Gå till innehåll

Kostnad att starta och driva stora kar


Christer T

Rekommenderade inlägg

Det är ganska ofta stora fina projekt och drömmar som presenteras här på guiden. Tyvärr verkar det som många strandar redan innan dem är i verket och en del läggs nog också ner ganska fort. Man kanske har lagt ner en massa pengar som man inte får tillbaka mer en en bråkdel av när man säljer av igen.

Det är inget fel att drömma och det här är absolut inte menat som någon pekpinne men kanske en liten tankeställare innan man drar igång något som kan blir en stor besvikelse, en dyr besvikelse.

Om jag utgår lite från vad jag skulle behöva för att starta det kar jag har från scrath men i 1000-1200 liters klassen. Det vill säga koraller i första hand sps och lps och lite fisk som kirurger, wrassar och clowner. De priser jag räknat med är inte på något sätt exakta men i närheten och något av utrustningen kanske också skulle gå att köpa begagnat som jag gjort till det kar jag har. Nåväl, här är min runda kalkyl:

Akvariet 1000-1200 liter...7 000 kr

Sump 200 liter................1 500 kr

Belysning.....................12 000 kr

Skummare....................12 000 kr

Cirkulation.....................8 000 kr

Returpump.....................4 000 kr

Kalkreaktor....................5 000 kr

Osmosis........................1 500 kr

Kylare...........................6 000 kr

Diverse annat.................5 000 kr

Salt..............................1 200 kr

Totalt.........................63 200 kr

Sen skulle jag naturligtvis vilja ha lite fisk och koraller.

Koraller och fisk första året...15 000 kr

Och sen kommer ju de kostnader som är lätt att glömma, Driftkostnader (per år)

El...................................10 000 kr

Vattenbyten (10%/vecka)..10 000 kr

Byten av lampor.................3 000 kr

Mat och diverse peparat......5 000 kr

Totalt............................28 000 kr

(2 333 kr/månad)

Det innebär att när karet kommit igång och varit i drift ett år så har det kostat mig 106 000 kr! En ansenlig summa tycker jag, även om jag skulle ha räknat 20 000 kr för högt.

Jag vill inte avskräcka någon att starta ett saltkar men kanske ska man fundera på att starta i lite mindre skala? Lika trevligt men till en betydligt mindre peng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, siffrorna känns ganska rimliga.

Jag satte nyligen upp mitt nya 650-literskar tidigare i höstas, och jag fick betala följande (faktiska kostnader):

Akvarium 650 liter, vitglas (nytt) - 7 600 kr

Sumpar - 1 000 kr

Stålställning (hos smidesverkstad) - 800 kr

Bygggrejer till ställningen och huv - 2 000 kr

Elartiklar - 1 500 kr

PVC-grejer - 2 000 kr

Teknik - 18 000 kr (returpump, belysning, skummare, ozon, osmolator, uv)

Levande sten - 10 000 kr

Salt - 1 200 kr

Totalt utlägg innan koraller eller fisk kommer i vattnet - 44 300 kr

Med andra ord, totalbudget på ca 50 000 kr med ett fullt befolkat kar, inkl koraller och fisk. Då har jag inte räknat in osmos, streampumpar och testartiklar mm som jag hade sedan tidigare.

Real life... ...och skrämmande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar säga 100kr/litern för att ge en ungefärlig bild av vad det kostar, den verkar stämma ganska så bra med de siffror som näms här. Givetvis blir det dyrare med de bästa grejorna och billigare med begagnat.

Lägg också märke till att de siffror som figurerar för de nya tidens nanoburkar får ett högre pris per liter även om skummare saknas.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper man nytt från början så kmmer det kosta en hel del, men då begagnatmarknaden är rätt så stor så kan man komma undan långt billigare. Ofta så sitter ju folk på stora sötkar när de planerar att konvertera till salt, och då har man ofta tillgång till huvudkar och ev. sump redan. Sedan är elkostnaden rätt så beroende på vad man väljer för belysning. 3x400W MH eller 12x39W T5, det gör på sig rätt så mycket.

Skummare kan man få för 5000, ex en Ultra Skim 2.

