Gå till innehåll

Vattenbyte - Den eviga frågan


Wiking

Rekommenderade inlägg

Tack för goda råd Janne! Ska köra KB ett par veckor till. Det är ju helt logiskt att om saltet innehåller för låg dos så minskar ju värdena. Frågan är vad mer som försvinner??? Det kanske vore vettigt att ta olika saltsorter vid varje byte.

Korallerna är nog mer lättydda än kaliumtesterna... Fast FM nya lär ju vara bra åtminstone i reklamen.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 175
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

En del regagerade nog när jag sa balling, det är ju så att även om man kör med saltfritt salt så blir det till slut en liten jonobalance i karet efterhand och samt att salthalten stiger hela tiden sakta med den metoden.

Absolut, och här tillsätter man spårämnen (enligt "orginal" balling och balling plus metoderna) i samma veva. Det blir nästan som ett vattenbyte i sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du fega så kan du försöka dig på en kaliumtest, de är svårtydda, men om du har rejäl brist så borde du kunna se det. Köp i så fall en referensvätska så du har något att jämföra mot.

Har du använt K-Z kaliumtest och hur upplever du den i så fall?

Upplever du färgskalan lika svåravläst som t.ex. Saliferts PO4-test? (Huuuga...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite offtopic då kanske, men hur långt efter uppstart ska man börja köra vattenbyten?

teggner: jag tycker man skall börja lika snart som om de va inkört, eftersom spårelent o annat smått o gott förbrukas nästan direkt...om än i mindre utsträckning (stenen, kalkalgerna förbrukar en hel del). Själv har jag alltid börjat efter en månad att byta, o sen fortsatt med månatliga byten.

patrik: hur man ser de på korallerna frågade du: Dom blir snyggare, klarare färger, slår ut mer (i synnerhet lps)...ja,..allt som de tränade akvarieögat ser.

Svärd: jag tycker också man skall byta vatten trots balling, MEN en liten kommentar: Om man kör med ett NaCl fritt salt som innehåller exakt samma sak som ett bra "huvudsalt" förrutom NaCl då...så innebär balling i princip automatiska små, små vattenbytten varje dag..för varje enhet balling som pytsas i, lägger man ju till en lika stor del NaCl fritt salt...de man då tillfört till akvariet är en enhet nytt, komplett o perfekt balancerat saltvatten...o därefter avlägsnas lika stor del akvarievatten...

Så rent teoretiskt håller inte ditt resonemang...men i praktiken håller jag med dej ändå..eftersom man dels inte helt kan lita på att doseringarna är exakt jämna, o dels för att de NaCl fria saltet kanske inte håller samma innehåll som huvudsaltet minus NaCl...

de sistnämnda kan vara orsaken till en del ballingkrascher tror jag...vi måste naturligtvis vara lika noga med att de NaClfria saltet håller samma halter av spårelement, ca, Kh, Mg mm, som vårt huvudsalt...för de som händer med balling på sikt, om vi inte byter välidgt mkt vatten o ofta, är att den sammansättning vi har på vårt salt i vårt kar efter ett tag är de natriumkloridfria saltets sammansättning plus NaCl....

Hittils talar vi mest om nacl fritt salt utan närmare specifikation...men de måste bli lika viktigt att välja detta salt som att välja sitt huvudsalt.

Tropic marine har insett detta, o tillverkat ett NaCl fritt salt som är identiskt med något av deras bättre huvudsalter minus NaCl. Har själv gått över till detta nu...

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill flika in en sak. I zeovitguiden rekomenderar man inte tillförsel av klorider som inte är bra för vissa koraller speciellt acropora suharsonoi som drabbas av vävnadsförlust. Vattenbyten görs för att få en balancerad mängd spårämnen som är nödvändiga för korallerna. Jag själv gillar inte balling (testat 2 ggr) och att tillföra allt detta salt känns inte bra heller. Svårt att hålla en jämn salthalt med denna metod. lite off topic men cloriderna kan ju vara en anledning till ballingkracherna som man har hört talas om, till slut blir vattnet fögiftat. Om jag summerar detta så är vattenbyten extra viktiga och bör ske med minst 10% i veckan speciellt för akvarier med ballingmetoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill flika in en sak. I zeovitguiden rekomenderar man inte tillförsel av klorider som inte är bra för vissa koraller speciellt acropora suharsonoi som drabbas av vävnadsförlust. Vattenbyten görs för att få en balancerad mängd spårämnen som är nödvändiga för korallerna. Jag själv gillar inte balling (testat 2 ggr) och att tillföra allt detta salt känns inte bra heller. Svårt att hålla en jämn salthalt med denna metod. lite off topic men cloriderna kan ju vara en anledning till ballingkracherna som man har hört talas om, till slut blir vattnet fögiftat. Om jag summerar detta så är vattenbyten extra viktiga och bör ske med minst 10% i veckan speciellt för akvarier med ballingmetoden.

