Gå till innehåll

högt kalcium


Beppe

Rekommenderade inlägg

kalciumet ligger stadigt på 500. Är detta ett problem? Kh ligger på 8,3 och magnesiumet ligger på 1500.

Hej

Min lilla käpphäst är ju att kh o calcium skall vara någorlunda balanserade...så frågar du mej tycker jag du absolut skall få ner de. Ett kh på 8.3 låter bra i mina öron,o då motsvaras detta av ett calcium på ca 400-410. Detta kan man nog ha lite olika åsikter om, så ta gärna intryck av vad andra säger också...:)

Mvh

JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här ser ni ngr exempel på balanserade värden, som jag tror man skall ha som ett rättesnöre.

För egen del, så kör jag balling med exakt samma dos från varje behållare, o än så länge stämmer teori o praktik..mina värden förblir balanserade, när jag väl korrigerat för den obalans som ofta råder i en färsk saltvattensblandning (i alla fall med reefcrystal)

Calcium (ppm)

Alkalinity (meq/L)

360

0

-------------------

-------------------

390

1.5

400

2.0

410

2.5 (seawater)

420

3.0

430

3.5

440

4.0

450

4.5

460

5.0

Mvh

Jonas

edit: tabellen blev förstörd på nåtsätt så alla värdena kom på rad...hoppas ni ändå kan läsa den. 410 i calcium motsvarar 2.5 meq/L osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kör jag endast kalkmixer för det avdunstande vattnet. Jag har haft dessa värden konstant i en månads tid nu.Om jag ska ha ner kalciumet, ska jag höja KH en bit till? Det verkar ju inte minska med tiden fast jag har en del stenkoraller och mycket kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju prova stänga av mixern några dagar, och byta vatten lite oftare än du brukar. Underhåll bara Kh, så borde ca och mg gå ner av sig själv.

Var ligger nackdelen med det höga kalciumet. Jag vet att kalcium kan fällas ut när kalciumet är högt men när det inte har nått den gränsen? Har korallerna svårare att ta till sig kalcium eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Vad kör du med för test.

Kanske ett sidospår men...

Kör du tex med Saliferts test kan det bli olika mycket som går i 1.00ml-sprutan så har man ett högre Ca-värde som kräver det mesta av sprutan kan det bli missvisande. Har fått västkenivån i sprutan allt från 0,55 - 0,80ml-strecket. Trycker du ut hela sprutan med bara 0,55ml-vätska i och Ca är relativt högt så skulle den ändå alltså visa +500 som är max för Saliferts Ca-test även om Ca i verkligheten kanske är under. Detta gäller alla Saliferts test som har 1.00ml-sprutan. Kan säkert gälla andra test också. Någon mer som funderat över detta?

Gör alltid om indragningsprocessen tills jag får 0,80 ml i sprutan nu

Skulle nu Ca-värdet ändå visa 500+ korrekt och inga problem finns med karet så skulle iaf. inte jag oroa mig för mycket över det höga Ca-värdet och låta naturen ha sin gång. Tillsätter du inte Ca så måste det med korallernas förbrukning gå ner tids nog...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kör du med för test.

Kanske ett sidospår men...

Kör du tex med Saliferts test kan det bli olika mycket som går i 1.00ml-sprutan så har man ett högre Ca-värde som kräver det mesta av sprutan kan det bli missvisande. Har fått västkenivån i sprutan allt från 0,55 - 0,80ml-strecket. Trycker du ut hela sprutan med bara 0,55ml-vätska i och Ca är relativt högt så skulle den ändå alltså visa +500 som är max för Saliferts Ca-test även om Ca i verkligheten kanske är under. Detta gäller alla Saliferts test som har 1.00ml-sprutan. Kan säkert gälla andra test också. Någon mer som funderat över detta?

Gör alltid om indragningsprocessen tills jag får 0,80 ml i sprutan nu

Skulle nu Ca-värdet ändå visa 500+ korrekt och inga problem finns med karet så skulle iaf. inte jag oroa mig för mycket över det höga Ca-värdet och låta naturen ha sin gång. Tillsätter du inte Ca så måste det med korallernas förbrukning gå ner tids nog...

Jag kör med salifert. Dock förstår jag inte riktigt din förklaring... Jag får tömma en spruta och ta ett par droppar på nästa innan skiftningen sker. varför skulle vätskenivån skilja så mycket???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

he he... Kanske blev lite rörigt. Utan att dra in Ca i diskussionen så tänkte jag så här:

När man drar in vätskan i 1.00ml-sprutan så kommer man också dra in en del luft. Detta är helt ok. Det som händer är dock att denna nivå luft kontra vätska kan variera ganska kraftigt mellan provtillfällen. Vid lägre Ca så spelar detta ingen roll då man aldrig kommer att komma till den punkten, vid högre ca kan det vara avgörande. Det är här jag sett skillnader på 0,55 - 0,8 ml vätska i röret (vid initial "indragning" av vätska i sprutan tills pistongen är vid 1,00ml-märket). Är röret då tomt på vätska redan vid tex 0,3 ml-strecket när man droppar i kommer högre ca-nivåer inte gå att mäta. Det är här jag därför alltid ser till att ha 0,8ml vätska i röret innan jag börjar droppa i från 1,00ml-sprutan. Det är den högsta graden vätska jag fått in och den som jag oftast ligger närmast.

När jag gjorde Mg-test en gång så var sprutan till och med helt tom...

Hoppas jag inte gjorde det ännu rörigare, jag får skylla på den sena timmen detta skrivts isf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fortfarande samma höga kalcium fast jag bara kör med buffer och inget kalkvatten, samt har gjort stora vattenbyten..Kh 8-9, magnesium 1350, kalcium 500-510

de låter väldigt konstigt...jag tror du skall mäta om med helt nya tester...bytte själv kh test igår..o de kan skilja otäckt mkt mellan en gammal test o en helt fräsch...

Du kan omöjligt ha detta calciumvärde om kh värdet är korrekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det andra länkar som inte använder ActiveX komponenter ?

Det går inte att installera ActiveX på jobbets PC (Windows 2000) pg.a. det är blockat

eller på min hemPC för denna ActiveX komponet fungerar tydligen inte på MS Vista.

En bra sida där man kan kontrollera balansen mellan Ca och Kh.

Eftersräva att ha balansen på den gula linjen, ligger det inom det gröna området är det acceptabelt.

Kh 8.3 motsvarar ett Ca på 420.

http://www.reefnerds.com/ChemPlot/ChemPlot.html

Mg bör ligga på 1300-1400.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de låter väldigt konstigt...jag tror du skall mäta om med helt nya tester...bytte själv kh test igår..o de kan skilja otäckt mkt mellan en gammal test o en helt fräsch...

Du kan omöjligt ha detta calciumvärde om kh värdet är korrekt.

Detta är precis vad jag också har börjat misstänka. När Kh går upp måste ju kalciumet gå ner....måste fixa nytt test

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...