Kalkreaktor? Visst, om man ska ha stenkoraller, men till mjukkoraller och mestadels fisk så behövs detta inte.

Kylare? Ja, om man inte kan klara sig med fläktar kanske.

Diverse annat antar jag är typ griptänger, dunkar, foderautomater och liknande. Det kan visst kosta en del, men tror inte jag har kommit upp i detta själv efter flera år inom hobbyn.

Fisk och koraller kostar en del, så den kostnaden kanske inte är helt orimlig, även om man kommer billigare undan med fraggar istället för hela koraller från butik.

10% vattenbyta varje vecka?

Gör 10% byte varje månad kanske, ibland går det nog 5 veckor, så där hade iaf jag kommit billigare undan. Det fungerar utan bekymmer för mig, nu har jag iof inte ett hav med stenkoraller och kör inga speciella "metoder" iheller.

Första året hade jag hoppats kunna köra utan lampbyte iaf.

Mat är rätt så billigt, men kan tänka att preparat kostar en del.

LS går att få tag på begagnat om man inte vill köra helt från scratch, men visst, ett par hundra kilo á 150kr/kg, då blir det lätt en stor post.

Sen tillkommer PVC, möbel och vattenkostnad om man bor i hus.

Man får helt enkelt göra en kostnadskalkyl, det är ju som med annat man köper tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja..tyvärr stämmer nog alla dessa prisexempel alltför bra, o tropfrogs regel tycker jag verkar väldigt nära sanningen.

Risken är att man köper lite då o lite då...o vid en slutsummering, som man kanske ofta inte gör..så blir de riktigt mkt pengar..som en bättre begagnad bil! Därtill är de ju så att trots denna summa har man ingen garanti att få ett vackert o fungerande kar...de går endast till begränsad del köpa sej till, som ju alla vet.

Naturligtvis är detta den stora orsaken till att hobbyn är så oerhört liten jämfört med mkt annat...men också en orsak till att den är så oerhört fascinerande om man väl lyckas.

Det kan inte nog påminnas hur viktigt det är att inte ta sej vatten över huvet o starta för stora projekt om man är nybörjare. Nanokarens intåg är därför en fin trend.

Dock har ju nanokaret sina svårigheter med balans, värmeutveckling, begränsade möjligheter att härbärgera mångfald av arter mm...så enligt mej är den idealiska nybörjarstorleken kanske runt 200-300 liter..o för den delen en ganska trevlig storlek även för den mer erfarne.

Kanske ett tröttande inlägg..?, va ju inte direkt svar på topics...men tråden påminner en om sådana här tankar, som jag tror vi alla har;)

tack för ordet

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag då ställer denna fråga: Är det överhuvud taget värt det, jag menar ett akvarium för över 100.000:- med allt djävulskap och rackel som det för med sig ??? Bara under den korta tid jag varit här på forumet har det kommit och gått oräkneligt med folk. Det finns ju knappt en enda här som har haft sitt kar igång mer än ett par år utan att stupa. Och sen sälja allt för knappt hälften är ju vansinne !!! :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy bubblan! Mitt percula 120 har kostat högt räknat 21000 med all utrustning, sten och liv + salt o mat etc i 5 månader och drar en 300/mån i el.

Jag för stenhård bok på varenda inköp för att kunna bromsa när det blir för illa! Nu på tisdag blir mitt sista större inköp på ett bra tag (1000 spänn i fraggar andrahandskoraller och begagnad sten), sen i vår skall jag byta lampor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd Christer,det e en finger visning att hobbyn inte e gratis när man siktar på +1000 liter.En annan grej e att vi som inte har råd får slippa läsa om alla juniorer som har "guldbyxor".

Ett 70tals program hette pojken med guldbyxorna om jag inte missminner mig.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att komma undan betydligt billigare, om man ger sig ut på beg marknaden och inte har för bråttom, som jag.