Vävnadsförlust har jag inte hört om, däremot så får man mörkare koraller vid tillsats av kalciumklorid. Men jag tror nog att det bara är SPS-nördar som bryr sig om den nyanskillnaden.

acropora suharsonoi är en svår korall att ha i ett akvarium, jag har hittils aldrig sett en i ett akvarie som växer som den gör i naturen. Man skulle förmodligen behöva bygga en egen biotop till den för att få den att trivas. Den lever på djupet, så den får bl.a. mindre ljus och cirkulation.

Här är den i vilt tillstånd, lite speciell.

620-02M.jpg

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv gillar inte balling (testat 2 ggr) och att tillföra allt detta salt känns inte bra heller. Svårt att hålla en jämn salthalt med denna metod.

Jag har också känt detta som ett orosmoln och det enda jag kommit på är att man försöker driva ut exakt samma mängd man tillför varje dag, helst i samma stund som man tillför ballingvätskorna. Detta innebär i praktiken att du måste ha en extra kanal just för att få ur gammalt akvarievatten och sen låta top-up automatiken sköta tillförseln av osaltat vatten.

Kräver två saker:

  1. tunna/behållare att tappa upp "gammelvattnet" i, om man inte kan leda direkt ner i avoppet på en gång
  2. en extra doserpump-kanal

Lägg därtill att i t.ex. ZEOvit-metoden påpekar man blöt skumning, vilket i sig sänker salthalten med tiden. Alldeles säkert inte i samma takt man fyller på NaCl-fritt salt, men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I zeoguiden står det så här

Do not use a skimmer that is too oversized or employ wet skimming. Alltså ingen våtskummning i zeovitmetoden.

Ska vi citera ZEOvit-guiden så måste vi ta med hela meningen och se till att vi läser från senaste versionen, som idag verkar vara 1.03:

"Do not use a skimmer that is too oversized or employ wet skimming if you use a needle wheel skimmer. We recommend the use of venturi type skimmers."

K-Z säljer själva venturi-skummare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte precis fråga om just detta med TMs mineralsalt. Innebär detta på något sätt någon avvikelse med tillsatser av spårelement i balling plus metoden?

Bra fråga...undrat detta själv...själva doseringsmängden styrs ju av karbonat o calciumförbrukning...o de innebär ju att spårelementen i mineralsaltet doseras efter samma mått..dvs inte efter de mått som just dessa spårelement förbrukas. vad gäller strontium o kanske jod också, så finns de nog en rätt så stor risk att dess förbrukning är större än den lilla mängs mineralsalt som därmed blir tillsatt...därför skulle jag nog inte våga ta bort dom separata spårelementstillsatserna trots allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vi citera ZEOvit-guiden så måste vi ta med hela meningen och se till att vi läser från senaste versionen, som idag verkar vara 1.03:

"Do not use a skimmer that is too oversized or employ wet skimming if you use a needle wheel skimmer. We recommend the use of venturi type skimmers."

K-Z säljer själva venturi-skummare...

Börjar bli så jobbigt med K-Zs försäljningspropagande i varje hörn, de passar på att marknadsföra - och inte så subtilt heller - lite överallt känns det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja hur sjutton kan dom rekommendera en skummare som bygger på samma princip som sin egen i manualen för sitt eget system!?, Jäkla propaganda!

:skrattar:

På tal om skummningen i Zeovit, vad Ted lärt mig så ska man skumma "hårt" alltså typ pasta och inte blött. Hittar heller ingenstans i guiden att det står att man ska skumma blött. själv skummar min Dymax segt äckelklet och än ser tanken bra ut med stabila värden. Byter 5% vatten i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mr pohl svarade att de inte skummar speciellt blött så nu är den saken utredd. intressant är ju att man bara behöver byta 5% vatten varannan vecka om man använder hans salt och inte något annat märke, detta betyder ju att hans salt är otroligt billigt om man jämför i vattenbyteskostnad. Får köpa mig en hink till mig själv i julklapp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar bli så jobbigt med K-Zs försäljningspropagande i varje hörn, de passar på att marknadsföra - och inte så subtilt heller - lite överallt känns det som.

Patrik du älskar ju referenser och så gnäller du när jag ger dig några ibland:smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mr pohl svarade att de inte skummar speciellt blött så nu är den saken utredd. intressant är ju att man bara behöver byta 5% vatten varannan vecka om man använder hans salt och inte något annat märke, detta betyder ju att hans salt är otroligt billigt om man jämför i vattenbyteskostnad. Får köpa mig en hink till mig själv i julklapp.

låter ju kanon,får bli det saltet nästa gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zeovitmetoden är farlig eftersom den är intressant och man förkovrar sig lätt och lusläser guiden ord för ord och man märker inte ens att det är engelska, jag har örfilat mig själv och motståndet mot zeospur är borta, jag kommer säkeligen testa det så jag blir ytterligare en erfarenhet rikare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...