Gå till innehåll

Vattenbyte - Den eviga frågan


Wiking

Rekommenderade inlägg

Det skulle vara kul att veta hur ofta ni utför vattenbyten och hur mycket ni byter.

Jag byter 30 liter vatten varje vecka, vilket blir ca 13%. Fördelat på 1 år så innebär det att jag byter ut min totala vattenmängd mer än 6 gånger. Detta tycker jag är mycket men eftersom jag belastar karet mycket hårt, har höga värden av fosfat och nitrat, samt använder väldigt lite teknik, så ser jag mig tvungen till detta.

Kan man byta f ö r mycket vatten och vilken negativ inverkan kan detta i så fall få?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 175
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag hoppas det kommer bra argument i den här tråden!

Läser man ZEOvit-guiden förespråkar man vattenbyten enbart för att tillsätta dom extra mineraler och spårämnen som finns i saltet - absolut under inga omständigheter inte för att exportera överflödig näring.

Den ideologin köper jag inte!

Kan nämna själv att tills jag hade skummaren så försökte jag mig på att försöka få bort proteiner som samlats från ytavrinningen och ner i sumpen, eftersom ingen skummare tog hand om dom. Kan inte säga att det gjorde speciellt mycket för sänkning av näringsvärden, men det "kändes" bra att få lite städat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser man ZEOvit-guiden förespråkar man vattenbyten enbart för att tillsätta dom extra mineraler och spårämnen som finns i saltet - absolut under inga omständigheter inte för att exportera överflödig näring.

Den ideologin köper jag inte!

Jag gör mina vattenbyten för att exportera näring och tillsätta eventuella mineraler och spårämnen som förbrukas. ZEOvit metoden använder jag mig inte av och kan den inte heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byter ca 20% varje vecka. Inte som någon direkt näringsbortförsel för det tror jag inte heller vattenbyten är ett bra medel mot.

Har bytt 50% 2 ggr med 2 dagars mellanrum och korallerna blev bara ännu gladare. Såg dock till att matcha temperaturen noga och salthalten med refraktometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nyss gjort ett vattenbyte på knappt 10% någonting, har slarvat senaste 6-7 månaderna och bara gjort 2 st.... Har egentligen som mål att göra ett vattenbyte med 4-6 veckors mellanrum, mest för att suga ut detrius som samlas i sumpen.

Har upptäckt senaste tiden att mitt refugium med levande sten och caulerpa har blivit en riktig detrius-fälla och det har samlats en hel del skit där som är svår att få ut. Kan bero på att jag slarvat med vattenbytena, brukar försöka suga ut så mycket det går där, men nu har det som sagt blivit en del skit där. Fick ut ganska mycket idag, men jag tror jag ska försöka göra någonting åt det, blir nog till att minska på stenmängden och försöka sätta en filtermatta innan refugiumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bytt 50% 2 ggr med 2 dagars mellanrum och korallerna blev bara ännu gladare. Såg dock till att matcha temperaturen noga och salthalten med refraktometer.

Detta kallar jag för ordentliga byten. Varför gjorde du så stora byten och uppnådde du förväntat resultat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyten är enbart till godo och man bör byta en liten mängd 2-4ggr i månaden oavsett vilken metod man kör.

Jag håller absolut med. Vattenbyten är för mig ett av de grundläggande företeelserna inom akvaristiken oavsett om det gäller söt eller saltvatten. Jag tror att vi många gånger kanske förvillar oss i alla metoder och preparat som väller över oss och glömmer bort de fundamentala och enkla sakerna.

Hur stora byten gör du och hur ofta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ej gjort vattenbyten på flera månader och allt fungerar bra = friska fiskar som leker, stabila vattenvärden, bra tillväxt på koraller mm.

Jag kör med:

# tillför vatten med fylla på avdunstant vatten

# exporterar näring med skummare och makrolager i sump

# tillför tillsatser med balling

jag anser man ej behöver byta vatten ofta om man inte har ngn anledning för det (tex höga näringsnivåer, och ingen tillsats av förbrukade ämnen.

