Gå till innehåll

Vodka under kort period!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nä, nån måtta får det väl ändå vara på spekulerandet, står det i en artikel att det inte fungerar så FUNGERAR DET INTE! Det står ju faktiskt svart på vitt att DSB inte fungerar...

Hur är det man stavar det där ordet nu igen.... orino? Irino? Orion? Äsch, jag ger upp...

Sorry...kunde inte låta bli, Patrik serverar den ju så fint...

Så här fint fungerar en DSB:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19353&highlight=Bruna+slemtr%E5dar

Ibland fungerar den, ibland fungerar den inte. Den flukturerar, det är vad den gör. Ibland strippar näringen, ibland kräks den upp den. Precis som i naturen om man får tro vetenskapliga källor som jag citerat i tråden om DSB. Enligt min personliga erfarenhet kan man i ett kar med DSB och utan skummare ha kristallklart vatten i en vecka för att nästa vecka ha skit och grumligt, och senare någonting mellanting efteråt för att bli fint igen om några veckor.

Kunde inte heller låta bli. smiley1.gif

Forskningsrön tenderar ju att ändras emellanåt och vad som är sant idag kan vara fel imorgon.

Då gäller det att hänga med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här fint fungerar en DSB:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19353&highlight=Bruna+slemtr%E5dar

Ibland fungerar den, ibland fungerar den inte. Den flukturerar, det är vad den gör. Ibland strippar näringen, ibland kräks den upp den. Precis som i naturen om man får tro vetenskapliga källor som jag citerat i tråden om DSB. Enligt min personliga erfarenhet kan man i ett kar med DSB och utan skummare ha kristallklart vatten i en vecka för att nästa vecka ha skit och grumligt, och senare någonting mellanting efteråt för att bli fint igen om några veckor.

Kunde inte heller låta bli. smiley1.gif

Touche...

Väldigt klyftigt att referera till mitt eget kar... förväntade mig dock en bättre källkontroll från dig :( Med tanke på att problemen i tråden uppträdde efter jag bytt kar till ett utan DSB och med 90% nytt vatten så känns det kanske inte så relevant till hur DSB fungerar utan mer relaterat till min okunskap eftersom jag inte lyckas bli av med skitalgerna. Var dock kul att se hur mkt skit det låg i DSBn när jag rev ur den ur det gamla karet...önskar jag hittat någon vettig sand till det nya karet men jag får väl klara mig utan DSB i det här karet så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

. När du skriver att du hoppas att jag får ordning på mitt kar efter FlatwormExit när vi diskuterar någonting helt annat - kolkällor/vodka - så skulle jag också ta som en nedlåtande förolämpning, men det tar jag ju inte upp. Jag har hittills inte sett dig eller Crille komma med en väl underbyggd förklaring med objektiva källor till problematiken i fråga. Därför betraktar jag det som sägs som en spekulation. Det ordet har ingen negativ klang för mig, utan beskriver bara en företeelse. Även forskarna spekulerar innan de får sina teorier/spekulationer prövade.

?????????????blir du förolämpad för att jag delgav dej mitt medlidande o empati!!!! Ja säger då de..det är mkt man inte förstår hur människor tänker!....

Objektiva källor!! Patrik! Du har en övertro på artiklar o länkar. Vem som helst kan skriva vad som helst, o de kan du hitta på nätet o kalla artikel eller länk...de betyder inte att de är sant!! med så kallad forskning kan du bevisa precis allt som du bestämt dej för att bevisa. Du har en överdriven respekt för de du kallar för vetenskap o forskning. De som dock aldrig går att mörka...de är den praktiska erfarenheten o de praktiska iakttagelserna i verkliga livet.

I slutändan handlar detta om att vi alla har en o samma hobby, saltvattensakvaristik...detta är inget forskarforum där vi tävlar i att hitta meningslösa artiklar som inte säger ett skit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syrebrist eller inte, jag har kört fint med alkoholen under närmare 3 veckor nu utan skummare och inga som helst problem. (Ta inte SPS-fraggen som exempel, för Guds skull!)

Därmed inte sagt att jag överöst med spriten och inte heller att jag haft skyhöga nitrat/fosfatvärden, så mitt exempel kanske är ett dåligt sådant?

Ytvattencirkulation hör till ett absolut måste i alla akvarium, för gasutbyte. Det trodde jag var allmänt känt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe. vi metalheads kan ju avreagera oss med musiken och just därför så är vi hårdrockare lugna och snälla :)

Samuel. Jag är inte någon DSB förespråkare men säger crille att det fungerar i sitt kar så gör det väl det och vad en artikelförfattare än säger så har han ju ingen aning om hur crilles kar funkar. Det är lustigt att visa sväljer vad som helst som de läser, de behöver ju inte nödvändigtvis ha rätt i allt heller. Forskningsrön tenderar ju att ändras emellanåt och vad som är sant idag kan vara fel imorgon.

Sant, sant o åter sant!

