Gå till innehåll

Vodka under kort period!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Såg precis att jag hade skyhög nitrat och korallerna verkar lite halvroliga nu.

Så för att sänka min nitrat relativt fort så tänkte jag byta 80 l vatten och ev. köra vodka under några veckor.

Någon som har erfarenhet att köra det ett tag bara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har kört under en kortare tid nu och verkligen fått ner näringsvärderna till en nivå som känns helt OK. Algproblemen är som bortblåsta också. Kan nog tänka mig att sluta dosera helt tills dess jag får problem igen.

Har kört med 2ml/dag på 600L nettovolym och bara gått upp till 3ml under några få dagar för att sedan gå ner till 2ml igen.

En sak är väldigt säker - du måste gå lungt till väga med vodka (säger jag som precis återkommit från värsta hangovern i år) för att få biomassan att ställa om sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört under en kortare tid nu och verkligen fått ner näringsvärderna till en nivå som känns helt OK. Algproblemen är som bortblåsta också. Kan nog tänka mig att sluta dosera helt tills dess jag får problem igen.

Har kört med 2ml/dag på 600L nettovolym och bara gått upp till 3ml under några få dagar för att sedan gå ner till 2ml igen.

En sak är väldigt säker - du måste gå lungt till väga med vodka (säger jag som precis återkommit från värsta hangovern i år) för att få biomassan att ställa om sig!

Låter ju väldigt bra, sänker du fosfaten med vodka också? Om jag tillsätter ca. 1 ml/dag till mitt då (ca 400 l inkl. sump) så borde det väl bli bra? Hur länge körde du 2 mml/dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste finnas en orsak till de höga värdena. Försök hitta orsaken och eliminera den istället. Tänk också på att för snabba förändringar inte är bra heller.

Matat för mycket och skummat för lite är nog orsaken.. Och det vet jag hur jag åtgärdar.. Jag hade inte tänkt köra med vodka för gott utan bara ett tag för att få ner värderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man sänker fosfaten också med vodka. Stoppa i 1kg zeovit och börja sedan dosera 3ml vodka per dag och låt skummaren vara igång och varför sluta sen? bara att fortsätta för att bibehålla näringsnivåerna nere. Vad har du för skummare? en turboflotor 1000 kanske? bara en gissning. varför jag frågar är att du kanske har en för klen skummare till ditt kar och karets belastning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man sänker fosfaten också med vodka. Stoppa i 1kg zeovit och börja sedan dosera 3ml vodka per dag och låt skummaren vara igång och varför sluta sen? bara att fortsätta för att bibehålla näringsnivåerna nere. Vad har du för skummare? en turboflotor 1000 kanske? bara en gissning. varför jag frågar är att du kanske har en för klen skummare till ditt kar och karets belastning.

Jag kan inget om zeovit, absolut INGET! :/ Kanske du kan förklara lite snabbt och kort vad det är? Jag tänkte bara man skulle köra vodka under en period för att få ner fosfat och nitrat och sen koppla in fosfatfiltret och skumma ordentligt för att hålla värderna nere.

Jepp, jag har en turboflotor 1000, hur kunde du veta? :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört vodka med zeolit (½kilo) i knappt två veckor nu, och har fått ner mitt nitrat från ~35 till ~3 nu, PO4 har alltid varit omätbart (kört med BioPhos sedan start, numera borttaget).

Började med 1ml dom första 3 dagarna sedan ökade jag till 2ml till mina 375 liter, ska minska ner till 1ml igen för att behålla värdena nere. Jag skummar ganska hårt, får tömma koppen 2-3ggr/v.

Jag har en reaktor till zeoliten, men det fungerar tydligen lika bra att lägga den i en strumpa, bör skaka om zeoliten minst ett par ggr/v, helst varje dag, för att skapa ny fräsh yta för nya bakterier att gro på.

Jag hade nitrat på över 50 för ett tag sedan, började då tillsätta bakteriekultur (FM UltraBio), fick ner nitraten till ~35 med enbart detta och UltraMin. Om det bror på bakterierna eller inte vet jag inte men troligtvis var det en kombination av detta. Så det är nog inte fel att tillsätta bakterier oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört vodka med zeolit (½kilo) i knappt två veckor nu, och har fått ner mitt nitrat från ~35 till ~3 nu, PO4 har alltid varit omätbart (kört med BioPhos sedan start, numera borttaget).

Började med 1ml dom första 3 dagarna sedan ökade jag till 2ml till mina 375 liter, ska minska ner till 1ml igen för att behålla värdena nere. Jag skummar ganska hårt, får tömma koppen 2-3ggr/v.

Jag har en reaktor till zeoliten, men det fungerar tydligen lika bra att lägga den i en strumpa, bör skaka om zeoliten minst ett par ggr/v, helst varje dag, för att skapa ny fräsh yta för nya bakterier att gro på.

Jag hade nitrat på över 50 för ett tag sedan, började då tillsätta bakteriekultur (FM UltraBio), fick ner nitraten till ~35 med enbart detta och UltraMin. Om det bror på bakterierna eller inte vet jag inte men troligtvis var det en kombination av detta. Så det är nog inte fel att tillsätta bakterier oxå.

