Gå till innehåll

Rasmus 375 l -> 630 l


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Då var det dags med nytt kar efter att jag kom hem igår och hade 4-5 liter vatten på vardagsrumsgolvet.

Troligtvis sumpen som läcker, billig skit lönar sig aldrig! :/

Köpte ett 630 liters idag som jag har fyllt 1/3 med sten, koraller och fisk. Hoppas att allt klarar sig nu bara.

Tänkte man skulle lägga upp lite bilder under resans gång, använder mobilen så bilderna är inte dom bästa men dom funkar.

Måtten på karet är 150x65x65

post-2031-14468915055183_thumb.jpg

post-2031-14468915055315_thumb.jpg

post-2031-14468915055448_thumb.jpg

post-2031-14468915055574_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För att skummaren jag har är en påhängsskummare och vattenytan är inte mer än hälften iof så kan jag ställa skummaren i karet ändå tror jag.. Sen har jag en fråga till, jag har ett uv-c av märket deltec, nu är det så att slangarna med pump och utblås inte når ner till vattnet om jag har det liggande på karet, tål röret vatten så man kan lägga allt under vatten? Ser att min vitbröstade har börjat få lite prick.

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns mer slang att köpa på DM, surt om din vitbröstade ska gå och kola för en sån sak...

Hört nått om bänken när du kan tänkas få den?

Hur gick de me parketten förresten?

Okej, får åka bort till DM och köpa imorgon då!

Claes har inte hämtat det förra karet än, vill inte beställa något förrens han gjort det så jag inte beställer och sen inte har pengarna. Det är ju lite halvtråkigt.

Parketten ska vätterhem komma och kolla på (skulle gjort igår).. Dom ska tydligen göra någon fuktmätning för att se hur illa det är. I mina ögon så ser det bra ut, parketten har torkat och ser ut som innan typ. Väggen är väl lite småfuktig dock, vet inte om det bara är tapeten eller det är in i väggen. Den som lever får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ett tag sen man skrev nu!

Har hänt lite saker, mitt förra kar är borta nu och parketten har blivit ersatt av ny (äntligen!!) tog ju "bara" 7 veckor :o

Har även fixat ett nytt sumpkar som är på ca. 150 l om jag inte är helt ute och cyklar.

Inhandlade en ny skummare igår, en schuran 150 och all pvc som jag behöver. Det som saknas nu är min ställning som förhoppningsvis kommer att svetsas nästa vecka eller veckan därpå, ska även köpa lite glas för att limma sumpen och ytavrinngen. Kommer köra på en ytavrinning ala Wrang om ni har hängt med i hans förra kar. Tack Wrangen för hjälpen igår förresten! :)

Har en del stora tussar med alger på min LS nu som varken försvinner eller växer. Trots att jag endast(!) kör med blåljus och inte någon MH. Någon som vet vad det kan vara? Kanske syns lite på bilderna ovan.

Tänkte jag skulle dela sumpen på två och ha ena delen som påfyllning och andra delen för teknik. Ska även limma en bubbelfälla. Någon som har idé på hur stort facket ska vara för returpumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag inte använda någon avdelare för facket till returen? Jag vill nog gärna ha ett sådant fack ifall det blir något strul så pumpar inte returen upp mer än vad som finns i facket till karet. Eller tänker vi olika nu? :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt jag som är lite luddig i mina inlägg!!

Jo avdelare för returen får du per automatik med bubbelfällan, i detta facket skall du även ha nivåsensorn för osmosen med.

Jag ritade din skiss från sidan på ett ungefär.

1. Här finns ju returpumpen, allteftersom vattnet dunstar så är detta det enda stället där vattennivån sjunker.

2. mellanfack för diverse prylar.

3. Här kommer dina ytavrinningsrör, skummare etc.

post-1868-1446891529242_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte åka och köpa glas imorgon för att limma, förhoppningsvis är ställningen färdig innan fredag, den kommer göras i 25x50 profil i vanligt stål.

Karet är borrat i ena hörnet ca. 10-15 cm från ytan (se bild 3 i inlägg 1) , hur stor ska jag göra boxen för avrinning? Antar att det är bättre att göra den för stor än för liten(?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätter väl lägga in några rader, är väl alltid någon som läser.

Var och beställde glas idag, kommer göra ytavrinningsboxen 20x20x20. Beställde också glas till sumpen. Sumpen är 30 cm hög så jag satte vattennivån i sumpen på 20 cm, så finns det fortfarande lite att spela på om det skulle bli strömavbrott.

Funderade lite på vad man ska behandla ställningen med då den är i stål. Tips?

Vattnet som kommer från returen kommer vara i pvc, funderar också på hur jag ska göra med utloppet som går ner i karet för att förhindra hävert med för mycket vatten om returpumpen skulle lägga av. Kanske såga i sidan av pvc:n för att få in luft, eller någon som har bättre förslag?

Har även funderat fram och tillbaka och det lutar väl åt att jag kommer dra igång zeovit till burken.

Bilder kommer när sumpen är limmad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...