD></TR>

<TR>

<TD width="37%" height=18>

Glycine</TD>

<TD width="20%">

26,7</TD>

<TD align=right width="21%">

µg/l</TD>

<TD width="20%">

26</TD></TR>

<TR>

<TD width="37%" height=18>

Leucine</TD>

<TD width="20%">

26,7</TD>

<TD align=right width="21%">

µg/l</TD>

<TD width="20%">

26</TD></TR>

<TR>

<TD width="37%" height=18>

Nicotinacid-amide</TD>

<TD width="20%">

13,3</TD>

<TD align=right width="21%">

µg/l</TD>

<TD width="20%">

13</TD></TR>

<TR>

<TD width="37%" height=18>

Vitamin A</TD>

<TD width="20%">

9,2</TD>

<TD align=right width="21%">

µg/l</TD>

<TD width="20%">

9</TD></TR>

<TR>

<TD width="37%" height=18>

Vitamin B!</TD>

<TD width="20%">

512,5</TD>

<TD align=right width="21%">

µg/l</TD>

<TD width="20%">

500</TD></TR>

<TR>

<TD width="37%" height=18>

Vitamin B12</TD>

<TD width="20%">

410,0</TD>

<TD align=right width="21%">

µg/l</TD>

<TD width="20%">

410,0</TD></TR>

<TR>

<TD width="37%" height=18>

L-Tyrosine</TD>

<TD width="20%">

410,0</TD>

<TD align=right width="21%">

µg/l</TD>

<TD width="20%">

400</TD></TR>

<TR>

<TD width="37%" height=18>

Vitamin H</TD>

<TD width="20%">

102,5</TD>

<TD align=right width="21%">

µg/l</TD>

<TD width="20%">

100</TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest erniebernie

Testvärden i all ära ,det verkar ju helt och hållet bero på vilket fabrikat på testet man använder! Finns det ngn. som har provat olika salter och märkt om korallerna reagerat positivt eller negativt? Det måste ju vara det avgörande,eller?

M.V.H. erniesmiley5.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag är ute efter är att det ärsamma värden på osmosvattnet blandat med syntetsalt så som det är i karet(förutsatt att man har dom rätta värdena som strävar efter),ej lägre. Greken skrev att han hadde bra värde på kalciumet när han använder Tropic marin pro reefsmiley1.gif,ock Jimmy fick "bra nivåer" med Aqua medicsalt smiley1.gif(vilket av sorterna?) samt . J.Svärd ficknormala värden genom att använda HW professional sea saltsmiley1.gif,fråga var köper du det saltet ?.Ock som erniebernie undrar ni som har bytt saltsort vad blev resultatet? bättre eller ??.Jo J.Svärd jag använder saliferts tester till det mesta men föredrar seachems test till kalcium så som jag skrev july 02.Vilket fall som helst så slutar jag nog med instant ocean saltet så som jag ser det ,det finns nog bättre saltsorter på marknaden nu tror jag ,fel kan man hasmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...