Gå till innehåll

glas till långt akvarium


jupiter

Rekommenderade inlägg

hejs

har lite funderingar på att uppgradera.

är det någon som vet var man får tag på glas till ett akvarium som är ca 3700 cm långt och 70 cm högt i en skiva eller över huvudtaget går det?

måtten är tänkt 3700 x 650 x 700

några förslag på glastjocklek.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör vara 15 mm tjockt. Vikten blir ungefär 97 kg så du får ha någon stark kompis med när du limmar in den. Jag skulle tro att priset är över 5000 kronor hos din lokala glasmästare men kanske behöver du betala fraktillägg om den inte går att ta på deras ordinarie servicebilar.

Med så tjockt glas skulle jag betala några tusen extra för vitglas. (optiwhite eller low iron).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej så det går alltså att få tag på så långa skivor utan skarv då. klart att om det är så tjockt glas så blir det nog mkt bättre med low iron så det får det nog bli då. men är det 15 mm som gäller i botten och gavlarna med då? eller duger det med 12mm där?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle satsa på ett laminatglas (2x8 med o,75) istället för enkelt. De är risker med att få spänningar i en så lång ruta. Tror inte heller att det blir så mycket dyrare, då priset ökar mycket vid tjocklekar över 10 mm. Du skall ha samma tjocklek i gavlarna. Det är höjden på vattenpelaren som avgör inte längden (om ramen är stabil).

(stig min framruta vägde 135 kg)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ljuset är det lite funderingar över var ju hos ted i kungsbacka och tror att det blir sådana armaturer i så fall.

angående laminat så har jag hört att det inte spricker om det verkligen händer nått utan att det mer eller mindre exploderar.

så om jag räknat rätt här nu då så bör detta akvarie i bara glas gå på runt 25000 kr med ett low iron front.

nu kommer frågan finns det i så fall någon snäll själ här på forumet som är villig mot lite betalning limma detta akvarie åt mig för byggas skall det troligen.

"fick välja att bygga garaget eller akvarie" tog ca: 2 nano sekunder att svara på det.

peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel har naturligtvis rätt. Laminat är det säkraste som finns och spricker en ruta så börjar karet inte läcka. Laminat finns i alla bilrutor idag och är t.o.m bärande del i karosson i många bilar trots bara 2-3mm tjockt. Härdade rutor är numera förbjudna men fanns på gamla bilar och de small i tusen bitar vid en skada.

Skall man ha top of the top så gör man laminat med 10mm ytter och 4mm härdat inner. Det blir då mycket starkt + helt repsäkert på insidan (vilket är ett problem på stora kar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har i dag pratat med majornas glasmästeri och dom tror att 15mm räcker dock så finns det troligen inte längre skivor än 3250mm så måtten blir som det ser ut nu 3250 x 630 x 650 så det blir ju inte fullt så stort som vi önskade där hemma men det är ju inte dåligt ändå.

måste ju säga att det är ju i planerings stadie än så sista ordet är inte sagt om måtten än.

men planen ser ut så här.

sump 540l i källaren med all utrustning och refugium.

akvarie fyller en hel vägg med överbyggnad upp till taket så det blir väl inbyggt i väggen så att säga.

ljuset troligen samma armaturer som finns på bio ted marin.

men jag funderar på min skummare som är en ganska stor modell av deltec dock inte till fullt så stort kar, men kan man köra med dubbla skummare ger det samma effekt som en stor för jag har en dynamax skummare liggandes hemma som är till ett 750l akvarie.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter riktigt spännande som sagt, du får säga till om du behöver någon hjälp med nått längre fram, vill ju komma och kolla när du har kommit igång ;)

Menar du Korallenzuchts t5 armaturer?

Jag har en sådan 10x80, har inte kört igång karet ännu men är grym nöjd änsålänge!

Vad har du tänkt för inriktning på karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter riktigt spännande som sagt, du får säga till om du behöver någon hjälp med nått längre fram, vill ju komma och kolla när du har kommit igång ;)

Menar du Korallenzuchts t5 armaturer?

Jag har en sådan 10x80, har inte kört igång karet ännu men är grym nöjd änsålänge!

Vad har du tänkt för inriktning på karet?

du är mkt välkommen martin innan jag startat upp det stora akvariet också men vi har flyttat sen du var hos mig sist, har ju köpt hus nu.

visst är det sådana armaturer jag tänkt men ä inte helt säker då allt kommer att vara osynligt men vi får se.

inriktning på akvariet blir nog en mix av stenkoraller och gärna ett flertal leucosternon min mobbade ju japonicusen så den fick jag ge bort men har jag ett långt akvarie på runda slängar 3m så måste det ju finnas utrymme för flera "rätta mig om jag har fel"

dröm är ju ett stim med flera kírurger som man kan se när man snorklar i egypten.

mvh Peter m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när det gäller skummare så är trenden att de flesta använder skummare som tillverkarna anger ska klara betydligt större kar eftersom tillverkarna ofta är väl optimistiska i sina specar. Om din skummare räcker beror på vad det är för Deltec du har? Jag tror dock att det är all idé att satsa på en rejäl skummare som klarar hela ditt kar och byta ut dom två du har

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej väntar svar från majornas glasmästeri än.

men nu börjar vi fundera på ett akvarie som har måtten 2500 x 80 x 65

med en kortare längd så kan jag göra akvariet djupare. anledningen att jag endast kunde ha 63 cm djupt om jag kör det långa är det att det blir trångt i ingången till rummet.

så vi får se vad det blir.

annars vad tror ni om detta akvarie

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=3547&cat=2

blir ju under 1200l så då får jag skriva i en annan forumsdel men ändå.

har funderingar iaf det blir billigare och då kan man ju starta upp fortare, för om jag skulle köra ett långt akvarium så hade jag planerat uppstarts tid på 1 till 1 1/2 år

köper jag detta så kan jag vara igång till hösten troligen.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det du säger där med längden slog mig med det blir nog gärna så att man inte får någon ordentlig blick över helheten då. och som du säger det är oftast djupet man har nytta av 85 cm är inget dåligt djup alltså. jag hade 75cm på mitt förra akvarie och tyckte det var djupt.

tror att jag slår till på det begagnade akvariet.

får borra det och dra rör till källaren och fixa en armatur.

några bra tips till ett 2 meters akvarie på 1000l! 10 x 80w hos ted blir lite klent tror att jag isåfall måste komplettera med något mer ge gärna förslag här nu.

Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen.

pratade med killen om det beg akvariet och vi gjorde affär så det blir ett 1000l akvarium med

540l sump i källaren,kommer att dokumentera och göra en tråd på forumet som ni kan följa med era åsikter tips och kommentarer.

vilken del av forumet jag skall lägga denna vet jag inte, räknas sump volymen in i denna del av forumet?

Robert och magnus har ni lust att bära?

mvh peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 10 lysrörsrader 80 + 54w och det fungerar alldeles utmärkt. Förut hade jag 5 x 250w MH + 4 rader lysrör men koralltillväxten ökade så mycket efter att jag satt i lysrören att jag nästan kraschade karet. Kalciumförbrukningen ökade avsevärt men eftersam jag minskat effekten så mycket var jag inte alls vaksam.

10 x 80w tycker jag är ett gott alternativ men man kan ju plussa på med t.ex 4 x 24w på tvären i ena eller båda ändarna. 2st 10 x 39w kan ju också vara ett alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...