Köpte först ett 240 liters burk med ca 50 kg ls plus 2 små fiskar och vattnet togs också med, fick med lite pumpar kostnad 1600 kr

Hämtade idag ett ca 700 liters burk med sump 1500 kr

Beg Osmos 800kr

Beg uv 800 kr

Beg skummare med pump 1000 kr

Kommer att tillverka mer levande sten själv

Så man behöver inte köpa allt nytt plus att jag har nu två burkar, men den lilla kommer att bli hem åt lite discus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med Jörgen, lite ångest fick man allt... Speciellt som jag inte vågat räkna ihop vad mitt kar kostat....

Jag hade en lite försiktig aproach när jag startade, för att ha råd med ett relativt stort kar (720) så tog jag det försiktigt med utrustning och handlade ganska mycket begagnat, samt höll mig till en basic setup. Tanken var att bara ha lite fisk och enklare koraller, men som vanligt när det gäller mig och akvarieplaner så har det eskalerat efter hand (precis som det gjorde förra gången jag hade salt...)... Så jag har uppgraderat utrustningen efter hand, hade t ex från början bara 4*30w t8 och 2*70w mh i belysning och inget automatiskt sätt att tillföra ca, kh och mg, jag började alltså försiktigt för att uppgradera efterhand. Det har säkert blivit dyrare, men samtidigt så har jag nu haft igång karet i 2 år och jag har uppgraderat utrustning efterhand som ajg har kännt att jag behövt. Det är dock viktigt att man inte från början målar in sig i hörn, utan bygger så att det är möjligt att upgradera vid behov.

Men samtidigt så kostar bara driften en hel del, strömmen är inte billig, lampor, lysrör, preparat och dylikt blir sammantaget en ganska rejäl kostnad. Speciellt som det här nere inte finns någonstans att köpa utrustning till vettiga priser utan man måste skicka efter allt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är värt det alla gånger, det är ju som vilken hobby som hälst. Mc har kostat mig skjortan med försäkringsbolagen som plockar kr efter kr, tillbehör och annat skoj men det är värt det varje dag på året om du frågar mig. Samma sak med bilen som var rolig att trimma och allt vad det var för några år sedan, det var värt det, akvariet kostar skjortan.

Andrahandsvärde kan ju alltid diskuteras och det brukar sluta med samma visa varje gång, svälj stoltheten(plånboken) och sälj billigt:).

Men det är helt rätt, man måste tänka innan man drar i väg och köper jätte akvariumet, risken att misslycka och vad det medför i konsekvenser är inte roligt om man inte är beredd på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde behållt din siffror för dig själv! Fy skäms att ge oss och nybörjare stora skrämselhickan! en lätt ångest drabbade mig akut.

jo, kan bara hålla med, grymmt dyrt.

sen är det ju en hobby, hobbys är dyra iallafall denna.

fördelen är att tekniken inte har samma utveckling som ett grafikkort eller en prosessor till en dator, så man har ju möjligheten att köpa på sig tekniken och sedan dra igång, jämfört om man skulle bygga en dator med grafikkortet man köpte för 2 år sedan.

Sen är det ju inge kul att köpa en skummare och låta den ligga i ett halvår.

Jag trodde jag bestämt mej för att börja med salt, akvaristik har för mej varit en hobby i 25 år.

Men man blir tveksam om ekonomin håller, man vill ju inte hamna på TV (lyxfällan) , (skild) eller ännu värre (Efterlyst).

Så det blir att suga i sig kunskap och surfa runt här på SG ett tag till.

Kommer ändå inte börja förrän i mars-april nästa år.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akkibat ett tips om du jagar beg prylar e.Akvarium ok att köpa beg men ofta kostar ett nytt några tusen kronor billigare än golvet som måste bytas om det läcker.Osmos e i dag så billiga nya att den som säljer den redan kört länge nog med den.Skummare o pumpar o UV här kan man göra stora klipp gäller även belysning,men MH lampan har nog brunnit längre än vad säjaren uppger.Och nu ska jag sticka ut hakan lite,beg sten e inte värd 1 krona kilot.Patrik

Har även sett anonser med INKÖRT vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig min kompis har kört fosfat remover för mer än vad stenen kostade,vad jag vill säga e att det kan kosta mer än det smakar,vad vet vi om den som säljer har tex kört koppar medicin i sitt kar.Det kan bli lite som att köpa en bil på solvallas parkering.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...