Själv använder jag vattenbyten för att 'dammsuga' och få ut skräp som ej bryts ner och exporteras via skummaren, makrolagerna.

salt-blandningen man använder innehåller de ämnen som förbrukas och kan ersättas med tillförsel utan vattenbyte genom olika metoder. Dvs. generaliserat: man kan tillsätta samma kemikalierna direkt i akvariet eller via blanda ut med vatten.

Ingen propaganda för sluta byta vatten, bara att jag anser man ej ska byta ofta om man ej har anledning till det och allt fungerar bra. Eller som Fauna Marins råd om att byta 10% vatten varje vecka när man kör balling, vilket troligtvis tillför de tillsatser man behöver via vattenbytet utan man behöver använda deras balling tillsatser.

För mindre erfarna är det bättre byta ofta för vara på säkra sidan och ha det som regelbunden rutin.

Avgör själv vad som fungerar bäst för dig och ditt akvarium då det finns inget exakt svar på vilket som är bäst.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kallar jag för ordentliga byten. Varför gjorde du så stora byten och uppnådde du förväntat resultat?

Det var en engångsgrej. Hade slarvat med vattenbyten länge och ville ha en "omstart" av Mg, Ca, KH och spårämnen. Gjorde först ett på 50% o kollade att allt verkade ok ett par dagar och gjorde sedan ett till så totalt 75% nytt vatten borde det ha blivit. Bara positiva effekter i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att vi många gånger kanske förvillar oss i alla metoder och preparat som väller över oss och glömmer bort de fundamentala och enkla sakerna.

Ursäkta, "enkla"?

Jag måste säga att jag måhända vara en lat person, för jag orkar verkligen inte gå omkring och slaska med vattenhinkar titt som tätt mellan tvättstugan, en stor hink med vatten ståendes bredvid karet för att blanda saltet i, plus cirkulation i tunnan, plus att skiten ska värmas till rätt temperatur innan man blandar saltet. Det i kombination med att det måste stå något dygn för att saltblandningen inte ska vara "för aggresiv"...

Visst ja, lägg därtill hinken du först ska ta ur gamla vattnet i, som måste tömmas.

Nej, hade jag haft ett in-wall akvarium med våtrum på baksidan med avlopp och utrymme så hade jag praktiserat detta fullt ut.

Som det är nu är det fullständigt otänkbart med blöjbarn och det ena med det fjärde!

Just därför vill jag ha en rimlig förklaring till vilken nytta det gör om man:

  1. inte har det som näringsexportör
  2. kan undvika med spårämnestillsatser

(Just #2 känns ju vitalt för att bilda någon form av koll på det man häller i karet.)

Inget av det här kan ju vara speciellt revolutionerande???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är vattenbyte en enkel historia som man inte behöver göra någon stor sak av och ett utmärkt sätt att exportera bort näringsrikt vatten.

Jag har en dunk som rymmer 30 liter vatten, fyller på med salt och rör om några gånger. Det får sedan stå över natten intill karet och sedan är det bara att göra bytet. Själva bytet tar inte speciellt lång tid, sug ut och fyll på.

Har man ett väldigt stor kar och kanske behöver byta 100 liter eller mer varje gång då kan jag förstå att det blir lite jobbigt efter ett tag om man inte löser de praktiska sakerna runt omkring.

Vattenbyten är ett enkelt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vilken form av näringsexport man använder finns det risk för att vissa ämnen ackumuleras i tanken. Tex via vattenpåfyllningen. Även om osmosvatten räknas som rent finns det ca 5-10% ämnen kvar efter osmosen. Dessa ämnen stannar kvar i karet då det endast är vattenmolekylen som avdunstar. Jag tror att vattenbyte eliminerar denna risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såvida man inte tillför olämplig ämnen genom saltet... Det är ju inte så många år sen Borneman gjorde en studie på salt som visade att ganska många av dem inte var direkt rena, var väl tungmetaller eller något sånt tror jag. det kan ju var åtgärdat idag, men det kan ju finnas annat i saltet....Men å andra sidan kan det gälla alla våra tillsatser....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det ganska enkelt val, ett salt består minst av 70 olika spårämnen och jag vet inte vilka spårämnen mina koraller konsumerar, ännu mindre hur mycket de konsumerar av varje, jag har heller inga tester att mäta det med.

