Gå till innehåll

Röda Havet - Arter vi kommer få se mindre av?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Om det blir/är så att det blir/finns ett exportförbud på fisk från Röda Havet.

(*edit ändrat från import till export, tankefel.)

Någon kanske är bättre insatt i hur det ligger till för tillfället.

Vilka arter är det vi kommer sluta se i våra butiker eller få se mindre av om detta händer?

Här är de jag kan komma på, vilka mer finns det?

Pseudochromis fridmani

Acanthurus sohal

Pomacanthus asfur

Pomacanthus maculosus

Chaetodon larvatus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som verkar vara på gång är exportrestriktioner/förbud - det ver ju inte så enkelt innan heller;-)

Det finns några endemiska rödahavsfjärilar till om jag inte minns fel, men dessa har väl inte varit så vanliga hittills i alla fall.

är det inte en till kandidat på semilarvatus bilden? siganus Sp

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört en del uppgifter om en större odling av saltvattensfisk i Israels del av Röda havet. Någon som hört talas om denna. Fridmani bör ju vara en given fisk i så fall. Off topic - Drakfisken - jag vet en som hade fridmani för ett tag sedan - skall kolla upp det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart har du hört detta Jaken? Importförbud tror jag nog inte på men exportförbud kan ju vara möjligt. Om det är importförbud så borde de finnas med på EU:s lista.

MVH Lasse

Sorry tänkte fel, menade exportförbud. Har ändrat i inlägget.

Jag gissar vi kommer få se mer av sådana restriktioner i framtiden. Förhoppningsvis blir det en väckarklocka för odling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry tänkte fel, menade exportförbud. Har ändrat i inlägget.

Jag gissar vi kommer få se mer av sådana restriktioner i framtiden. Förhoppningsvis blir det en väckarklocka för odling.

Vi kommer troligtvis att få det på sådana ställen där turismen är det främsta inkomstkällan eftersom exempelvis Egyptien har begripet att det är korallreven som lockar. På andra ställen där turismen inte är speciellt utvecklad kommer nog fångsterna att fortsätta - och jag tycker faktiskt det är bra eftersom det kommer att skapas en anledning för lokalbefolkningen att vårda reven eftersom de ger en säker inkomstkälla. Alltså vi får en typ av "eko" turism effekt. Vi skall inte dra igång någon disk här - men det är min syn på det hela.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förvånas inte alls, det kommer säkerligen bli import/exportförbud på de mästa tropiska djur och växter i framtiden. Vildfångat kan vi nog glömma i framtiden, det kommer nog bli endast uppfödda djur från fjärran länder. Detta har drabbat många djur brancher och varför skulle det inte drabba oss.

Det vi glömmer är att vi själva måste vara förberedda på "katastrofen". Vi måste själva bli bättre på fraggning och bättre på odling. Även om vi är en minimal del av revens utplåning/förstöring, så är vi trotts allt en bidragande del (förutom när det är odlat). Vi är en del som finns närmare och blir mer påtaglig för politikerna i Sverige än allt som händer på andra delar av jorden (korallernas/fiskarnas ursprungsplats).

Jag oroar mig mer för ett totalt importförbud (från Sveriges sida) av tropiska koraller och fisk. Vad gör vi då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...