Gå till innehåll

"Metoder"?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Kändes inte som detta var exakt rätt underforum, så om någon moderator känner att det passar bättre på annan plats, så flytta den gärna.

Det pratas mycket om metoder hit och dit just nu. Balling, Vodka, Zeovit, hemma gjorda etc.

För mig som nybörjare är det lite konfunderande då jag inte vet syftet med många av dem och framförallt har svårt att se hur de hänger ihop. Vad jag förstår så finns det ingen metod som i sig är det enda man behöver. Alla skall användas i olika kombinationer. Har åtminstone tolkat det så.

Finns det någon lista över olika "metoder" och deras syfte och vilka som kan/bör kombineras resp ersätter varandra?

Hoppas detta inte utmynnar i ytterligare en debatt om vilka metoder som fungerar/är bäst utan bara information om vad som finns och deras syfte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kändes inte som detta var exakt rätt underforum, så om någon moderator känner att det passar bättre på annan plats, så flytta den gärna.

Det pratas mycket om metoder hit och dit just nu. Balling, Vodka, Zeovit, hemma gjorda etc.

För mig som nybörjare är det lite konfunderande då jag inte vet syftet med många av dem och framförallt har svårt att se hur de hänger ihop. Vad jag förstår så finns det ingen metod som i sig är det enda man behöver. Alla skall användas i olika kombinationer. Har åtminstone tolkat det så.

Finns det någon lista över olika "metoder" och deras syfte och vilka som kan/bör kombineras resp ersätter varandra?

Hoppas detta inte utmynnar i ytterligare en debatt om vilka metoder som fungerar/är bäst utan bara information om vad som finns och deras syfte.

hej Martin

Du kan indela metoderna i två grupper...först har vi den grupp som förser akvariet med kalcium o karbonater..o där har vi i princip två system..antingen balling eller kalkreaktor. Balling behöver inte innebära att man blandar själv eller köper dyra doserpumpar. De finns färdiga både lösningar o pulver, som är gjorda enligt ballings recept.

Den andra huvudgruppen är med vilka hjälpmedel vi skall minimera fosfat o nitrat, dvs näringsämnena. A o O är den levande stenen...den revolutionerade hobbyn på 80- talet o det är grundpelaren inom den biologiska filtreringen i akvariet oavsett vad du i övrigt har för system. Den andra hörnpelaren vid sidan om levande sten är skummaren. Om du kör med dessa två "metoder" så räcker de oftast. Till dessa två grundprinciper har de på senare tid kommit ytterligare ett tillskott, och det är att tillsätta en sk kolkälla, tex etanol/vodka. Detta är ju inget filtersystem i sej., utan gör egentligen bara så att den levande stenen som du ju redan har, blir ännu mer effektiv, eftersom vodkan/kolkällan gör att bakterierna som bryter ner näringsämnena i vattnet blir fler.

Zeovitmetoden är en sorts variant på vodkametoden, dvs även den en metod där man tillsätter kolkälla, för att stimulera de nitratnedbrytande bakterierna. Till denna metod har man också lagt till en sorts stenar, som är ett utmärkt grogrund för bakterierna o därmed potentierar/förstärker effekten av kolkälletillsättningen.

I början kan du säkert nöja dej med att dels välja mellan balling eller kalkreaktor, o vad beträffar den näringsnedbrytande falangen, köra med LS o skummare. Kolkälla kan man alltid gå in med senare, när så verkar behövas.

Hoppas denna lilla sammanfattning var begriplig...och OBS..till alla ni som vet mkt om de här...mitt inlägg syftar inte till att vara heltäckande eller till att debattera för o nackdelar med någon metod...enbart en exposé över de som trådskaparen frågar.

Mvh

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte att debattera utan endast att förtydliga två saker.

Den levande stenen (LS) är ingen grundpelare och långt ifrån revolutionerande. Det går alldeles utmärkt att köra utan LS.

Kolkälla - vodka m.m. - gör kanske att LS fungerar snabbare, men en kolkällemetod är helt obunden av LS. Bakterierna finns dels fritt flytande i vattnet och på de småpartiklar som där svävar, och dels finns bakterierna på glasrutor, pumpar, rör osv. Vodkametoden har inget med LS:ns nedbrytningsförmåga att göra. Vill man optimera vodkametoden kan man införa en substratpåse med bakteriesubstrat (zeolit, aktivt kol, makaroner, filtermatta osv.) som man skakar/kramar ur/backflushar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får se om jag fattat rätt.

Då finns det som jag förstår i princip 3 saker man vill göra. Man vill nästan säkert välja en ur grupp 1 och sedan kompletera ur grupp 2 och 3. Vilket är viktigast 2 eller 3? Har valen i de olika grupperna betydelse för valen i andra grupper? Dvs om jag väljer x ur grupp 1 kan jag inte välja y ur grupp 2.

1) Ca + KH (magnesium?!)

- Kalkreaktor

- Balling. Balling kan utföras med doserpumpar eller manuellt.

Jag antar att det finns andra varianter, men att dessa påminner om Balling och normalt utförs manuelt?

2) Näringsämnen.

- Zeovit

- Vodka

Dessa metoder strävar efter så låga värden som möjligt?

Sedan finns det även metoder för att ha "balanserade" värden. Har dessa namn?

3) Spårämnen

Finns det ens metoder för detta?

Vilka vill man normalt tillsätta?

Ingår detta redan i vissa metoder i 1 och 2?

Vill man tillsätta olika spårämnen beroende på vad man valt ur grupp 1 och 2?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller metoder för att hålla nere näringsämnen så kan ju några fler läggas till på listan:

svavelbaserat nitratfilter

järnhydroxidbaserad fosfatremower

refugium med macroalger

DSB

I ballingmetoden tex så kan man som jag förstått det även tillsätta spårelement som strontium osv?, eller är jag fel ute?

Med ca reaktor kan man däremot bara tillsätta CA, MG och KH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte att debattera utan endast att förtydliga två saker.

Den levande stenen (LS) är ingen grundpelare och långt ifrån revolutionerande. Det går alldeles utmärkt att köra utan LS.

den var revolutionerande på 80-talet, och skall användas med zeovit-metoden.

nizztos om du väljer zeovit eller faunamarin ingår det spårämnen i deras system,

kör du vodka är det samma princip med spårämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte heller jag debattera vikten av LS...men ville bara göra ett förtydligande även jag.

Personligen så känns det ju ganska dumt att starta ett akvarium utan LS då det finns en hel del smådjur som hjälper till att bryta ner maten till mindre beståndsdelar. Men om man skulle gilla sterila saltkar a la förra årtusendet så går det säkert att göra. Det går ju faktiskt alldeles utmärkt att köra utan några filtreringsmetoder överhuvudtaget... bara lite större vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller metoder för att hålla nere näringsämnen så kan ju några fler läggas till på listan:

svavelbaserat nitratfilter

järnhydroxidbaserad fosfatremower

refugium med macroalger

DSB

I ballingmetoden tex så kan man som jag förstått det även tillsätta spårelement som strontium osv?, eller är jag fel ute?

Med ca reaktor kan man däremot bara tillsätta CA, MG och KH

Inte för att jag tycker det var okomplicerat innan, men åtminstone några av de du nämner är för specifika saker. Tex enbart att ta bort fosfat.

Detta gör ju att min lista av metoder spricker då man i så fall behöver ett antal pusselbitar inom varje grupp. Det insåg jag iofs när jag skrev min lista, men jag hade nog förträngt det då det blev en dimension till i matrisen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...