Gå till innehåll

.....mantisar objudna gäster?


Sanna&Marius

Rekommenderade inlägg

Jag och min man har kikat runt här i några dagar.

Än så länge har vi bara sötvattenskar med Discusar hemma ;-)...sedan en tid har saltkar lockat oss.

Vi har dock mycket att lära innan vi ens kan tänka på att påbörja ett sådant projekt.

Här på forumet har jag läst om mantisar och pistolräkor. Nu till min vår fråga.

Har jag förstått rätt att man på något sätt kan få dessa på köpet? ( ja jag är väldigt grön ;-) )

Kan man undvika det? Mantisar var nog ibland det värsta jag sett :-o...o skulle nog helst vilja slippa dem ;-).

Om frågan redan är ställd ber jag om ursäkt....har försökt söka men inte sett något om just det här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan följa med ny sten men risken är ändå väldigt liten anser iaf jag.

Det finns de osm mer än gärn avill ha dem för att det är lite annorlunda mot att hålla fiskar eller andra djur, och det finns de som anser det som sin värsta mardröm, så det finns delade åsikter om det hela.

Jag tror inte ni behöver vara så väldigt oroliga. :)

Varmt välkomna till SG och en underbar hobby! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok...det var som vi misstänkte då...ja det kanske inte skulle vara vår värsta mardröm...men närpå:skrattar:.

Vakna av att det knackar i karet en mörk natt *huh* :smiley22::smiley24:

Mycket är det och tänka på...just nu känns det som ett väldigt långt projekt...med massor att läsa på om. Men skam den som ger sig! :)

Tack för svaret!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är de jobbigt med knackande ifrån akvariumet. Men att mantisar är äckliga vette tusan. Det är ju som små utomjordingar, fashinerande om ni frågan mig.

Bara en sådan sak som att vi människor ser RGB (Rött, grönt blått=3st färger) som vi kombinerar och upplever alla(tror vi) färger. Mantisar kan se 16st färger/typer av ljus, dom ser UV, infra osv. Sedan har dom bla ett minne, kan lära sig saker och förstår konsekvenser. Man kan inte bli annat än imponerad =-)

Lite info, tips å trix:

http://www.advancedaquarist.com/2006/10/tips

http://globetrotter.berkeley.edu/people/Caldwell/caldwell-con0.htmlDenna intervju är intressant, om man vill veta mer än hobbymänniskan =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många arter blir inte större än 10cm, de är dock svårt att veta vilken art man har då de finns närmare 500arter.

Oftast är de harmlösa och äter skit, matrester, kräftdjur, krabbor och smått å gott. Men de e klart om firrarna är smått och smakar gott så kan en å annan försvinna. Har sett akvarier med 15cm mantisar som inte rört firrarna trotts att det funnits fisk på ca5cm i karet. Så länge dom är mätta och kan ägna sig åt annat än jaga fisk så.....

Men vill man inte ha dem i tanken är detta ett bra tips, PS läs artikeln noga:

http://www.advancedaquarist.com/2006/10/tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...