Gå till innehåll

Kostnad att starta och driva stora kar


Christer T

Rekommenderade inlägg

Greger har helt rätt,

Av någon anledning hör man mycket om framgångshistorierna, men inte av folks misslyckanden lika ofta. När vi senast hade träff i Sthlmsföreningen gick snacket om den ena efter den andre som haft problem, och ibland totalkrasch. Men här på SG ser man inga inlägg eller trådar som avhandlar dessa händelser (om man inte läser noga mellan raderna, eller reflekterar över varför tidigare aktiva medlemmar plötsligt "tystnat"). Det finns av någon anledning en tydlig tendens att folk tiger om sina misslyckanden. Det är tråkigt. Kanske är man rädd för att bli uthängd på forumet - "Vad var det vi sa?". Vi borde alla vara så öppna som möjligt och hjälpa varandra förebygga misslyckanden. Då skulle hobbyn i landet utvecklas ännu snabbare tror jag.

Det ligger nåt i det som du säger här kalle. Att när det går bra så spänner vi våra hängslen och tycker att f-n vad bra jag är på det här... Men när det liksom inte går lika bra längre så vågar man inte säga det här på forumet..... Och håller sen en låg profil. (det har jag själv gjort)

Jag har gått på några smällar nu sen jag började med saltvatten och har pga det ledsnat,Svurit,vilja sälja burken till en billig peng osv. Men varje gång har jag tänkt att nä f-n jag skall prova en gång till bara, för det är ju så vackert med dessa SPS burkar . Varje gång har jag lärt mig nåt nytt av dessa smällar jag har råkat utför iallafall. Och nu har jag kommit så långt att man NÄSTAN vet vad man måste göra för att dessa koraller skall överleva samt se roliga ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man får drömma så skulle jag vilja bygga ett 5 kubiksakvarie i mitt hus (som jag drömmer om att bygga), ha en höjd på ca 140 cm och bredd 3 meter. Ha det som en vägg och sen får jag sätta ut korallerna med dykutrustning på mig... O kan fragga åt er som kommer för o beundra mitt verk. Dock vaknar jag oftast med kudden i ansiktet o mitt 450 liters kar... Doh...

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att siffrorna i denna tråd är rimliga för "nybörjaren". Men majoriteten här på guiden har ju kar redan. Startfasen och startkostnaden för ett större kar kanske inte behöver bli så jädra dyr när jag filosoferat för en framtida uppgradering om några år.

De alternativen jag har tittat på är att punktbelysa ett större kar och på det sättet komma ner i omkostnadspris. Mer vattenvolym behöver ju inte betyda att man ska ha koraller precis längst hela akvariumet. Ett större kar betyder ju inte häller att man måste öka fiskmängden/belastningen i karet lika mycket som man ökar i volym. Att strunta i utvändig sump och driva filter/invändig sump med streampumpar skulle även det bidra till mindre avdunstning och mindre elkostnader.

Men visst skulle de blir "dyrt" med en rejäl balja. Jag ser smärtgränsen och priströskeln vid 720L, sedan upphör det "vanliga" utbudet av ljus, en del teknik och man måste komplettera eller bygga eget. Prisskillnaden mellan ett 720 och ett 1000L är för mig orimlig i dagsläget. Sedan blir det ju även bökigare med vattenbyten, tillsatser och faktumet att det börjar bli knepigt att komma åt överallt är helt klart viktigt att tänka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tog mina första stapplande steg som saltakvarist var fortfarande LS ett okänt begrepp - efter att mycket noggrant dödat allt jag stoppade i karet, började jag förstå att det måste till någon form av effektivare biofilter (räddningen var förmodligen att man hade syrestenar i karet på den tiden, vilket vädrade ut en del ammonia) - men biofilter var det...

Jag tog min vinröda Cittra-padda och styrde kosen mot en trädgårdsfirma, inhandlade 3st balkonglådor i plast, några lämpliga beslag och en påse Leca-kulor.

For hem, glad i hågen, borrade hål i botten på blomlådorna skruvade upp skiten på väggen ovanför akvariet- alltihop snyggt matchat med ett Sicce-powerhead och en grön slang som forslade vattnet upp till den översta blomlådan......

