Gå till innehåll

glas till långt akvarium


jupiter

Rekommenderade inlägg

hej.

nu har jag mätt och mätt och det verkade som om jag inte får in det.

tog papp lådor och tejpade ihop med måtten på akvariet och visst var det så det går inte med det planerade 1000l.

men majornas ringde och suprise det verkar mkt lovande. så måtten blir kanske 3250 x 630 x 650 ändå med opti white framglas. dom kommer hem och limmar det på platsen och priset ja det var en överaskning "billígare"

så nu kommer nya frågor

om jag planar ut golvytan och sedan ställer ikeas köksbänkskåp på det för att sedan lägga en massiv träskiva sedan frigolit kan det hålla som akvarie bänk eller är jag för optimistisk.

mitt långa akvarie kommer att beställas tidigast till sommaren.

räknat kostnader på detta landar på ca: 88000kr och då har jag inte köpt en endaste liten fisk eller snigel. driftkostnaden tja hade jag råd att röka 25 cigg om dagen utan att klaga så är detta mkt mer hälsosammare och kanske till och med billigare.

tilläggas kan att det går att bygga det billigare om man köper beg sten och belysning som beg 250w mh armaturer landar kanske på 60000 kr då.

men nu skall jag börja med ett rum i källaren som skall klinkas byggas hyllor och en sump byggt på 540l akvarie som kommer till en början användas till mitt 400 juwel akvarie.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är sant per lodrät sida till golv blir vikten bra stor men om det inte finns någon sidorörelse så tål det ganska mkt tror jag. nu har jag tänkt byggt detta från en vägg till en annan och det finns inte någon sidorörelse som helst där. nu kan jag ha jätte fel men kraften blir ju rakt ner och ställer man sig på en 2x 16mm spånskiva som är ihop skruvad rejält så tycker jeg att det borde hålla en ansenlig vikt.

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv ett ikea kökskåp som bänk till mitt nuvarande, men den fick jag regla upp ordentligt för att den skulle vara stabil.

Jag skulle absolut inte använda mig av en möbel byggd i spånskiva då det blir mjukt som papper ifall det blir blött/fuktigt.

Känner du ingen som kan svetsa?, material till en bänk i stål är inte dyrt, och du kan ju klä in "ställningen" med ikea luckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte rekommendera IKEA köksskåp. Dels är de gjorda av spånskivor, dels har de ganska klena fötter (om du inte hitta reglerbara fötter av metall). Jag skulle definitivt rekommendera antingen ett bygge av träreglar alternativt en ställning av travar med lecablock som du lägger en bänkskiva över alternativt en stålställning.

Du borde sedan skaffa någon form av långpass för att se att du verkligen har en perfekt vågrätt bottenyta under karet. Jag själv har byggt ställningen till ett av mina kar av lecablock, och för att få det helt vågrätt på toppen byggde jag en gjutform som jag hällde flytspackel i, som jag sedan lade frigolit på.

Annars är som sagt inte stålställningar dyra. Jag betalade 800 kr (inkl moms och kvitto) för min måttbeställda stålställning till mitt 650-literskar av en lokal smidesfirma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...