Gå till innehåll

930l med inbyggd sump


PärS

Rekommenderade inlägg

Hej!

Skall börja med att presentera mig själv.

Startade med akvarium för mer än 30 år sedan och har hållt på med det mesta inom sötvatten.

(Hade även två misslyckade försök på 80-talet med saltvatten.)

Har provat på det mesta, framför allt Malawi ciklider som jag odlade under ett antal år.

Efter ett besök med familjen hos en gammal akvariebekant (stigigemla) i somras beslöt jag mig för att starta upp med saltvatten igen och denna gången skulle jag försöka göra allting rätt.

Jag gjorde mig av med mitt 1340 liter akvarium med tanganyikaciklider och startade upp planeringen.

Mitt gamla akvarium stod i vardagsrummet bakom en matsalsgrupp, och blev på detta sättet inte den del av huset.

Eftersom vi har ett stort vardagsrum, beslöt vi att dela av rummet med en vägg med ett inbyggt akvarium i.

Helst ville jag ha ett akvarium med ram och efter kontakt med Arnold i Åhus beslöt jag mig för att använda mig av ett saltvattensanpassat akvarium från Åled.

Ritningarna kunde starta.

Jag skulle bygga en ställning i ställning i 22mm lamellskiva, och sedan bygga upp väggen med 12mm MDF. En första skiss.

I ställningen skulle det finnas plats för ett 100l för osmosvatten, samt ett 100l för beredning av saltvatten för vattenbyte. Dessutom ville jag ha utrymme för förvaring av salt, kemikalier mm.

post-3333-14468914801969_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Jimmy.

Man vet aldrig när man kan behöva hjälp.

Jag lägger ut lite bilder på bygget av bänken.

Jag valde svart färg för att kontrasten skulle bli så stor som möjligt mot det ljusa akvariet.

Sedan kommer man ju till det här med tekniken.

Jag vill ha ett så lättskött kar som möjligt.

D.v.s. automatisk påfyllning av avdunstat osmosvatten. Automatisk dosering av kemikalier. Styrning av belysning, fläktar kylning mm.

Jag valde ett litet styrsystem från Siemens (LOGO) som jag byggde in i en normcentral.

Totalt har jag 12 programmerbara reläutgångar, 14 digitala signaler bl.a. för nivå.

2 analoga ingångar varav den ena används för temperaturmätning.

2 analoga utgångar varav den ena används till att dimma lysrören.

Jag har även byggt en ljusramp med 10 80W T5 rör (varav 2 dimbara).

Rampen kyls av fyra 24V PAPST kylfläktar. 33m3/h 12dB.

post-3333-14468914806179_thumb.jpg

post-3333-14468914806314_thumb.jpg

post-3333-14468914806448_thumb.jpg

post-3333-14468914806577_thumb.jpg

post-3333-14468914806723_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen alla karen på plats.

I ställningen under finns de två akvariumen, den ena för osmosvatten och den andra för nytt saltvatten.

Elen är på plats. Och man kan se saltvattensanpassningen där alla aluminiumdetaljer ar täckta med 12mm glas.

Eftersom jag har begränsat med utrymme och inte vill ha några håltagningar i karet ville jag ha sumpen inuti akvariet.

I samråd med Stig beslöt jag att dela av 25 cm med en closed-loop med insug från botten via en 40mm skårad PVC. Denna skall sedan delas upp på fyra pumpar i sumpen.

Två 3000 liters för cirkulation och en 2300 liters till en 39W T5 UV, och en 2400 l till en kylare Titan 1500.

Dessa fyra pumpar skall går via PVC-rör utanför karet ned i varsitt hörn.

För cirkulation står en ATI Bubblemaster som via en ytavrinning och bubbelfälla skall stå för all cirkulation i sumpen.

För att prova ut detta byggde jag upp samtliga skiljeväggar i masonit, för att se att det blev som jag ville ha det.

post-3333-14468914818604_thumb.jpg

post-3333-14468914818876_thumb.jpg

post-3333-14468914819186_thumb.jpg

post-3333-14468914819454_thumb.jpg

post-3333-14468914819642_thumb.jpg

post-3333-14468914819826_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo saltvatten och el är ju ingen lysande kombination.

Men jag tror jag har tänkt på det så gott det går.

Karet skall ju byggas in, men jag kommer att ha fyra 33m3 fläktar runt om i väggen. Det innebär att luften skall bytas varje minut, så jar hoppas jag slipper fukt.

Dessutom har jag täckglas, och som krona på verket, så är sumpen inramad av plexiglas, för att förhindra stänk.

(Sen finns det ju även jordfelsbrytare i huset).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det. Ska först skaffa mig lite data på hur mycket Ca och Mg som förbrukas.

Jag skall ha tre plastdunkar med lösningen enligt Ballingmetoden (MgCl2 + 6H20), (CaCl2 + 2H2O) (NaHCO3). Sedan skall styrsystemet få dosera rätt mängd automatiskt varje dag.

Det kommer nog att underlätta en hel del av skötseln skulle jag tro, speciellt när man reser iväg några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Skall försöka och förklara lite hur tankarna var med pumpar mm.

Som sagt jag ville ha ett closed-loop där vattnet tas från bottnen, vid stenarna.

På bilderna som jag skickar med syns rördragningen till respektive hörn. En via UV (Deltec 39W) och en via kylaren (Titan 1500). Detta för att på bästa sätt ta hand om parasiter nere vid bottnen, samt att få ett maximalt flöde av vattnet genom LS.

Det var ett ordentligt pusslande innan jag fick ordning på de fyra pumparna. Jag var tvungen att lägga de i olika plan och omlott för att de skulle få plats. På en av bilderna anar man även inloppet av ytvatten till skummaren, och även utloppet till höger efter skummaren.

I en av bilderna provas tekniken med sötvatten.

post-3333-14468914861491_thumb.jpg

post-3333-14468914861689_thumb.jpg

post-3333-14468914861918_thumb.jpg

post-3333-1446891486216_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett imponerande bygge! Det kan kanske vara idé att dela upp grupperna i centralen på flera jordfelsbrytare om det inte är så idag.

Jag kanske det. Har haft många kar genom åren och har aldrig haft problem med krypströmmar. Men som sagt det kanske är värre med saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...