Mycket stolt över min egna insats, slår jag upp en whisky och sätter mig i soffan för att beundra denna enorma tekniska landvinning, men väcks ur mina rosa drömmar av ett fullständigt gallskrik från min nyss hemkommna flickvän - tjejer har ju ibland lite svårt att åsidosätta estetik till förmån biologiska innovationer....

jag fick nog sova på soffan 2 veckor efter detta :-D

Jag kan inte sluta garva !!!!!!!!!!!!! kommer det en sån post till dör jag !

Jag kan se hela förloppet framför mig !

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger har helt rätt,

Av någon anledning hör man mycket om framgångshistorierna, men inte av folks misslyckanden lika ofta. När vi senast hade träff i Sthlmsföreningen gick snacket om den ena efter den andre som haft problem, och ibland totalkrasch. Men här på SG ser man inga inlägg eller trådar som avhandlar dessa händelser (om man inte läser noga mellan raderna, eller reflekterar över varför tidigare aktiva medlemmar plötsligt "tystnat"). Det finns av någon anledning en tydlig tendens att folk tiger om sina misslyckanden. Det är tråkigt. Kanske är man rädd för att bli uthängd på forumet - "Vad var det vi sa?". Vi borde alla vara så öppna som möjligt och hjälpa varandra förebygga misslyckanden. Då skulle hobbyn i landet utvecklas ännu snabbare tror jag.

Minns ingen mitt nederlag 2004/02-2004/11.

Allt gick ju åt skogen efter min flytt. bytte allt slängde 100Kg LS, köpte ny fin Beg LS funkade ändå inte, bytte ut All PVC, Bytte bänk men ändå ville det inte Efter 9 månader så gav jag upp å sälde av allt. tom den stenen jag hadde men sa att det var som det var. fick sålt den ändå. Började med Sötvatten håll i 6 månader så påt igen med saltvatten

Påkommen orsak som man inte bytt eller tänkt på Sprucken osmos patron.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att siffrorna i denna tråd är rimliga för "nybörjaren".

Men visst skulle de blir "dyrt" med en rejäl balja. Prisskillnaden mellan ett 720 och ett 1000L är för mig orimlig i dagsläget. quote]

vad är det som skulle bli orimligt dyrt för dom 280l extra? syftar du på glaskostnad eller driftskostnad?

hur stor skillnad kan de va?

// Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger har helt rätt,

Av någon anledning hör man mycket om framgångshistorierna, men inte av folks misslyckanden lika ofta. När vi senast hade träff i Sthlmsföreningen gick snacket om den ena efter den andre som haft problem, och ibland totalkrasch. Men här på SG ser man inga inlägg eller trådar som avhandlar dessa händelser (om man inte läser noga mellan raderna, eller reflekterar över varför tidigare aktiva medlemmar plötsligt "tystnat"). Det finns av någon anledning en tydlig tendens att folk tiger om sina misslyckanden. Det är tråkigt. Kanske är man rädd för att bli uthängd på forumet - "Vad var det vi sa?". Vi borde alla vara så öppna som möjligt och hjälpa varandra förebygga misslyckanden. Då skulle hobbyn i landet utvecklas ännu snabbare tror jag.

Hehe... var tvungen att kolla om jag skrev i min tråd om varför jag lade ner sist, visade sig att det stod inget om det där,var bara mitt antagande eftersom alla här nere verkar veta vem som spolade ut 200L saltvatten i ett K-märkt hus med heltäckningsmatta. Och tja, det är ju då anledningen, sätt inte pumpar så de kan lossna dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... var tvungen att kolla om jag skrev i min tråd om varför jag lade ner sist, visade sig att det stod inget om det där,var bara mitt antagande eftersom alla här nere verkar veta vem som spolade ut 200L saltvatten i ett K-märkt hus med heltäckningsmatta. Och tja, det är ju då anledningen, sätt inte pumpar så de kan lossna dumt.

Hm, hade du inte en separat tråd om detta? Har för mig att jag läst detta, hade du inte varit ute och festat och kom hem till blötlagd lägenhet? Annars blandar jag kanske ihop det med någon annan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men visst skulle de blir "dyrt" med en rejäl balja. Prisskillnaden mellan ett 720 och ett 1000L är för mig orimlig i dagsläget. quote]

vad är det som skulle bli orimligt dyrt för dom 280l extra? syftar du på glaskostnad eller driftskostnad?

hur stor skillnad kan de va?