Orgelspel är ett liknande synnerligen effektivt sätt att avreagera sej på...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjävklart har jag ytcirkulation men alla rekommendationer jag sett angående vodka så står det att man ska ha skummare. Jag tror att jag ska ta och testa men dock efter att jag fått mina två nya pumpar, vill gärna ha lite mer flås i karet än nu med mina 3 moddade 6025or.

Orgelspel? Avreagera? Menar du när man tar en orgelpipa och försöker slå sönder de andra med för att få tyst på oljudet? :)

Och jag har som sagt lite svårt att stava till ironi, syftade på att även jag tror på att DSB fungerar( tills dess att någon tar alla artiklar och pressar mig platt med dem)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

?????????????blir du förolämpad för att jag delgav dej mitt medlidande o empati!!!! Ja säger då de..det är mkt man inte förstår hur människor tänker!....

Objektiva källor!! Patrik! Du har en övertro på artiklar o länkar. Vem som helst kan skriva vad som helst, o de kan du hitta på nätet o kalla artikel eller länk...de betyder inte att de är sant!! med så kallad forskning kan du bevisa precis allt som du bestämt dej för att bevisa. Du har en överdriven respekt för de du kallar för vetenskap o forskning. De som dock aldrig går att mörka...de är den praktiska erfarenheten o de praktiska iakttagelserna i verkliga livet.

I slutändan handlar detta om att vi alla har en o samma hobby, saltvattensakvaristik...detta är inget forskarforum där vi tävlar i att hitta meningslösa artiklar som inte säger ett skit!

Amen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Touche...

Väldigt klyftigt att referera till mitt eget kar... förväntade mig dock en bättre källkontroll från dig :( Med tanke på att problemen i tråden uppträdde efter jag bytt kar till ett utan DSB och med 90% nytt vatten så känns det kanske inte så relevant till hur DSB fungerar utan mer relaterat till min okunskap eftersom jag inte lyckas bli av med skitalgerna. Var dock kul att se hur mkt skit det låg i DSBn när jag rev ur den ur det gamla karet...önskar jag hittat någon vettig sand till det nya karet men jag får väl klara mig utan DSB i det här karet så länge.

Okej, Aerie, här har du ditt kar med DSB som uppvisar följande:

Just nu går det så där bra... slåss mot cyanobakterier som dyker upp här och var, därför har jag dragit ned på matningen.
Liten uppdatering:

Nu börjar det ta sig ordentligt i akvariet,alla cyanobakterier försvunnit!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14918&page=2

Du hade alltså cyano även i ett dsb-kar. Men frågan är egentligen inte om dsb eller inte i den här tråden, utan om vad jag anser vara en av källorna till de bubbliga algerna - fosfat. Dsb är bara en av källorna. Revkeramiken kan vara en annan. Och läckande LS kan vara den tredje. osv. osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Objektiva källor!! Patrik! Du har en övertro på artiklar o länkar. Vem som helst kan skriva vad som helst, o de kan du hitta på nätet o kalla artikel eller länk...de betyder inte att de är sant!! med så kallad forskning kan du bevisa precis allt som du bestämt dej för att bevisa. Du har en överdriven respekt för de du kallar för vetenskap o forskning. De som dock aldrig går att mörka...de är den praktiska erfarenheten o de praktiska iakttagelserna i verkliga livet.

I slutändan handlar detta om att vi alla har en o samma hobby, saltvattensakvaristik...detta är inget forskarforum där vi tävlar i att hitta meningslösa artiklar som inte säger ett skit!

Visst kan även forskarartiklar vara vinklade, det håller jag med om. Det gäller därför att hitta så många som möjligt och kolla dessa mot varandra. När tillräckligt många artiklar från forskare från olika världsdelar säger en sak medan en hobbyist säger en helt annan sak och kallar vetenskapen för meningslöst skit - trots uppgiven högre utbildning - så blir valet ganska lätt för mig. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Erik! Jag tror att det är Preis "Bioporon"! Som bakteriesubstrat fungerar det klockrent! De måste inte skakas! Jag tror det finns 2 varianter - ett för droppfilter och ett för "bakvänt droppfilter". Bäst effekt är att köra ett av varje i serie, tror jag.

Substratet går dessutom att återanvända hela tiden - det är bara att göra rent.

Ah...tackar Magnus!

Har 2st av "1000L-modellen" och kommer köra dom på returen...en som "bakvänt droppfilter" och nästa som vanligt "droppfilter", i stora karet. Återstår att se om det funkar oavsett om man kör bakterieampullerna eller vodka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prata mindre, njut av akvariet mera! Man måste inte förstå allt utan det räcker med att konstatera att saker fungerar eller inte. jag kan inte mycket om kemiska processer eller biologi mm men jag lyckas ganska bra ändå.

ja det har du vekligen,och delar med dig av erfarenheten oxå,det är sånt som sporrar mig, inte en massa bevismaterial.

herregud är det nån som vet vad tråden började med!Rasmus ställde en fråga, som kan få ett enkelt svar, kan han inte få det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ge dej patrik!! Hur kan du med att klanka ner på en annan människas kar genom att publicera dennes historiska citat, o använda detta sen som ett argument mot den personen!! det är väl ingen jävla rättegång de här...för att tala ren svenska. Sluta nu!!!

