Gå till innehåll

hur länge lever en putsarfisk?


bläckis

Rekommenderade inlägg

har köpt en putsarfisk hur länge lever dem ungefär har hört att dom e kortlivade

ja det beror alldeles på.. jag har haft min dryga året nu men den kunde ha varit borta för längesen.. dom är duktiga hoppare, jag har räddat livet på min 2 gånger sen i somras då jag hittat den på betong golvet full i skit och skräp + att den var lite halv torr båda gångerna men jag har tagit upp den och lagt den i handen i sumpen och försökt fått igång den å det har gått bra. den verkade lite "skadad" i huvudet först men den har repat sig båda gångerna. en kämpe är det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har köpt en putsarfisk hur länge lever dem ungefär har hört att dom e kortlivade

Hört samma sak, min har levt i 8 månader och "still going strong" dock. Min tar vissa sorter av flingfoder så försök med detta nån gång ibland så att du är säker på att han/hon får i sig något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående putsarfisk så tar jag mig friheten att kopiera ett citat från Ingvar Hellmalm i en annan tråd.

Denna fisk lever uteslutande på prasitiska Copepoder och överlever inte länge när dessa inte finns utan svälter oftast ihjäl även om de kan läras att äta artemia. Jag m.fl. har länge avrått från att köpa denna fisk som trots det sälj ofta. Putsarfiskarna lever dessutom alltid i par och upprättar en sk. putsarstation. De är dessutom väl så utrotningshotade som Bangaien då de är mycket lättfångade. Sluta köp denna fisk!

Som putsare räkommenderar jag i stället räkor eller vissa gobies. Cryprocarion marinum stadierna tar dock inga putsare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...