Delvis begge. Att gå ifrån standardmåtten av de serietillverkade 720L karen som görs av tex Ocean (4700:-), aquastabil (4500:-) osv. Antar att man får räkna med några tusenlappar till för att köpa ett större pga måtten och att det blir knepigt att få in på andra våningen i villan.

Sedan är det det där med ljuset? Som jag sett så är de största t5 ramperna de med 80w rör och de har ju måtten ca150x35cm. Dessa armaturer ser jag som fungerande till 150-200cm långa kar och 50-60cm "breda/djupa". Att köra med en sådan armatur till ett större kar antar jag blir knepigt och kanske ottillräckligt (bara en gissning?).

Köper jag alltså ett större kar än 720L blir alltså inte bara inköpskostnaderna en bit högre utan även driftkostnaderna. Istället för kanske en 4-6x80w armatur blir jag tvungen att köpa två armaturer eller bygga eget (vilket inte blir så billigt). Månadskostnaden för ljuset blir även det dyrare pga att mängden 80w rör ökar från 4-6 till 6-8 (minst). Sedan kan man ju räkna på det och dividera hit å dit. Men rätta mig om jag har fel, jag har tillexempel aldrig provat Fauna Marin - ULTRA SOLARIS T5-armatur 6 x 80 W, kanske en sån ramp skulle klara av att belysa ett 1000L kar?! I så fall blir jag bara glad =-)

Någon kanske kan svara på mina frågetecken, för jag har enbart utgått ifrån min egna uppfattning.

Jättebra följdfråga Patrik! Har bara dragit slutsatsen av att kolla runt i kataloger och på internet att det skulle bli för dyrt med ett akvarium över 720L, både i inköp och drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men bara för att man vill ha 1000L så borde man väl kunna bygga med sånna mått att din gamla ramp funkar. t.ex 2* 0,7*0,7 980L

och resten av saker man har i nuvarande tank bör ju räcka till den nya, man är ju för det mesta överdimensionerad i allt man köpt ( kan iof bara gälla endel )

klart glaset blir lite dyrare om man frångår standardmått eller prefab kar..

min tank är lite off standard med 1 cm 251cm istället för 250. då ja byggde underredet fel :)

den missen kostade 1500:- ..

sen så har man ju nästan bara förlust av el på sommaren. på vintern ger den ju tillbax elen i form av värme.. extremt stort element..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men bara för att man vill ha 1000L så borde man väl kunna bygga med sånna mått att din gamla ramp funkar. t.ex 2* 0,7*0,7 980L

och resten av saker man har i nuvarande tank bör ju räcka till den nya, man är ju för det mesta överdimensionerad i allt man köpt ( kan iof bara gälla endel )

klart glaset blir lite dyrare om man frångår standardmått eller prefab kar..

min tank är lite off standard med 1 cm 251cm istället för 250. då ja byggde underredet fel

den missen kostade 1500:- .

Problemet är att jag trots att jag är 190cm, tycker 60cm är lagom högt. Går man över 60cm tycker jag att det börjar bli onödigt jobbigt att komma åt överallt, särskilt botten =-) Så då har jag bara två dimensioner att förlänga om jag skulle starta större, och det är längden eller djupet. Kan låta jättedumt men att göra ett djupt akvarium på 1m skulle inte skapa samma problem för att komma åt på botten eftersom det framtida akvariumet kommer stå så jag kommer åt hela långsidorna. Det blir inte bara mer opraktiskt med ett högre kar, det blir även betydligt dyrare eftersom glastjockleken ökar med höjden (mer än med längden). Med det ökar så klart vikten och priset markant.

Men som du skrev, om jag beställer ett 200x70x70 så kan jag nog använda en "standard" armatur.

sen så har man ju nästan bara förlust av el på sommaren. på vintern ger den ju tillbax elen i form av värme.. extremt stort element..

