Gå till innehåll

Rasmus 375 l -> 630 l


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Det blir skit bra rasse. Ska bli intressant att se det i verkligheten idag. Ska jag ta med mina snigelskal?hehe. Ska du ha mer sten i?`Ha det gött ses om 1 timme.

Hehe, snigelskal klarar jag mig utan! :)

Jag ska inte ha i mer sten, det är runt 50 kg. Däremot så kommer jag bygga ihop revet på ett annat sätt så jag tror det kommer se ganska lagom ut. Sen vill jag även ha det luftigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Rasmus!

Jag har tyvärr inte följt din tråd tidigare. Du har lyckats få ihopp detta på 4 veckor och då efter att du hade läkage i ditt gamla kar. Snabbt jobbat må jag säga.

Nu när du har kommit tillsystemets uppbyggnadsslut, vad är de viktigaste lärdomarna? Tror det skulle vara intressant att läsa vad andra lär sig på vägen fram!

Jag förstod inte riktigt vart det läckte, vilken kran? Fick du stopp på den?

Är det inte mer än 4 veckor? Känns som jag har jobbat med detta kar hur länge som helst.

Nåja, nu är det upe iaf och det viktigaste lärdomarna. Tja, jag skulle nog vilja säga att det är mer jobb än vad man tror och att det kostar mer än vad man tror :)

Men det absolut viktigaste är nog att tänka sig för innan man gör saker och ting. Typ "vad händer om jag gör så och den gör så" osv. (Eller hur Richard?)

Pikkenix ska komma förbi om en stund och kolla hur det ser ut, men det verkar som att det är någon o-ring eller liknande vid kranen som läcker. Jag ska testa att vända på kranen, jag orkade inte det igår utan får göra det idag.

Slänger också upp några bilder på det i dagsljus. Då ser man bättre.

Möbeln är klädd med 12 mm mdf och sitter med reglar i hörnen.. Ja, ni får se på bilderna.

post-2031-14468915466704_thumb.jpg

post-2031-14468915466866_thumb.jpg

post-2031-14468915467087_thumb.jpg

post-2031-14468915467258_thumb.jpg

post-2031-14468915467419_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken kran är det som du misstänker att den läcker?

Ser snyggt ut i ljus också. Jag tänkte ställa några frågor för att hänga med på hur du tänkt för att jag ska kunna lära mig själv.

När du behöver komma ner och jobba i karet så är ju belysningen nästan alltid i vägen och man vill inte heller ta bort den så att det blir mörkt. Hur har du löst det?

Returpumpsfacket i sumpen har du gjort rätt litet. Är du inte orolig att pumpen ska gå torr? Är inte säker på vad sista skiljeväggen har för syfte om du inte ska ha något i det facket som är viktigt att det har en fast höjd på ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken kran är det som du misstänker att den läcker?

Ser snyggt ut i ljus också. Jag tänkte ställa några frågor för att hänga med på hur du tänkt för att jag ska kunna lära mig själv.

När du behöver komma ner och jobba i karet så är ju belysningen nästan alltid i vägen och man vill inte heller ta bort den så att det blir mörkt. Hur har du löst det?

Returpumpsfacket i sumpen har du gjort rätt litet. Är du inte orolig att pumpen ska gå torr? Är inte säker på vad sista skiljeväggen har för syfte om du inte ska ha något i det facket som är viktigt att det har en fast höjd på ytan.

Det är kranen som jag reglerar flödet i pvc:n från ytavrinningen till sumpen.

Jag visste först inte hur jag skulle lösa det, men jag kör på samma som innan, blir rätt bra ändå.

Armaturen hänger i två medar som syns på bilden sen har jag tagit 2 vajrar och vikt dom i en åtta och sedan bara lagt dom över mh armaturen, så t8 rören hänger längsmed mh armaturen ca. 30 cm från ytan så jag kommer åt att arbeta gott och väl.

Kan hända att det blev lite luddigt, men om du inte förstår vad jag menar får jag ta en bild och visa :)

I returfacket kommer det sedan sitta en nivåvakt som fyller på osmosvatten automatiskt. Och facket är inte så litet, det tar 2-3 dagar innan vattnet dunstar så den går torr. Så mycket vatten som den pumpar upp kommer ju också ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slängde ju bara i stenen igår utan att tänka på någon som helst aqua scape. Men nu när jag har haft det så här i någon dag så börjar det se rätt okej ut. Kanske att man ska flytta några stenar, men det blir nog inte mycket.

Eller vad tycker ni?

post-2031-14468915473157_thumb.jpg

post-2031-14468915473336_thumb.jpg

post-2031-14468915473477_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora stenen uppe på högra partiet ser ut att ligga lite vingligt men det kanske är bilden som luras? Annars tycker jag det ser fräckt ut.

Den ser vinglig ut men den sitter stabilt. Dock funderar jag på att ta några stenar och göra någon form av revpelare eller två.

Mest också för att få plats med mer koraller i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag bli trött på att skiten ska hålla på att strula!! Har ju som jag sagt en läcka i min kran från huvudkar till sump. Igår gängtejpade jag dom gängorna och det höll tätt, allt var frid och fröjd. MEN vad ser jag när jag kommer hem? Jo, visst fasen droppar det vatten!!!! :( Usch vad trött jag blir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla inne i det spåret som O-ringen sitter i om det är utan plastrester som blivit vid gjutningen. Sånt kan driva en till vanvett. Det ska ju hålla utan gängtejp tycker man. Ta gärna och smörj dina o-ringar med silikonfett, den typen man får till UV-hus till kameror och liknande, skonsamt för akvariet och det ska ju ändå inte ha någon större kontaktyta med vattnet.

Lycka till! Ser riktigt bra ut för övrigt! Måste ta o måla min sarg jag med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Laggeman. Jag gjorde det innan jag gängtejpade. Tog loss kranen och gjorde rent oringen 2 gånger, la även lite olivolja på. Jag vet faktiskt inte jag vågar göra detta igen. Jag menar, det gick ju bra i 1 dygn utan att det läckte, sedan började det läcka. Jobbigt om man fixar det nu, så går det en vecka och man är borta någon stans och det börjar läcka.

Tack för tips ändå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...