För mej som inte kan nåt om zeovit: Behövs själva zeoviten? kan inte bakterierna gro på vilken yta som helst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att dra igång en jäkla debatt igen så är det så som Marko säger i teorin men i praktiken är det annorlunda. De bakterier vi får i ett filtermedia skapar biofilmer vilket gör att den teoretiska ytan snabbt inte blir annat än just teoretisk yta eftersom syret är endast tillgängligt på bakteriefilmens yta och näringsämnena inte förmår tränga ner speciellt bra till de bakterier som inte är beroende av syre men som skulle kunna leva under. För att zeeoliten skall fungera bättre än en gråsten med avseende på aktiv yta (i praktiken) så behövs det (vid hård belastning) renspolningar eller skakningar ofta. Dessutom är det så att mycket av zeeolitens teoretiska yta består av så små håligheter att bakterier helt enkelt inte får plats där.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skit i detta Lasse Zeoliten är grymt bra, räcker inte detta?

Jo hur visste jag att du har en turboflotor? Jo, dina höga nitratvärden och när du sa nog skummat för lite. Denna skummare är egentligen ett skämt. jag hade en sådan på ett 222L kar en gång och den dög knappt till det karet. Satsa på en riktig skummare, en fauna Marin Ultraskim 1 kanske vore något.

Det finns massor att läsa här på guiden om vodkametoden och zeovitmetoden. Så här gör du. Köp dig 1kg zeolit, det finns flera olika märken men dessa som jag nämner är bäst. Zeovit, zeosand, coralife nitrat controller. Du sköljer av zeoliten först och lägger den i en nätpåse och hänger den i sumpen där det är lite cirkulation. Nu tar du fram vodkaflaskan och börjar dosera 2ml varje dag i en vecka, skaka zeolitpåsen(under vattnet) sen ökar du till 4ml och kör en vecka, mät sedan nitraten, tycker du inte det är någon skillnad ännu så öka vodkan till 6ml tills du ser att nitraten gå nedåt då minskar du till 4ml igen. Man får mäta ibland till man hittar rätt dosering för när du är nere i 0 så räcker de kanske med 1-2ml varje dag för att hålla nere nitraten. I zeovitmetoden så skakar man zeoliten varje dag för att få ny yta för bakterierna samt att de bakterier som blir bortskakade blir ett utmärkt foder för korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skit i detta Lasse Zeoliten är grymt bra, räcker inte detta?

Jo hur visste jag att du har en turboflotor? Jo, dina höga nitratvärden och när du sa nog skummat för lite. Denna skummare är egentligen ett skämt. jag hade en sådan på ett 222L kar en gång och den dög knappt till det karet. Satsa på en riktig skummare, en fauna Marin Ultraskim 1 kanske vore något.

Det finns massor att läsa här på guiden om vodkametoden och zeovitmetoden. Så här gör du. Köp dig 1kg zeolit, det finns flera olika märken men dessa som jag nämner är bäst. Zeovit, zeosand, coralife nitrat controller. Du sköljer av zeoliten först och lägger den i en nätpåse och hänger den i sumpen där det är lite cirkulation. Nu tar du fram vodkaflaskan och börjar dosera 2ml varje dag i en vecka, skaka zeolitpåsen(under vattnet) sen ökar du till 4ml och kör en vecka, mät sedan nitraten, tycker du inte det är någon skillnad ännu så öka vodkan till 6ml tills du ser att nitraten gå nedåt då minskar du till 4ml igen. Man får mäta ibland till man hittar rätt dosering för när du är nere i 0 så räcker de kanske med 1-2ml varje dag för att hålla nere nitraten. I zeovitmetoden så skakar man zeoliten varje dag för att få ny yta för bakterierna samt att de bakterier som blir bortskakade blir ett utmärkt foder för korallerna.

Instämmer med Ramq, bra konkret svar.

Ändå några frågor. Försökte kolla lite vad både skummaren och zeoviten kostade. Hittade inget. Vad kostar 1 kg zeovit ca.? Och hur mycket lägger man i strumpan? Då ekonomin inte är den bästa just nu får jag nog passa på ny skummare, denna får köra på ett tag till.

Tanken var ju att köra vodka bara under en period för att sedan gå ifrån det. För vad jag har förstått så måste man dosera vodkan varje dag, om man skulle glömma/åka bort någon dag kan detta få förödande konsekvenser(?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intresserad av att läsa orginalen? Varför chansa med andrahands info?

http://www.korallenriff.de/menu/161_Wodka.html

Magnus, min tyska är inte den bästa :/

1 kg zeovit kostar 120:- på bioted marin, bör bytas vart annan vart tredje månad. Om du skulle glömma en dag gör inte så mycket.

Det var ju inga pengar knappt. Har zeoviten samma funktion som vodkametoden?

Kan man successivt sluta med vodkan efter ett tag om man så skulle vilja?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen om jag har förstått det bra så gör zeoliten att korallerna mår bättre också? Men man bör ändå tillsätta vissa spårämnen så småningom såsom magnesium och kalcium? För det är väl inte så att zeoliten har samma funktion? Lägger man 1 kg i strumpan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade också mycket nitrat över 50ppm, är nere på 5 nu, genom att bara dosera vodka.

Har hållit på med detta i ca 3,5 vecka nu och det verkar funka bra.

Jag har som max tillsatt 3ML/dag, har gått ner till 2,5 nu.

Jag ifrågasätter inte vodkametoden, det funkar säkert.. Det jag undrar är om man kan köra det under en period för att få ner nitraten och sedan försöka kunna hålla nivån utan vodka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...