Så vad gör man, köper spårelement och pytsar i lite på måfå, det verkar inte så bra.

Det enda vettiga verkar vara att förlita sig på ett bra salt, som då får stå för tillförseln av spårämnen + att det tar ner allt vi har akumulerat eller tillsatt för mýcket av.

Jag brukar likna det med en reset på datorn, man startar om med ny återställd konfiguration av vattnet.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såvida man inte tillför olämplig ämnen genom saltet... Det är ju inte så många år sen Borneman gjorde en studie på salt som visade att ganska många av dem inte var direkt rena, var väl tungmetaller eller något sånt tror jag. det kan ju var åtgärdat idag, men det kan ju finnas annat i saltet....Men å andra sidan kan det gälla alla våra tillsatser....

jag lät kanske lite negativ mot vattenbyte, men jag tycker trots ovanstående att det är ganska vettigt att byta vatten. Personligen så har jag slarvat, av samma skäl som Ramq, det är lite meckigt... Jag skulle behöva någonstans att blanda som var lite mer undanskymt, ställer idag ett litet kar bredvid huvudkaret idag, inte så smidigt....

Jag har ett ganska försiktigt mål på ett vattenbyte var 4-6:e vecka och knappt 10% per byte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 100-liters tunna stående i garderoben men en MaxiJet för omrörning och en doppvärmare. Sen är det bara att pytsa i salt och osmosvattenett tag innan vattenbyte och låta det bli blandat och varmt. Sen tömmer jag med en lång slang och hävertprincip ut så mycket vatten jag vill och kopplar sedan på slangen på MaxiJeten för påfyllning. Inte så jobbigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 100-liters tunna stående i garderoben men en MaxiJet för omrörning och en doppvärmare. Sen är det bara att pytsa i salt och osmosvattenett tag innan vattenbyte och låta det bli blandat och varmt. Sen tömmer jag med en lång slang och hävertprincip ut så mycket vatten jag vill och kopplar sedan på slangen på MaxiJeten för påfyllning. Inte så jobbigt.

Du väcker lite funderingar där faktiskt. Jag kommer att bygga en garderob i anslutning till karet med utrymme för både det ena och det andra. Hade tänkt ha en liten reservoar för osmosvatten där, men 100L vatten i kubform tar ju inte upp allt för mycket plats...

Jag måste med handen på hjärtat ge dig en tummen-upp för din idé. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till korallkar är ett vattenbyte bara bra och ännu har jag inte hittat något som kan ersätta detta, spelar ingen roll om jag tillsätter spårelement manuellt förefter ett 10% vattenbyte så ser jag en klar skillnad dagen efter på korallerna, de verkar glöda lite extra i färgerna. Jág byter inte vatten för att exporter näringsämnen ut vattnet då jag knappt har något utan bara för att få in ämnen som jag inte har lyckats hitta med olika preparat ännu. Jag byter 50L i veckan och använder mig mest av tropic marin pro reef men kommer att testa korallen zuchts salt när jag behöver köpa nytt salt nu när jag har halkat in ordentligt i zeovitmetoden.

Tillägg. I ett fiskavarium med bra skummning och metod för att hålla nere näringsämnena till ett minimum så är naturligtvis inte vattenbyten lika viktigt.De är inte beroende av olika spårämnen i lika hög grad och har man inga koraller som förbrukar så behöst det inte men jag anser att ett vatten i ett FO kar ska hålla samma nivåer av kalcium, magnesium, och kh som ett korallkar och att vattnet är lika näringsfattigt. Fiskarna är vana vid detta från deras tidigare liv i det vilda och då ska inte vattnet vara rikt på fosfater och nitrater heller. Man lyckas bättre med kejsare och fjärilsfiskar om man tillgodo ser detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag instämmer med majoriteten här...tror på vattenbyten...inte för export av näringsämnen kanske, utan framför allt för tillförsel av de spårelement som ej tillförs via balling eller dylika metoder. Problemet är ju att de är lite bökigt så fort de handlar om saltvatten, men var 4.e vecka försöker jag ta mej i kragen o byta 15-20%.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...