Ha ha ha.... precis vad jag sa till tjejen när hon tappade hakan åt att jag skulle köra med 400w MH till mitt kar =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju faktiskt minska kostnaderna ganska rejält genom att ha mindre akvarium och mindre fiskar och koraller.

helt rätt, men varför skulle man vilja det om man redan har ett stort akvarium, så strävar iaf jag alltid f4ramåt.. inte bakåt.

men man kan skaffa ett till mindre typ nano.. så har man ökat på kostnaden lite till :)

fats å andra sidan då får man ju slå på elementen igen å det kostar ju oxo pengar: ) hahaha

OBS notera det som står under detta.. kan kanske vara helt sant.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett 1000w el element ger ju lika mycket värme som ett 1000 w akvarium.. eller en 1000w lampa eller 1000w vattenkokare. osv. rätta mig om ja har fel. allt som producerar watt ger ju tillbax i värme.. allså så e ju bara akvariet en förlust under dom varma månaderna ..

ja måste säga att ja kan ha sååå fel. men de va nån elektriker som nån gång berättade att de låg till så. ( på ett ungefär, man glömmer å lägger till lite ibland :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är sant. På samma sätt så blir akvariet dyrare på sommaren om man har en kylare oxså.

Kylaren skall kyla dessa 1000watt som i sin tur kostar pengar. Så du betalar för att kyla ditt akvarium som du betalar för att belysa upp å får värmen gratis.

Så nja ett 1000watt uppvärmt akvarium måste väll vara billigare i längden än att sätta på ett 1000watts element då å då för att upprätthålla värmen i rummet.?

Hur som helst jag skall försöka dokumentera det hela med mitt nybygge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett 1000w el element ger ju lika mycket värme som ett 1000 w akvarium.. eller en 1000w lampa eller 1000w vattenkokare. osv. rätta mig om ja har fel. allt som producerar watt ger ju tillbax i värme.. allså så e ju bara akvariet en förlust under dom varma månaderna ..
Nej. Ett akvarium använder en massa watt till att producera rörelseenergi (i pumparna) och ljusenergi (i artmaturen). Sedan produceras också värme i armaturen och pumparna (och i doppvärmaren så klart).

Ett element producerar bara värmeenergi och blir en effektivare värmekälla per watt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. Ett akvarium använder en massa watt till att producera rörelseenergi (i pumparna) och ljusenergi (i artmaturen). Sedan produceras också värme armaturen och pumparna (och i doppvärmaren så klart).

Ett element producerar bara värmeenergi och blir en effektivare värmekälla per watt.

neeej mattias förstör nu inte vårt tänk,vi kan få mardrömmar;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. Ett akvarium använder en massa watt till att producera rörelseenergi (i pumparna) och ljusenergi (i artmaturen). Sedan produceras också värme armaturen och pumparna (och i doppvärmaren så klart).

Ett element producerar bara värmeenergi och blir en effektivare värmekälla per watt.

du har säkert rätt.. men vad är pumparna på 20 watt? om man körde den torr å inte i vattnet så torde den ju bli lika varm som en 20w lampa energi som energi??

Ja har en idé. finns säkert nån elektriker eller annan vetande inom detta.. kan inte nån ge ett så exakt svar som möjligt på våra sjuka funderingar.. om inte så tror ja att de e HÖG tid att sluta diskutera detta fenomen å låta oss som vill tro att vi inte förlorar el på akvariet tro det :)

och dom som vet hur det är, köper en luftpump å eldstad å börjar spara på riktigt... !! hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har en idé. finns säkert nån elektriker eller annan vetande inom detta.. kan inte nån ge ett så exakt svar som möjligt på våra sjuka funderingar.. om inte så tror ja att de e HÖG tid att sluta diskutera detta fenomen å låta oss som vill tro att vi inte förlorar el på akvariet tro det :)

och dom som vet hur det är, köper en luftpump å eldstad å börjar spara på riktigt... !! hehe

Det är inte så himla svårt... All el du tillför akvariet blir värme. Det är termodynamikens första huvudsats (även kallad energiprincipen). Dvs drar akvariet 1000W så får du 1000W värme, precis som med ett värme-element. Dock får du inte värmen där du vill ha den (dvs under fönstren där du får kallras och där radiatorerna brukar vara placerade) så riktigt lika "effektiv" (läs: välplacerad) är inte akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så himla svårt... All el du tillför akvariet blir värme. Det är termodynamikens första huvudsats (även kallad energiprincipen). Dvs drar akvariet 1000W så får du 1000W värme, precis som med ett värme-element. Dock får du inte värmen där du vill ha den (dvs under fönstren där du får kallras och där radiatorerna brukar vara placerade) så riktigt lika "effektiv" (läs: välplacerad) är inte akvariet.

tjohoo ja visste att ja hade rätt :)

nu e det bara att placera ut ett par akvarier under varje fönster. så e ju problemet löst :)

hehe

/ Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...