Ta något lugnande medel, Jonas, sluta själv med massa fråge- och utropstecken, jag försöker diskutera här, medan du verkar läsa in massa undertext och komma med anklagelser. För vad det är värt så kan jag säga att jag inte klankar ner på någon, var god upphör med att framställa mig på det sättet. Jag tror att Aerie kan tala för sig själv. Hans problem med cyano försvann ju till slut.

Ja om vi ska klanka ner på andras gammla trådar kanske vi borde posta lite citat ifrån dina gamla trådar här.

Har för mig att du skulle tillsätta fosfat?, du verkar ha ändrat dina åsikter lite, det kan även andra göra.

Naturligtvis, du får gärna posta utdrag ur min egen tråd, det är ju ett fritt forum så länge det handlar om saken och inte personen. Skillnaden är att jag där, i Marine planted, ville odla alger (makroalger). Alger behöver nitrat och fosfat i högre grad än vad sps-koraller gör, varför det kan vara logiskt att tillsätta just nitrat och fosfat om man har rätt mycket ljus, tycker inte du det? Det finns ju även korallodlare som tillsätter nitrat (och enligt uppgift fosfat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik, jag skummade lite i tråden, och det hanlade ju inte alls bara om macro utan även koraller.

Och du postade som vanligt lite länkar till artiklar som sa nått om att koraller mår bra av fosfat och nitrat.

Rätta mig om jag har fel då jag bara skummade igenom tråden, orkar inte lägga ner för mycket tid på att "ha rätt", det viktiga för mig är att lyckas med mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk nu om en person vill testa dsb,och hamnar på din länk,en dsb är inte mogen på så kort tid för det första,tänk på allt du hällde i burken socker o maizena o gud vet vad,jag har ingen övertro till dsb,vet inte hur bra min funkar ens,men du får gärna komma hit o titta på den,ett litet nano faktiskt, med gul svamp som han i tv,Bob. ingen skit på den vita sanden mycket smådjur

mm mm,skulle den börja krångla kopplar jag ifrån den,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Pimo: japp, i början missförstod jag måttet mMol eller vad det nu var, men blev senare varse om vad detta mått betydde. Slutsatsen jag kom fram i den där experimenteringen var att om man vill verkligen vill odla makroalger (inte bara Caulerpa) på snabbast möjliga sätt så går detta inte riktigt att kombinera detta med stenkoraller. Jag ville testa om det gick, men makroalgerna trivdes (och det gjorde även mjukisarna), medan en lps såg mkt ledsen ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hänger inte med på hur relativt kortvarigt problem med cyano i ett DSB kar skulle visa på att DSB inte är bra. Jag har haft samma problem i det nya karet utan DSB...

Sen så har jag tyvärr misslyckats med att få igång en bra sandfauna....visade sig tvärt omöjligt att få tag på några vettiga djur här nere för att röra runt i sanden lite milt...ville ha Nassarius snäckor och startade DSB med tanken att jag skulle kunna få tag på dessa inom en månad. Detta lyckades jag inte med överhuvudtaget. Tycker ändå att den fungerade skapligt men vem vet, det kanske hade fungerat bättre utan DSB... det vet varken du eller jag, enda jag vet är att jag inte ångrar en sekund att jag använde DSBn. När jag har mer plats så kommer jag nog dock hellre köra en remote DSB just för att kunna göra en lite mer biotop grej av det.

Men som sagt, denna tråden handlar ju knappast om DSB,sorry att jag tog det som exempel, var inte meningen att det skulle bli en diskussion kring detta.

En fråga, är spritmängden man ska tillsätta baserad på 40% sprit? Har själv 96% sprit som jag tänkt använda...bättre än att ödsla den på sårtvätt tänkte jag... men vill inte råka dubbla doseringen :)

Okej, Aerie, här har du ditt kar med DSB som uppvisar följande:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14918&page=2

Du hade alltså cyano även i ett dsb-kar. Men frågan är egentligen inte om dsb eller inte i den här tråden, utan om vad jag anser vara en av källorna till de bubbliga algerna - fosfat. Dsb är bara en av källorna. Revkeramiken kan vara en annan. Och läckande LS kan vara den tredje. osv. osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp... då var vi där med urspårningarna igen, härlig stämning.

En fråga, är spritmängden man ska tillsätta baserad på 40% sprit? Har själv 96% sprit som jag tänkt använda...bättre än att ödsla den på sårtvätt tänkte jag... men vill inte råka dubbla doseringen :)

Angående din fråga här, så är doseringarna baserade på 40% sprit.

Om det spelar roll vet jag inte, det får en som har koll på det läget svara på.

Annars kan du ju späda ut spriten du har, med 1 del sprit och 2 delar vatten borde bli en ganska lagom blandning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...